Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, er svært populær blant norske journalister.
Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, er svært populær blant norske journalister.

Knut Morten er den pressetals­personen norske journalister liker aller best: – Rørende

– Jeg ble ved en anledning bedt om å nevne noen journalister som jeg ikke likte. Jeg kom ikke på ett eneste navn, sier Knut Morten Johansen i SAS til Medier24.

Publisert

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, er norske journalisters favorittperson å snakke med på jobb.

I hvert fall hvis vi skal tro analyseinstituttet Aalunds PR-barometer for 2019, der 85 journalister har kåret de ti beste pressetalspersonene i Norge. 

– Det er veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen. Journalistene er mine kunder, og det at de setter pris på at jeg er tilgjengelig og kanskje har et høyt servicenivå - det setter jeg pris på, sier Johansen til Medier24. 

Dette er ikke første gang han vinner kåringen. Johansen stakk også av gårde med seieren i 2018 og 2016.

Se rangeringen for 2019 i faktaboksen til høyre!

– Ikke redd for journalister

Men det blir sannsynligvis hans siste. I hvert fall på en stund, for Johansen går 1. februar av som pressesjef til fordel for John Eckhoff. Johansen vil da gå inn i rollen som direktør for samfunnskontakt.

På spørsmål om hva som er hemmeligheten bak den gode relasjonen til norske journalister, svarer Johansen: 

Beste pressetalsperson 2019: 

1. Knut Morten Johansen - SAS (32,7 %)
2. Lasse Sandaker-Nielsen -  Norwegian (6,1%)
3. Catharina Solli - Widerøe (4,1 %)
3. Morten Eek - Equinor (4,1 %)
4. Bjørn Amundsen - Telenor (2 %)
4. Bård Glad Pedersen - Equinor (2 %)
4. Morten Schau - Hafslund (2 %)
4. Roar Jødahl - Norsk Tipping (2 %)
4. Bjørn Amundsen - Telenor Mobil (2 %)
4. Inger Sethov - Norsk Hydro (2 %)

Kilde: Aalunds PR-barometer 

– Jeg har innstillingen at journalisten og jeg har noe til felles. Vi skal sammen gjøre noe som er både leseverdig og av interesse. Hvis det kan gjøre med et godt nivå og grunnlag som mulig, så er det bra, sier han. 

– Jeg er heller ikke redd for journalister. Det er et samarbeid. Jeg vet at journalisten har en oppgave, og journalisten vet at jeg har en oppgave, sier Johansen. 

– Hva synes du selv om norske journalister, da?

– Jeg kan jo sammenligne med de svenske og danske journalistene, som jeg også har mye å gjøre med. Da foretrekker jeg definitivt de norske, forteller Johansen.

– For norske journalister vil jeg slå et slag for. De har en skikkelighet, en standard og kvalitet som er forbilledlig. Det finnes unntak, og det er enkelte som kan være litt mer krevende, sier han.

Men legger likevel til:

– Jeg ble ved en anledning bedt om å nevne noen journalister som jeg ikke likte. Jeg kom ikke på ett eneste navn. 

 

Knut Morten Johansen sier han foretrekker norske journalister fremfor svenske og danske.
Knut Morten Johansen sier han foretrekker norske journalister fremfor svenske og danske.

Flyselskapene dominerer

Journalistene i PR-barometeret ble primært bedt om å vurdere sine erfaringer med - og oppfattelse av - landets mest synlige virksomheter. De skulle også velge ut den ene pressetalspersonen de synes er aller best til mediehåndtering. 

Rangeringen viser en knusende seier til Johansen med hele 32,7 prosent av stemmene. Nærmeste konkurrent er Norwegians talsperson, Lasse Sandaker-Nielsen, med 6,1 prosent. 

Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.
Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Så følger Catharina Solli fra Widerøe og Morten Eek fra Equinor på en delt 3. plass med 4,1 prosent, før de resterende seks plassene utgjør en delt 4. plass med 2 prosent.  

At de tre øverste navnene alle kommer fra flyselskap, forklarer Johansen slik:

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.
Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.

– Jeg tror det bekrefter den interessen det er rundt luftfart i Norge. Vi tre snakker ofte sammen, og har også gjensidige erfaringer, sier han.

– Jeg synes for øvrig de to andre er særdeles dyktige. Så de fortjener også god omtale, sier Johansen.

2019 var også et år med mye omtale av flyselskapene i mediene. For SAS sin del var mye av den negativ grunnet pilotstreiken i fjor vår.

– 2019 ble et år utenom det vanlige, og var særdeles krevende, medgir Johansen. 

– Men jeg representerer et selskap med stor interesse i samfunnet. Saker om luftfart leses av mange, og derfor blir det også stor oppmerksomhet og fokus, sier han.

 

«Han skjønner hva media er på jakt etter»

De spurte journalistene i undersøkelsen fikk også mulighet til å begrunne valgene sine. Blant omtalene av Johansen var: 

«Han er tydelig og fremstår ærlig. Han stiller opp og svarer på alt».

«Han skjønner hva media er på jakt etter. Han svarer bra for seg, også på negativespørsmål».

«Han stiller opp uansett hva det måtte være. Han er åpen og ærlig selv om han harsaker på sin egen agenda».

Johansen synes omtalene er nesten overveldende å lese.

– Jeg kan ikke si annet enn av det er veldig hyggelig. Det er nesten rørende, sier han.

Powered by Labrador CMS