Tirsdag kveld smalt det på flyplassen i Istanbul. Og mens det koker på sosiale medier av mer eller mindre troverdige kilder, stoler seriøse nyhetsmedier på at nyhetsbyråene leverer både korrekt informasjon - og bilder fra hendelsene.
Slik gikk det ikke denne gang: Via en underleverandør til en underleverandør av NTB Scanpix, kom det tirsdag et bilde som stammer fra terrorangrepet i Brussel tidligere - merket som et aktuelt nyhetsbilde fra Istanbul.
Både norske og internasjonale medier brukte bildet tirsdag kveld, og senest onsdag formiddag brukte VG bildet på forsiden, som omtalt på Medier24.
Nyhetssjef Geir Arne Kippernes bekreftet at bildet kom fra Scanpix-basen, men understreket samtidig: Det er VGs ansvar hva som publiseres.
– Det er selvsagt vårt ansvar å sjekke at vi publiserer riktig bilde, så her har vi ikke gjort en god nok research-jobb, sa han.
«Troverdighet og kvalitet»
Omtrent det samme sier NTB Scanpix, på sin side:
Byrået er ingen publisist, men skal selvsagt levere korrekt informasjon og reelle nyhetsbilder til kundene. Kanskje særlig i en tid der nettet florerer av ofte feilaktig informasjon, er byråenes troverdighet desto viktigere.
- Vår viktigste merkevare skal være troverdighet og kvalitet. Derfor tar vi dette på alvor, sier bildebyråsjef Eirill Wiik.
Da Medier24 snakket med Wiik onsdag ettermiddag, var alle detaljene i saken fortsatt ikke klare.
Men at det er mange ledd som har sviktet her, virker klart:
Bildet kom til Scanpix fra det franske byrået Abaca Press. De fikk igjen bildet fra sin tyrkiske samarbeidspartner Depophoto.
- Her kan det være alt fra feil merking i Fotostation, til andre ting - det er vanskelig å konkludere før vi vet eksakt hvor feilen har oppstått. Abaca Press er et byrå som vi har samarbeidet med i mange år, og har aldri opplevd dette, sier Wiik.
- Ferdig i bransjen hvis dette er «med vilje»
I en uttalelse fra det franske byrået via Scanpix, kommer det fram at Abaca Press også sier det samme om Depophoto.
De fikk seks bilder noen timer etter terrorangrepet i Istanbul, og har aldri opplevd en slik feil fra det tyrkiske byrået.
CEO Jean Michel Psaila i Abaca Press skriver følgende om saken onsdag ettermiddag:
- I have asked them explanations and are waiting for answers. You can understand that it affects us too but we have to trust our sources . These people are professional and it is the first time that we face this problem with them.
Norske Scanpix vil nå avvente forklaringen fra alle ledd før byrået konkluderer, men Wiik er klokkeklar på at juks ikke tolereres:
- Det er viktig å slå hardt ned på dette. Hvis slike ting skjer bevisst eller med vilje, er du selvsagt ferdig i denne bransjen.
Må stole på leverandørene
Bildebyråsjefen sier også man har tilbudt midlertidige løsninger overfor sine norske kunder:
- Vi har sagt til VG at vi når som helst kan stoppe bildestrømmen fra Abaca Press, sier Wiik.
- Disse bildene flyter stort sett automatisk inn i bildebasene. Er det for mye automatikk her - og kan man gjøre noe for å hindre slike feil ved senere hendelser?
- Det er klart - det er mer automatikk nå enn før, og med 30.000 bilder i døgnet kan feil skje. Vi jobber med 70 byråer verden rundt, og kan ikke se på hvert enkelt bilde manuelt. Vi må kunne stole på våre leverandører, og at vi samarbeider med de mest troverdige, sier Wiik.