Slik ble kampanjen promotert overfor Aftenpostens kunder.

Aftenpostens lesere fikk tilbud om sydentur med Kari Jaquesson. Nå trekker både avisen og reiseselskapet kampanjen

Markedssjefen i Apollo sier de ikke vil assosieres med Jaquessons holdninger til transpersoner. - De forsøker å ilegge meg yrkesforbud, svarer Jaquesson.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Yt og nyt på Kypros med Kari Jaquesson» var et av tilbudene Aftenpostens abonnenter fikk gjennom fordelskortet A-kortet nylig.

Tilbudet var promotert med logoen til reiseselskapet Apollo, og lå også ute på Apollos egne nettsider. 

Nå trekker Aftenposten og Apollo promoteringen av tilbudet om sydentur med Jaquesson, etter at de har fått reaksjoner fra en rekke lesere. 

 Skjermdump fra Twitter

Blant annet har flere twitterbrukere reagert på at A-kortet, Aftenposten og Apollo promoterer en tur med Kari Jaquesson

En bruker tweetet bilde av annonsen og skriver: «Hei, @Aftenposten! Kan transpersoner også bli med på tur uten å bli hengt ut på fb av Kari?». 

Bakgrunnen for tweeten er trans-debatten som har rast i en rekke miljøer i sommer, hvor Jaquesson har engasjert seg sterkt. Blant annet har hun delt et bilde av en transperson uten å ha tillatelse fra personen, noe som vakte reaksjoner hos flere, ifølge ABC Nyheter. 

- Jeg oppfatter det som absurd

Kari Jaquesson selv oppfatter det hele som absurd, og et forsøk på å ramme henne økonomisk. 

- Dette er ganske drøyt. Jeg oppfatter det som absurd og som at de forsøker å ilegge meg yrkesforbud, sier Jaquesson til Medier24. 

Hun sier at det er et forsøk på å ramme henne økonomisk, og at det ikke er mulig for henne å anslå hvor store hennes økonomiske tap eventuelt blir.

- Men opplever du det som at dette skjer på grunn av de politiske holdningene dine? 

- Ja, jeg opplever det som det, sier hun til Medier24. 

Hun beskriver det hun mener er bakgrunnen for at A-kortet og Apollo trekker promoteringen av turen hennes: 

- Bakgrunnen for dette er at jeg delte en screenshot av en person på Facebook, som er en mann, men som sier han er kvinne noen ganger. Det var dumt av meg, det innrømmer jeg. Jeg fjernet bildet med en gang personen sendte meg en henvendelse og ba meg fjerne det, og det lå ikke ute mange timene. Det var en feil, en menneskelig feil, og det har jeg beklaget, sier hun. 

Hun understreker overfor Medier24 at hun aldri navnga personen. 

- Vil ikke assosieres med de holdningene

Markedssjef i Apollo, Tonje Fossum, sier det handler om at Jaquesson har holdninger de ikke vil assosieres med:

- Vi har bestemt oss for å trekke promoteringen av dette arrangementet på våre sider. Vi ønsker ikke å assosieres med de holdningene, standpunktene og utsagnene Jaquesson har kommet med om transpersoner. På våre reiser er alle velkomne, uavhengig av kjønn, legning eller etnisitet. Hos oss skal ingen føle seg ekskludert, sier hun til Medier24. 

 

Hun understreker at det ikke er Apollo som har satt sammen turen, men at det er Jaquesson selv som arrangerer den gjennom et tilbud de har som heter «Bli din egen reisearrangør».

Det betyr ifølge Fossum at de er ansvarlige for teknisk gjennomføring, ikke for innholdet eller promotering.

- Vi ilegger hverken Kari Jaquesson eller andre yrkesforbud. Per i dag er det kun 4 påmeldte til den ene turen hun har satt opp med oss, og vi hadde allerede tatt kontakt med henne for å høre om hun trodde hun kom til å få nok til å gjennomføre den, sier Fossum.

- I konseptet «Bli din egen reisearrangør» er vi ansvarlige for den tekniske gjennomføringen, men ikke markedsføringen, men hadde tilbudt oss å legge den på våre nettsider. Dette tilbudet har vi nå trukket tilbake.

 

Trekker tilbudet basert på tilbakemeldinger

 

Tor Jacobsen er brukermarkedsdirektør i Schibsted. Han bekrefter overfor Medier24 at tilbudet er trukket og at de ikke lenger kommer til å promotere det overfor A-kortbrukere.

- Basert på tilbakemeldinger fra flere abonnenter, har vi trukket markedsføringen av dette tilbudet. Det er viktig for meg å understreke at dette er et arrangement som Apollo er ansvarlig for, og at det ikke er et arrangement i regi av Aftenposten, sier han til Medier24. 

Han ønsker ikke konkret å gå inn på hva slags negative tilbakemeldinger Aftenposten og A-kortet har fått i forbindelse med arrangementet, men sier at tilbakemeldingene har kommet fra flere kanaler. 

- Vi har fått noen tilbakemeldinger på Twitter og noen gjennom kundeportalen angående denne promoteringen. Tilbakemeldingene fra abonnentene gjør at det er naturlig for oss å slutte å promotere dette arrangementet opp mot våre kunder, sier han. 

Han understreker også at det ikke er første gangen A-kortet har trukket et tilbud, og at det er noe som skjer jevnlig og av ulike årsaker.

Han ønsker ikke å kommentere uttalelsene fra Jaquesson om yrkesforbud. 

Powered by Labrador CMS