Norsk Redaktørforenings «4.14-skvadron», som kjemper en krig mot brudd på paragrafen med samme nummer i Vær varsom-plakaten, våknet dessverre til live igjen denne uka.
- 4.14.-skvadronen: Alarm! Antallet fellelser øker igjen, heter det i en e-post fra foreningen til medlemmene onsdag morgen.
Bakgrunnen er at mediene igjen blir slappere på samtidig imøtegåelse, skal vi tro statistikken:
- I 2014 ble antallet 4.14.-fellelser halvert sammenlignet med året før. Den positive trenden fortsatte inn i 2015, men i løpet av de siste tre månedene har tallet økt noe, skriver redaktørforeningen.
I PFUs junimøte ble hele fire redaksjoner felt for brudd på retten til samtidig imøtegåelse. Per i dag er antallet fellelser 13, hvilket er fire mer enn på samme tid i fjor.
Da endte det med 17 fellelser totalt for hele året.
- Det kan bli vanskelig å holde det tallet i år, spår redaktørforeningen.
Antallet klager på 4.14 har for øvrig økt fra 22 til 27, så pågangen er relativt sett mer stabil.
Wall of shame
Det er tolv redaksjoner som står bak årets 13 brudd på 4.14. Av disse finner vi både store redaksjoner som TV 2 og NRK, og mindre lokalaviser. Blant dem er Porsgrunns Dagblad felt to ganger.
Og slik ser lista ut, over de redaksjonene som er felt for brudd på retten til samtidig imøtegåelse - med lenker til PFUs uttalelser og sakssammendrag:
10 regler for 4.14
På nored.no kan du nå lese en gjennomgang av høstens fellelser for samtidig imøtegåelse, og ikke minst bli oppdatert på hvor vanskelig dette egentlig er. Eller ikke er.
Og vi gjengir her skvadronens ti viktigste huskeregler for å unngå 4.14-brudd:
1. Samtidig imøtegåelse gjelder faktiske opplysninger
2. Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for de fullstendige beskyldningene
3. Redaksjonen må anstrenge seg for å få den angrepne i tale
4. Den angrepne må få rimelig tid til å svare
5. Samtidig imøtegåelsesrett gjelder også bedrifter, offentlig etater og organisasjoner
6. Det er den angrepne selv som har imøtegåelsesrett, ikke overordnede eller andre
7. Anonymisering opphever sjelden imøtegåelsesretten
8. Pass på: Uttalelser fra misfornøyde kunder, forsmådde ektefeller, oppsagte osv.
9. Imøtegåelsesretten gjelder i prinsippet alle journalistiske sjangre
10. Redaksjonen bør dokumentere forsøkene å få den angrepne i tale