Arvid Skancke-Knutsen mottok prisen som årets musikkjournalist torsdag.

Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen er årets musikkjournalister

– I framtiden vil dette være referanseverket når man skal se tilbake på koronatiden, uttaler juryen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen tildeles prisen for Årets musikkjournalistikk 2021.

Duoen fikk prisen under et Bylarm-arrangement i Oslo torsdag, og får hederen for boka «Da musikken stilnet».

Boken omhandler hvordan koronapandemien rammet den norske musikkindustrien.

– I framtiden vil dette være referanseverket når man skal se tilbake på koronatiden og dens brutale konsekvenser for musikklivet, heter det i juryens begrunnelse.

Prisen er en sjekk på 10.000 kroner og et diplom.

Juryens begrunnelse:

«Når by:Larm 2021 endelig går av stabelen, føles sulten etter og kjærligheten for musikken kanskje enda sterkere enn tidligere. Det er en gammel klisje, at vi først vet hva vi virkelig elsker når vi mister det. Men ikke desto mindre er det akkurat det som det siste halvannet året har vist oss. Det viktigste som skjedde i musikklivet i pandemiårene 2020 og 2021, var pandemien selv. Det er en kjent sak at konsertfeltet - musikklivets største økonomi - var blant de hardest rammede bransjene som følge av smittevernreglene, hvis ikke den hardest rammede. Alle aktørene - foran, bak og på scenen - ble satt på prøve.


Ingen har dokumentert denne tiden bedre enn Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen. «Da musikken stilnet» dokumenterer denne historiske perioden i tekst, bilde og tanke. De forteller historien til alle typer folk som inngår i skapelsen av det vi kaller en liveopplevelse.


I framtiden vil dette være referanseverket når man skal se tilbake på koronatiden og dens brutale konsekvenser for musikklivet. Og for dette arbeidet fortjener de prisen for årets musikkjournalistikk!»

Powered by Labrador CMS