- Vi var glad i avisene, og hadde vært med å bygge opp merkevaren. Det var alt for synd om avisene skulle dø. Folk er opptatt av det som skjer lokalt.
Det er redaktør, daglig leder og nettavisgründer Karl Andreas Kjelstrup som snakker. Vi sitter på kulturelitens private kafé i Oslo, Åpent bakeri i Ullevål hageby.
Dette er i ytterkanten av Nordre Aker bydel. Og akkurat innenfor dekningsområdet til den «ferske» nettavisa Nordre Aker Budstikke, NAB.no.
Det vil si: Nordre Aker Budstikke eksisterte som gratisavis på papir fra 2004 til 2014. Men i byen der ingen lykkes med lokalaviser, bestemte Amedia seg for å legge ned hele DittOslo i fjor.
Da fikk Kjelstrup og kollega Kristin Tufte Haga overta merkevaren. 1. januar var den nye nettavisa ute.
Og i midten av oktober passerte de 1 million sidevisninger.
- Det har gått bra så langt. Nå jobber vi for å få få det til å gå rundt enda bedre. 2016 blir et spennende år!
24 nye nettaviser
Om merkevaren var etablert, så får Nordre Aker Budstikke definitivt passere på vår liste over nye nettaviser.
Og den lista er lang. Fra Gjerstad i sør til Vadsø i nord har vi funnet 24 nye nettaviser som er startet de siste par-tre åra.
Det vil si at de enten er startet, eller restartet. Vi har primært konsentrert oss om nettavisene som er utenfor etablerte mediehus. Derfor er ikke nettsteder som Nord24, Sysla eller Trd.by med her. Likevel er det blitt ganske mange.
Se hele oversikten med faktaboks og litt om hver avis nederst i saken!
Har du tips til andre nettaviser og prosjekter vi bør skrive om? Ta kontakt på gard@medier24.com!
Men det burde ha vært enda flere på vår liste, mener Anders Brenna. Han er «teknologievangelist» og til daglig forretningsutvikler i KnowIt.
Brenna uttalte til Kampanjei januar 2015 at 2015 ville bli et godt år for å etablere nye nettaviser:
- Jeg tror vi kommer til å se mange nye nettaviser fremover. Dette er et godt tidspunkt å starte nettavis på. Det kan komme fra journalister som har tatt sluttpakke i etablerte medier, nyutdannede studenter og andre aktører uten pressebakgrunn. Mens mediebransjen sutrer, ser de muligheter, og jeg har snakket med mange som vurderer dette eller allerede har planlagt det. Jeg tror 2015 er et godt år for å starte noe nytt.
Hva sier evangelisten nå? Han er litt skuffet:
- Ja, jeg skulle kanskje ønsket at det var enda flere. Det forundrer meg egentlig at ikke flere av dem som har fåttt sluttpakker, har tatt spranget. De kommer ut med seks, ni eller tolv måneders lønn, og har mulighet til å jobbe lenge før det blir lønnsomt, sier Brenna til Medier24.
- Kanskje er de så desillusjonert fra der de kommer, og tror at vi går mot en undergang? Det er klart: Når man går fra konferanse til konferanse og hører hvor dårlig det går, kan man jo miste motet, spør han.
Men slik er det jo ikke, mener Brenna.
Tvert i mot:
- Takket være Facebook og andre kanaler kan du skape trafikk ganske fort. Og «mindsetet» er ganske annerledes hos potensielle annonsører. Forsinkelsen fra det tidspunktet du leverer trafikk, til du begynner å få inntekter, er blitt stadig kortere.
Samtidig er ikke vinduet over, understreker han. 2016 blir også et godt år for å starte en ny nettavis.
Men kanskje har vi akkurat passert det aller beste tidspunktet:
- 2015 var kanskje det perfekte tidspunktet. Det går nedover med alle andre. Men så snart det begynner å gå oppover, vil vi se at mange flere skal starte opp. Og hvis mange andre gjør det, er det vanskeligere å lykkes, mener Anders Brenna.
- Vil etablere franchise-nettverk
Medier24s uhøytidelige oversikt over 24 nye nettaviser (og det er sikkert noen vi har glemt), spenner fra de minste lokalaviser til litt større bransjenettsteder.
Fra for eksempel Malviknytt med 5000 ukentlige brukere, til iLaks med 25.000 brukere i uka.
Litt under halvparten av vår liste er nisjenettsteder for tema, bransjer, fag eller lignende. Som Afrika-nettstedet Bundu.no, næringslivsnettstedet Nett.no - eller innovasjonsmagasinet 3in.no, som snart blir relansert som Innomag.no.
Det klare flertallet av nettstedene i vår oversikt, er lokalaviser for én kommune eller en meget avgrenset og definert region.
Og flere kan det bli.
Det forteller Erik Dalseg, som i selskapet Torik AS står bak både Rørosnytt.no og Malvikknytt.no.
Den vante leser vil se at nettstedene er ganske like. Og snart kan det bli flere av dem:
- Vi har ambisjoner om å starte lokale nettaviser i hele Norge. Nå jobber vi med å utvikle et franchisesystem med lokale aktører, sier Dalseg.
- Tanken er å samle mange små aktører, som kan bidra til felles utvikling av nettsider og produkter i kampen mot de etablere aktører. Nå er vi på leting etter dyktige drivere til nye, lokale nettaviser, fortsetter gründeren. Med en ganske klar invitasjon:
- Så hvis noen går med et ønske om å starte egen nettavis, oppfordrer vi til å ta kontakt!
Pilene peker bare én vei i Drammen
Og på lista er det ikke bare små steder som Malvik, Røros og Gjerstad. En stor by som våren 2015 fikk en ny nettavis var Drammen. Tidligere DT-ansatte og andre gikk sammen om å etablere nettavisa Drammen Live24. På drm24.no utmerker avisa seg med å være tidlig ute med hendelser og andre gode, lokale historier.
- Vi skriver om alt, men redaksjonelt fokus og satsingsområde er hendelser, trafikk, vær og gode historier. I tillegg har vi en del ambisjoner på blogg- og forbrukerfronten, forteller Alexander Jansen, redaktør og en av initativtakerne.
Han mener drm24.no er «beviset» på at journalistikk ikke trenger å koste penger.
- Så fremst man unngår de tradisjonelle forretningsmodellene som ruinerer de etablerte mediehusene. Skyhøy eieravkastning, trykking og distribusjon, og et hovedinntektsgrunnlag som forvinner med opplagsfallet. Det slipper vi å tenke på, sier Jansen.
Hvis man ser litt ut over Drammens kommunegrenser, er det også et betydelig nedslagsfelt - på rundt 200.000 mennesker.
Det gir potensial for både lesere og annonseinntekter. Som igjen skal berede grunnen for lønnsom drift.
Avisa ble startet og eies av lokale krefter, som har vært sparsom med både kostnader og lønn til seg selv. Etter et halvt år har de også flyttet fra hjemmekontor og fått seg kontor i Drammen sentrum. Der fire-fem personer nå jobber på tilnærmet fulltid. Eller mer enn det.
- Utviklingen tilsier at vi om kort tid er i stand til å finansiere en levedyktig lønn for de som er involvert. Og pilene peker bare én vei for 2016. Mediebransjen er et utrolig spennende sted å befinne seg i utfordrerposisjon, sier Alexander Jansen.
Smånytt også i byen
Hva er de lokale nettavisene utmerker seg meg? Flere av dem understreker som drm24.no at hendelsesnyheter er viktige.
Tradisjonelle lokalavis-saker er det også. Navn. Eiendom. Politikk. Smånytt.
Men tilbake til Ullevål hageby: Er det marked for sånt i Oslo da? Fins det en identitet i Nordre Aker bydel?
- Ja, men det er først og fremst mange lokalsamfunn, sier Karl Andreas Kjelstrup.
Akkurat her vi sitter har han intervjuet mange, både til papiravisa i gamle dager og den nye nettavisen.
- Ullevål Hageby er et samfunn. Du har Korsvoll, Grefsen og Kjelsås. Samtidig er stadig flere blitt klar over hvilken bydel de bor i, og det håper jeg vi har bidratt til, sier Kjelstrup.
- Hva skriver dere om?
- Det er alle slags gode lokalsaker. Ingenting er for lite! De gode historiene, en barnehage på tur til lokalpolitiske utvalgsmøter og byggesaker. Det er mye sport i bydelen. Som i alle lokalaviser, er miksen viktig. Og så får vi respons med en gang, når vi publiserer digitalt.
- Som da Bymiljøetaten foreslå å asfaltere turveien opp langs Akerselva. Det skapte et vanvittig engasjement og kjempetrafikk. En sånn liten sak, de små tingene, som er viktige for folk - det er godt stoff, fortsetter Kjelstrup.
Trafikken kommer både til forsiden, fra Facebook og i et ukentlig nyhetsbrev, som «erstatning» for den gamle gratisavisa på papir.
- Rom for flere bydelsaviser
Og inntektene? De kommer fra et stadig økende tilfang av reklame.
Fortsatt primært bannerannonser og rubrikk på nett. Første halvår drev Kjelstrup og journalist Kristin Tufte Haga med sluttpakke fra DittOslo og Amedia som buffer.
Nå har de begynt å ta ut litt lønn fra Lokalmedia AS, men jobber fortsatt fra hjemmekontor. De ligger på skjema, og det vil si at de håper på å øke annonseinntektene enda litt til for at dette skal gå ordentlig rundt.
- Vi ser på flere former for annonsering, og har noen gode ideer i ermet. Vokser vi videre på trafikk, gir det jo også flere inntekter. Jeg er optimist for framtida, sier Kjelstrup.
Etter den omtalte nedleggelsen av DittOslo, er Nordre Aker Budstikke på nett den eneste bydelsavisen vest for Akerselva. Slik må det ikke være, mener Kjelstrup. Det bør være rom for flere.
- Jeg tror det. Vi får e-poster fra andre bydeler som ønsker at vi begynner å skrive om dem. Jeg vet ikke om vi skal utvide med Nordre Aker-navnet, men jeg tror det er rom for å drive et lignende konsept i flere deler av byen.
Tung journalistikk – og innholdsmarkedsføring
En annen nettavis som både er lokal og satser på en nisje, eller rettere sagt næringslivsjournalistikk, er Næringslivsavisa i Trondheim.
Redaktør og gründer Paul Jostein Aune har holdt det gående et par år siden starten i 2012, og i en periode drev han også bydelsaviser på papir. Men på slutten av fjoråret tok han med seg Næringslivsavisa på nett og driver nå heldigitalt i Medvind Media AS.
Og forteller at to ting har vært sentralt for å få det til å gå rundt for dem:
Innholdsmarkedsføring - og grundig journalistikk - side om side.
- I starten satset vi på ordinære bannerannonser, men innså raskt at dette er et døende format. Inntektene henter vi hovedsaklig fra sponsede artikler, som i tillegg fremmes på Facebook. Denne modellen gir hinsides bedre resultater mht til klikkrater sammenlignet med bannerannonser og vi har mange eksempler på at sponsede saker leses svært godt.
- Ikke så rent sjeldent oppnår vi bedre resulater med dette, enn en tradisjonell bannerannonse gjør i for eksempel Adresseavisen. Så det sier jo litt om mulighetene for små og uavhengige aktører. Vi er forøvrig svært selektive på hva som tas inn som sponset innhold - må være relevant og ha nytteverdi for målgruppa. Kundene våre er bedrifter og virksomheter vi har respekt for, og som vi har lyst til å promotere, sier Aune.
Et blikk på nettavisa forteller også at Næringslivsavisa redaksjonelt prioriterer kvalitet foran kvantitet. Det var også et viktig grep for å bygge posisjon: En større gravesak om et cruisebåtprosjekt som fikk kraftig kritikk.
- Vårt smarteste grep var å investere flere måneder i en gravesak, som ga Næringslivsavisa mye omtale, både i Adresseavisen og i rikspresse.Vi møtte voldsom motstand på alle måter fra bedriften vi gransket. Personlig ble jeg truet med søksmål i gigantklassen, og beskyldt for å ha torpedert et påstått cruisebåtprosjekt til 15 milliarder kroner. Som selvfølgelig var et luftslott konstruert for å selge aksjer til småsparere.
- Vi stod han av, og brukte for mye penger på advokat da. Vi gikk også fri i PFU-saken på 50 sider, skrevet av et svært velrennomert advokathus i Oslo. Etter den runden ble vi tatt på alvor, og nå kommer vi oss «inn» overalt. Selv om vi er en mediemessig mygg, sier Paul Jostein Aune. Den omtalte gravesaken og PFU-saken kan du lese mer om på Presse.no.
Tror på nisje og fagpresse
Som vi kan lese er det kommet mange til. Og det er rom for flere, mener altså Anders Brenna.
Men, understreker han; det er ikke så lett som det kan høres ut til.
- De som ikke har peiling, tror de skal få masse lesere med en gang. Og det er ikke alle som får trafikk, som klarer å tjene penger. Utfordringen for mange er å kunne holde det gående lenge nok til at det går rundt, sier han.
Brenna tegner et bilde der man bør nå et par tusen brukere om dagen, som er vanskelig nok, før man kan kapitalisere på det.
Og da snakker han ikke om Google ads eller bannerannonser som sådan.
Aller helst bør man treffe et marked med B2B, stillingsannonser eller innholdsmarkedsføring, mener Brenna. Og størst tro har han på små fagpresseaviser framover:
- Ja - fagpresse er på en måte næringslivets lokalaviser. De skriver om alle de tingene som er for smått for de store avisene. Om nye ansatte, om den og den bedriften, og om den store, nye kontrakten.
- Og så er enhver bransje interessert i en seriøs fagpresse, fordi da framstår gjerne også selve bransjen mer seriøs. Det blir lettere å nå ut til større medier med en god sak da, mener Brenna.
Han peker dessuten på to viktige grunner til at små nisjeaviser og fagpresse kan lykkes.
Den ene er at eksisterende aktører gjerne er papirorienterte og bærer preg av å være «medlemsblad» som kommer i posten. Den andre er at fagpresse kan treffe et potensielt lukrativt annonsemarked.
Med andre ord: Det er mangel på journalistikk - og penger i omløp.
- Jeg har nok mer tro på fagpresse enn lokalaviser, fordi det er lettere å få annonser i næringslivet og enkeltbransjer enn et lokalsamfunn eller en hobby, sier Brenna.
- Men ingenting er bedre enn om jeg tar feil. Jeg håper selvsagt at mange lokale nettsteder også lykkes.
- Og 2016 blir også et godt år for å starte nettavis?
- Ja, ja. Vi har bare sett starten!
Selvpublisering og crowdfunding
En av nettavisene som har lykkes i en nisje av næringslivet, og ikke minst kommersielt, er nettavisa enerWE.no (for ordens skyld: hvor nevnte Brenna er styremedlem).
«Oljemyggen» var aldri innom bannerannonsering, men skaper inntekter gjennom innholdsmarkedsføring. I en modell der bedriftene selv kan publisere sine egne reklamebudskap på nettavisen.
Du kan lese mer om enerWE i faktaboksen, og i tidligere omtaler på Medier24:
Det er noe som skiller seg ut ved flere av de nye nettavisene:
De forsøker andre inntektsstrømmer enn abonnement og reklame, som mediebransjen tradisjonelt har vært vant til.
En av dem som forsøker noe som er lite utprøvd i Norge så langt, er The Independent Barents Observer. Avisa er mye omtalt i forbindelse med den godt kjente nordnorske konflikten rundt den «opprinngelige» Barents Observer.
Uansett utfall av anbudskonkurranser, navnestrider og eventuelle søksmål, har Thomas Nilsen og Atle Staalesen fortsatt ufortrødent videre. Og invitert leserne til å finansiere journalistikken:
- Slik brukerbetaling-uten-tvang er veldig vanlig i USA, men så langt ikke så utprøvd i Norge. Etter at vi lanserte, har vi fått mange henvendelser som synes det vi gjør er råstilig - og ber om å få betale en sum. Så får vi se om det virker, sier redaktør Thomas Nilsen.
Han sier det er lett å sette opp en løsning for crowdfunding og donasjoner gjennom PayPal - og invitasjonen fra nordøst til leserne kan du lese på thebarentsobserver.com.
Andre nettaviser lykkes godt med brukerbetaling. De beste eksemplene på det er kanskje næringslivsavisa NETT.no på Nordvestlandet - og den superlokale nettavisa Alvdal midt i væla. Les mer om begge nederst i saken!
Noen blir kjøpt opp
Og kommer man seg gjennom starten som ny nettavis, kan det være mange veier videre.
Eller kanskje er det bare tre alternativer, skal vi tro jurnalistikkprofessor Arne Krumsvik. Hanuttalte nemlig det til Dagens Næringsliv i august:Det ene alternativet er at prosjektet ikke viser seg økonomisk bærekraftig. Det andre alternativet er at man blir overkjørt av konkurrenter. Eller det tredje: Man blir kjøpt opp.
– Det er ingen som vil sitte stille og se på at noen forsyner seg fra matfatet, mener Krumsvik.
- Om kort tid vil Roganytt bli en integrert del av Rogalands Avis, og framstå ganske annerledes enn det gjør i dag, sier nyhetsredaktør Lasse Hansen i Rogalands Avis.
Norges korteste lokalavis-liv
Mens det fins nok flere muligheter, viser vår oversikt. Og i hvert fall et fjerde alternativ i den tidlige gründerfasen:
Man kan få et jobbtilbud som blir mer fristende enn en usikker gründertilværelse.
Det skjedde for Espen Eidum i Narvik, som trolig har satt verdensrekord i kort liv for en nettavis.
Den erfarne journalisten og nyhetslederen med mange års erfaring fra Fremover, etablerte i slutten av september nettavisen Driv24.no. Det varte ikke lenge: 1. november publiserte han nyheten om at eventyret var over.
Det manglet dog ikke på respons; 30.000 brukere hadde allerede vært innom siden.
Et jobbtilbud ble for fristende, forteller Eidum.
Snart går han til en informasjonsjobb ved Universitetet i Tromsøs kommende teknologiske fakultet i Narvik.
Men det var vanskelig å legge prosjektet bak seg, erkjenner Eidum:
- Med en sånn mottakelse er det umulig å legge vekk tanken på hva dette kunne ha blitt til. For å ty til en floskel: Det ble et par søvnløse netter før avgjørelsen ble tatt, sier Eidum.
Og etter et par måneder som nettavisgründer, slår narvikværingen fast at tiden for slike etableringer er inne:
- Det er utrolig hvor mye moro man får for 511,77 kroner! Investeringen i et Wordpress-tema var vel i bunn og grunn det jeg la i potten da jeg startet opp, sier Eidum.
Han peker på to faktorer som taler for gode gründertider framover:
Oppstartskostnadene har aldri vært lavere, og aldri har nyhetsstrømmen vært større. Det gir rom for å skille seg ut, og å gjøre det raskt.
- Du har alle muligheter til å skreddersy en tjeneste som garantert vil skille seg fra en temmelig konform lokalavismasse på nett. Der endringer ofte verken er innovative eller skjer i det nødvendige tempoet, mener Espen Eidum.
- Hva med ditt prosjekt? Kan det leve videre hvis noen andre melder seg?
- Selvsagt - om rette vedkommende melder seg - så skal hun eller han gjerne få overta prosjektet, svarer han.
Og slår fast:
- Jeg ser at det fra flere hold hevdes at vi vil se en underskog av nyetableringer i avisbransjen innen kort tid. Det tror jeg veldig på!
Les mer om 24 nye norske nettaviser:
Driv24.no
Lokal nettavis for Narvik-regionen
Første sak publisert 24. september. Varslet avvikling 1. november
Nådde 30.000 brukere i løpet av den drøye måneden
Nettavisa ble startet av Espen Eidum, tidligere Fremover-journalist. Men han avsluttet prosjektet da det dukket opp et jobbtilbud han ikke klarte å si nei til.
- Vi vokser stadig i trafikk og antall følgere. Er på god vei til å etablere oss hos de sportsinteresserte i landet. Har hatt meget stor suksess med TV-serien om Blaker, som har rullet i sosiale medier denne høsten, forteller redaktør Jakob Gregersen.
Nordnes-republikken
Lokalavis for Nordnes i Bergen, en halvøy midt i sentrum med rundt 5000 innbyggere
- Vi er en fri og uavhengig nettavis for området Nordnes i Bergen sentrum. Overordnet formål er å gjøre Nordnes til en enda bedre plass å virke og bo, for alle generasjoner. Så vi er nok litt mer positive enn de andre avisene.
- Nordnesbeboeren er i snittet interessert i og stolt over sin bydel, og halvøyen har en dramatisk historie, forteller gründer Eva Johansen.
Hun har selv bakgrunn fra blant annet Bergensavisen, og forteller at avisa er godt mottatt.
- Vi har uker hvor unike brukere overstiger antall innbyggere, og har ikke brukt en krone i annonsering. Så all vekst er organisk.
EnerWe
Nettavis for olje- og energibransjen. Den første nettavisen i Norge som rendyrker innholdsmarkedsføring - og ikke har bannerannonser.
Startet 1. januar 2014.
Har i dag mellom 1000 og 5000 besøkende hver dag.
To 100 prosent stillinger - deskleder og ansvarlig redaktør. I tillegg rundt ti frilansere og prosjektleder. Leter nå etter salgsdirektør.
- Jeg kunne lite om mediebransjen da jeg startet, men kunne mye om salg og markedsføring. Og min erfaring var at bannerannonser ikke ga noen verdi. Derfor selger vi ikke bannerannonser, men innholdsmarkedsføring, sier gründer, redaktør og daglig leder Chul Aamodt.
- Nå har vi etablert en god merkevare, har eksterne investorer - og har muligheten til å vokse. Vi vil omsette for over 2 millioner kroner i 2015.
Roganytt.no
Lokal nettavis med hovedvekt på hendelsesnyheter på Jæren
Etablert i 2013
Gjennomsnittlig 2000 unike brukere hver dag
Ingen heltidsansatte, men én person med hovedansvar
Som Medier24 meldte i april, ble RogaNytt i april kjøpt av Mediehuset Dagsavisen og Rogalands Avis. Derfor skjer det snart endringer på Roganytt, og nettavisen vil bli en del av Rogalands Avis.
Snåsanytt
Lokal nettavis for Snåsa og omegn. - Ingen sak er for liten, ingen sak for stor!
Startet oktober 2014. Hallvard Smestad overtok tidligere i år.
- Jeg er ikke journalist, men er opptatt av å lage en positiv avis med godt stoff. Mange skriver om det samme - vi vil ha vår egen vinkling, forteller redaktør Hallvard Smestad.
Han overtok for Tore Viem, som etablerte avisa, tidligere i år.
På sikt er målet å gjøre dette på heltid, men utfordringen er selvsagt inntekter.
- Vi jobber for å få flere annonseinntekter. Og så har jeg innledet et samarbeid med Snåsa Næringsforum, for å produsere innhold sammen med dem.
KRS247
En lokal og uavhengig nettavis for Kristiansand og omegn. Utgis av Radio Sør.
Lansert 21. januar 2015
Ca 24.000 ukentlige brukere
Ingen egne ansatte - innholdet produseres av ansatte i Radio Sør, frilansere og frivillige
- Vi valgte å satse på nett som et tilleggsprodukt til radio. Det gir en bredere portefølje i kampen om annonsekronene. Og blir et sted der vi kan tilgjengeliggjøre radioens redaksjonelle produkter for ettertiden, forteller daglig leder og redaktør Pål Lomeland i Radio Sør.
- En annen viktig grunn var å kunne tilby en ny stemme i lokaldemokratiet som inntil vår inntreden var dominert av Schibsted-eide Fædrelandsvennen, sier han.
Responsen har vært god: Siden nærmer seg 4000 daglige brukere, og allerede i første driftsår vil en fjerdedel av totalomsetningen til Radio Sør komme fra nett.
- Vi mener selv at vi klarer å speile det lokale nyhetsbildet og vi har også klart å sette dagsorden lokalt, regionalt og nasjonalt med ytterst små redaksjonelle muskler.
Drammen Live24 - drm24.no
En «100 prosent gratis nettavis» som dekker det løpende nyhetsbildet i Drammens-regionen, «24 timer i døgnet»
Startet 30. april 2015 - har akkurat feiret seks måneder på lufta
I oktober et snitt på 25.000 brukere i uka. Fortsatt ujevnt, men øker stadig.
Formelt sett ingen ansatte ennå, men 8-10 eiere og partnere som har etablert firmaet og jobber så langt «på dugnad». 4-5 jobber på heltid, og en håndfull til på deltid og ved behov.
Sæbø forteller at de har hatt andre prosjekter i høst, men nå bygger videre og skal løfte siden framover. Men noe heltidsprosjekt skal det ikke bli:
- Inntektene våre ligger i salg av innhold. Dette skal bli et supplement, der vi kan publisere det som ikke skal andre steder. Og som en ramme rundt prosjektene våre, sier Sæbø.
Blant annet har de materiale fra turer til Angola og Liberia, som snart vil synes på Bundu.
SettNordfra.no
Et nettmagasin for nordkalotten, som publiserer stoff ukentlig.
Lanserte 5. august.
Har nå noe over 1000 ukentlige brukere.
Ingen ansatte, drives av frilanserne Trine Hamran og Torill Olsen
- Vi er i en testfase der vi sonderer hva vi vil satse på, og hvordan. Vi har fått støtte fra Fritt Ord, og har investert en del med egen innsats, forteller Trine Hamran.
Fra neste år er planen å satse sterkere:
- Da går vi inn i neste fase, med etablering av aksjeselskap, finansieringsmodeller og høyere aktivitet.
Nordre Aker Budstikke
Lokalavis kun på nett for bydel Nordre Aker budstikke
Startet i sin tid som gratisavis på papir i 2004. Lagt ned i 2014, overtatt av Lokalmedia AS og relansert som nettavis i januar 2015.
15.000 ukentlige brukere
To ansatte; Karl Andreas Kjelstrup og Kristin Tufte Haga - samt avtale med to selgere
Nettavis for innovasjon, gründere og entreprenørskap
Startet for rundt tre år siden, med jevn vekst siden da
I dag 45-50.000 ukentlige brukere. 25.000 abonnenter på nyhetsbrevene to ganger i uka
Én heltidsansatt; redaktør Marianne Bratt Ricketts. Samt flere frilansjournalister, og et tett samarbeid med Inspirator. Eier og daglig leder er Truls Berg.
Marianne Bratt Ricketts overtok som sjefredaktør i høst, og ble dermed avisas tredje redaktør. Hun kom da fra jobb med redaktøransvar for «papirutgaven» Innovasjonsmagasinet, og har nå store planer framover:
- Mitt ønske var å samle alle produktene i et felles og tydelig brand, som også hadde internasjonal rekkevidde og abonnement. Så om noen uker blir vi INNOMAG - både på papir og nett. Og går over til å skrive primært på engelsk, forteller Ricketts.
Hun er alene om å jobbe på heltid kun med 3in.no/Innomag, men flere er med på deltid - og redaktøren spår at flere navn kommer til:
- Vi opplever stadig økende interesse og trafikk, og tror vi blir enda flere i 2016!
Alvdal Midt i Væla
«En superlokal nettavis for Alvdal, alvdøler og alvdalsvenner over hele verden».
Etablert juni 2011, med et lite opphold fra januar 2015. Restartet igjen i juni 2015 - nå som abonnementsavis der det meste av stoffet er forbeholdt abonnenter.
Nettavisa har 7-800 abonnenter, og 5000 ukentlige brukere.
Alvdal Midt i Væla er en superlokal nettavis, som tar betalt 1200 kroner for ett års abonnent. Det er redaktør og daglig leder Ivar Thoresen fornøyd med:
- Vi har en meget god utvikling etter «restarten». Låste saker har ikke redusert besøktstallet, men gir stadig nye abonnenter. Det ser ut til at vi har funnet en nisje og en viktig plass med det nære og superlokale stoffet - i en tid der de lokale Amedia-avisene Østlendingen og Arbeidets Rett skjærer ned og omstiller.
Daglig leder Eirik Dalseg «står bak» både Rørosnytt og Malviknytt, og forteller at de så et marked i vekst.
- Det startet med en tanke om å ta lokale nyheter ut på nett - da ingen eksisterende aktører tok dette markedet på alvor. Vi opplevde veldig stor vekst, raskt.
- Og tallene til Rørosnytt er veldig gode, med tanke på at det bor 5600 innbyggere i Røros!, sier Dalseg.
Aslak Berge etablerte iLaks for to og et halvt år siden, og ble ganske raskt delvis kjøpt opp av Bergens Tidende/Schibsted. Avisa er i dag en del av «Sysla-systemet».
- Vi er den minste av Sysla-avisene. Men vi gjør det OK på annonsekroner per leser. Derfor kommer vi til å ansette en ny journalist i 2016, sier Berge.
Nett.no
Næringslivsavis for Sunnmøre og Nordfjord, med brukerbetaling fra dag én.
På lufta senhøstes 2013, etter grundig planlegging.
Har i dag 6500 ukentlige brukere (men ikke alle er betalende abonnenter)
Til sammen en håndfull ansatte; Redaktører Ogne Øyehaug og Kjetil Haanes, med Eirik Staurset som daglig leder. Kristin Vidhammer på halv tid som journalist, og Magnus Myklebust på deltid som markedssjef
- Boligmani ble startet på ren og skjær interesse for bolig – uten utdannede journalister eller tidligere erfaring fra nettaviser. Kombinasjonen av lettbent underholdning og dekning av “tørrere” temaer som boligpolitikk har vist seg å fungere godt, forteller daglig leder og partner Jonas Thomassen.
Han etablerte avisa sammen med Aleksander Engvik og Herman Johre, med Jonas Wærstad på laget som journalist.
Nå går det bra - og Boligmani varsler spennende nyheter framover:
- En jevn organisk vekst siden oppstart har ledet frem til en spennende periode vinteren 2015/2016, etter at investorer og større medieselskap nå har begynt å vise interesse. Det ventes en spennende nyhet om et samarbeid med et større mediehus i løpet av den neste måneden.
Næringslivsavisa
Lokal næringslivsavis i Trondheim, med næringsliv, ledere, politikere og investorer som primær målgruppe
Startet i 2012, «restartet» høsten 2014
I snitt 10.000 ukentlige brukere, varierer med publiseringsfrekvens
- For en måned siden ansatte vi en selger, og er nå to ansatte. Som ventet er ikke nettavisen bærekraftig per dags dato, men vi har fått flere brukere enn budsjettert. Og ligger sånn sett foran skjema - også på salget, sier redaktør og gründer Morten Øby.
Prosjektet omfatter forøvrig ikke bare nett: I november kommer Øby også ut med et magasin på print.
Khrono.no
Nettavis for og om høyere utdanning og forskning, gis ut ved Høgskolen i Oslo og Akershus
- Det er en krevende bransje og tar tid å innarbeide et produkt. Men vi opplever en stadig økende leserskare - og har doblet antall brukere og sidevisninger det siste halve året, forteller redaktør Nicolai Prebensen.
Han har bakgrunn som fotograf for VG, før han startet N247.no. Og utvikler stadig med nye, visuelle tilbud:
- Vi bruker en egenutviklet publiseringsløsning, og stadig utvides med nye funksjoner. Det satses mye på nett-TV, og vi er opptatt av å være bedre på det rent visuelle enn våre konkurrenter - med bedre bilder og video, sier Prebensen.
The Independent Barents Observer
Journalisteid uavhengig nettavis som publiserer reportasjer og nyheter på engelsk fra Barentsregionen og Arktis. Redaksjonen består av tidligere ansatte i Barents Observer, som sluttet etter konflikten med de fylkeskommunale eierne.
Startet 7. oktober 2015
Trafikk: Vanskelig å si etter et par uker - men mellom 10 og 15.000 besøkende i uka så langt