Til venstre er skjermdump av reportasjen i Aftenposten, og til høgre A-magsinet redaktør Lillian Vambheim.

PR-ansatte i Sjømanns­kirken skrev for Aften­posten: – Ok for oss, sier redaktør

To kommunikasjonsarbeidere fra Sjømannskirken sto bak A-magasinets reportasje om moren som solgte direktesendte overgrep mot barn fra Filippinene til en nordmann.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi syntes ikke dette er problematisk, så lenge de gjorde arbeidet på fritiden, og Sjømannskirken ikke var innblandet i reportasjen, sier redaktør Lillian Vambheim i A-magasinet.

Torsdag publiserte Aftenposten en omfattende reportasje «Solgt av mamma», om to barn ble ofre i salg av sextjenester til en norsk lokalpolitiker på Vestlandet.

Fordi A-magasinet produserer på felles plattform, ble saken også publisert av andre Schibsted-aviser.

Journalist, tekstforfatter og kommunikasjonskonsulent

Morten Opedal står oppført som fotograf i reportasjen, og Solrun Dregelid har byline som journalist. Saken er reportasjeledet fra Aftenposten, og i tillegg til de to står nyhetsutvikler Per Byhring i Aftenposten oppført som med byline «multimedia».

Opedal og Dregelid er ansatt i Sjømannskirken, og står oppført som henholdsvis kommunikasjonskonsulent og journalist/tekstforfatter på Sjømmanskirkens pressesider.

Dregelid og Opedal var torsdag ettermiddag ikke tilgjengelige for kommentarer. Men både Sjømannskirken og Aftenposten uttrykker at oppdraget var klarert hos begge parter.

– De solgte inn saken som journalist og fotograf, og var åpne om sitt ansettelsesforhold, sier Lillian Vambheim.

Saken bød på etiske avveininger, og de to ble fløyet inn til Oslo for redaksjonsmøter på fritiden.

– Vi reportasjeledet den fra vår redaksjon og fulgte vårt etiske regelverk, sier Vambheim. 

Kan være problematisk

Lillian Vambeim sier avisen kjenner Dregelid som tidligere journalist i avisen, hadde fulgt den aktuelle saken over tid, og at de to reiste til Filippinene på fritiden.

– Er det problematisk å bruke stoff fra kommunikasjonsrådgivere?

– Ja, klart kan det være det, der hvor det finnes bindinger og egeninteresser. Men vi kjøper jo også bilder fra Røde Kors og andre ideelle organisasjoner så lenge det er journalistisk begrunnet, og er da tydelige på at vi merker det, sier Vambheim.

Hun opplyser at de skulle til Filippinene på oppdrag for Sjømannskirken uansett.

– De skulle til Filippinene på oppdrag for Sjømannskirken, men reiste ned i forkant for å jobbe med denne saken. Vi fikk tilbud om saken etterpå. Siden Sjømannskirken på ingen måter var part i saken, eller en del av artikkelen, og det ikke er noen bindinger, så var dette ok for oss. Vi var med å dekke kostnadene for saken, sier Vambheim.

Vi se nærmere på retningslinjer

Kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland i Sjømannskirken sier de vil se over egne retningslinjer for arbeid utenom huset, etter denne saken.

– Vi har regler som åpner for at man kan ta frilansoppdrag for andre, så lenge det ikke er i konkurranse eller konflikt med vårt eget oppdrag. Jeg ser at de kan ha vært noe uklare her. Derfor vil vi se nærmere på våre regler, sier Myklebust Mæland.

Hun bekrefter at arbeidet ble gjort på fritiden.

– Dette var et frilansoppdrag gjort utenfor arbeidstiden. De tok ut ekstra feriedager for å gjøre reportasjen, da de likevel skulle til Filippinene på oppdrag for oss, sier Myklebust Mæland.

– Er de ansatt som journalister eller kommunikasjonsrådgivere?

– Dregelid er ansatt som tekstforfatter og journalist, Opedal er fotograf. Vi har en omfattende innholdsproduksjon i egne kanaler, sier sier Myklebust Mæland.

Powered by Labrador CMS