Denne gjengen kommer snart på TV: For niende sesong på rad er det tid for Paradise Hotell.

Årets sesong av Paradise Hotel kan bli en milepæl: Alt tyder på at nett og strømming blir større enn lineært TV

TV3 ønsker velkommen til niende sesong av Paradise Hotel, og fornyer seg stadig. Nå kan du bli med «inn» i 360 graders VR-film, og følge deltakerne på sosiale medier «live».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Paradise Hotel var lenge et tidvis uglesett TV-program, men etter åtte strake sesonger er det ingen tvil om at realityshowet har satt seg godt i det norske markedet.

- Fjoråret sesong var faktisk en av de aller beste sesongene vi hadde. Vi må stadig fornye oss, og føler at vi nå tar programmet til et nytt nivå, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG / TV3.

Og i en tid hvor unge forlater klassisk TV, er det et av få programmer hvor TV3 (og annonsørene) virkelig når de unge målgruppene.

De seneste åra har Paradise også skilt seg veldig ut blant de kommersielle TV-kanalene med en veldig høy andel seere på nett og strømming. Ikke minst fordi serien legges ut på den gratis, reklamefinansierte tjenesten Viafree.

 

Flest digitale seere?

I fjor hadde serien i snitt 320.000 seere. Hele 140.000 av disse så serien digitalt - på mobil, PC eller  den store skjermen via Apple-TV og lignende smarte bokser.

Om utviklingen de seneste åra fremskrives, tyder mye på at årets sesong blir den første hvor den digitale andelen er større enn de som ser programmet på tradisjonelt, lineært TV.

- Den digitale andelen vokser, og det blir veldig interessant å se hvordan tallene utvikler seg i år.

- Vi synes at den løsningen vi har nå er kjempespennende. Vi får tradisjonelle seere, vi får de som strømmer programmet - og gir stadig mer ekstra-innhold på nett og sosiale medier, sier Line Vee Hanum.

MTG skiller seg fra sine kommersielle konkurrenter Discovery og TV 2, hvor alt på nett ligger på abonnementstjenester. MTG har også den betalte strømmetjenesten Viaplay, men alle norske MTG-produksjoner og eget drama ligger også gratis på Viafree.

Og når dermed en kommersielt interessant målgruppe, som kanalen kan selge reklame til.

- Men hvilken kanal er mest lønnsom, tradisjonelt TV eller strømming?

- Det er fortsatt en litt annen økonomi på nett, men det er et spørsmål om hvor fremtidens TV er. Det er lønnsomt for oss på sikt å bygge en digital distribusjon og relasjon til seerne. Vi må se framover, og ikke tenke kortsiktig, sier Vee Hanum.

 

 

Leker seg med VR og sosiale medier

Siden Paradise Hotel er et program med veldig ung målgruppe, er det også et konsept hvor TV3 og Mastiff kan «leke seg litt».

De seneste åra har det vært mye ekstramateriale tilgjengelig på nett, og i år ikke bare i tradisjonelt videoformat: På Facebook-siden har serien nå publisert flere videoer i VR/360 grader som gir en helt annen opplevelse enn et flatt TV-bilde, sier Line Vee Hanum:

- Gjennom disse filmene kan seerne oppleve å være til stede på innsiden i mye større grad. Vi har lansert noen filmer nå, og vil publisere flere gjennom serien - slik at seerne kan være til stede på festene, for eksempel, og komme mye «tettere på».

- Vi har også gitt deltakerne hver sin mobiltelefon under oppholdet. Den var riktignok ikke på nett, men de kan filme og ta bilder av hvordan de opplever forskjellige situasjoner - som blir publisert på deltakernes kanaler i sosiale medier mens serien går på TV, forteller pressesjefen.

 

Se en av VR-filmene her, eller Facebook-siden til Paradise Hotel:

360-graders rundtur på Pærra del 3

Slik ser Pandoras ut på EKTE - snurr mobilen rundt, og join Halvor og Triana på 360-graders safari på hotellet!

Posted by Paradise Hotel Norge on 4. mars 2017

  • PS! Hvis filmene ikke framstår i 360 grader i din nettleser / enhet, må du gå på nettleser eller app og oppsøke Paradise Hotel sin Facebook-side for å se dem riktig. 

 

Powered by Labrador CMS