
MediaPuls episode 78: VG og Facebook kriger videre
PODKAST: VG kriger mot Facebook om hvem som skal vise nyhetene, og Facebook kriger mot AdBlock som forsøker å blokkere annonsene deres. Sommerferien er over. Det merkes.
Sommerferien er definitivt over, selv om ikke alle unger har begynt på skolen igjen.
Det merkes i medielandskapet også, hvor det kriges og utkjempes nye slag hver dag. Fra Facebook sin side handler det om krigen mot AdBlock, og blokkering av annonser på Facebook sin desktop-utgave, mens hos VG utspiller det seg en krig om nyhetene – og hvor du får nyhetene dine fra. Fra VG eller fra Facebook.
Analyseselskapet Nielsen har undersøkt forholdet og forskjellene mellom egenprodusert innhold og reklame i pre-rolls, og konklusjonen overrasker muligens ingen.
Twitter skal gjøre Moments tilgjengelig for alle, men det Twitter-brukerne har vært opptatt av – eller bekymret for – er om Twitter har tenkt å legge inn årene. Facebook tilbyr nye innsiktsmuligheter for 360-videoer, og Instagram vurderer å la deg lagre kladd av bilder og video før du publiserer.
Hør på MediaPuls via
- SoundCloud
- Acast
- TuneInRadio
- iTunes
- eller RSS-feed.
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/278263816" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker:
- Arianna Huffington forlater Huffington Post (Poynter)
- Vice starter opp i Norge (Dagbladet)
- Lesere er negative til spørsmål i overskriften (Engaging News Project)
- Blendle har rundet 1 million registrerte brukere (TechCrunch)
- Brukerbetaling for nettaviser skulle være redningen, men med få unntak er det snakk om små penger (Medier24)
- John Oliver og Last Week Tonight fra 7. august om journalistikk (YouTube)
- The Los Angeles Times og Tronc har utviklet eget CMS-verktøy (Nieman Lab)
- Mediemangfoldsutvalget skal vurdere ny TV2-modell (Regjeringen)
- Facebook går til krig mot AdBlock, og lanserer en ny og bedre måte å kontrollere hvilke annonser du ser (Facebook)
- AdBlock slår tilbake mot Facebook (The Verge)
- Facebook kommer alltid til å vinne krigen mot AdBlock (Fortune)
- Facebooks verktøy for å justere annonsepreferansene dine (Facebook)
- Egenprodusert innhold utkonkurrerer pre-roll reklame (HansPetter.info)
- VG + NRK + Amedia = sant (Dagens Næringsliv)
- Juni 2016: Publisher Reach on Facebook Is Down 42% (AdWeek)
- August 2016: Facebook organic reach is down 52% for publishers’ Pages this year(Marketing land)
- Venner og familie-algoritmene til Facebook har ingen påvirkning for publisister (Nieman Lab)
- Facebook ruller ut nytt innsiktsverktøy for 360-video (Facebook)
- Instagram tar i bruk algoritmer og Facebook data for Instagram Stories (Marketing land)
- Instagram tester lagring av kladd (TechCrunch)
- Twitter ruller ut Moments til alle (Twitter)
- Evolusjonen av meldinger – en undersøkelse fra Facebook IQ og Nielsen (Facebook)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.