Synnøve Vindheim Svardal sier at det nå handler om at hun og Try Råd og Try-huset må bygge kjennskap i Bergen fremover.

Try er på plass i Bergen: – Det har vært en merkelig tid på alle måter, men likevel en tid med masse muligheter

Har ambisjoner om å være 20 personer i Vestlandets hovedstad i løpet av to år. Har bare ansatt en person til nå.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I vinter ble det kjent at Try skal etablere seg i Bergen med et mini-Try-hus og håpet på å ha 20-30 ansatte i løpet av noen år. KOM24 har snakket med den lokale sjefen, Synnøve Vindheim Svardal, for å høre hvordan de ligger an og hva som er veien videre for byrået som etablerer seg i landets nest største by.

– Når du får forespørsel om å være med på landslaget, så sier du ikke nei, sier Bergens-sjefen Synnøve Vindheim Svardal, til KOM24.

– En merkelig tid

Etter flere år som kommunikasjonsrådgiver på Universitetet i Bergen, der hun hadde jobbet opp mot Try, som har UiB som kunde, var hun i fjor høst på vei over i en annen stilling i et annet selskap. Men en telefon fra Sindre Beyer i Try Råd endret alt.

Første januar begynte hun i stillingen og siden har hun jobbet med å rekruttere og bygge miljøet i Bergen.

– Hvordan har det vært?

– Jeg tror mange kan skrive under på at det har vært en merkelig tid på alle måter, men likevel en tid med masse muligheter. Folk er på jakt etter jobber nå og. Vi har ansatt én og inngått samarbeid med Netlife. Vi kommer til å bygge Try-laget framover. Hvor mange vi blir får vi se, men det handler om å finne de riktige folkene.

– Har det vært vanskeligere enn du trodde å få tak i folk?

– Vi har fått mange søkere og snakket med masse folk, men jeg tror likevel at korona fører til at noen sitter på gjerdet og venter, selv om det er noen som gjør det. Man hopper gjerne ikke videre på dette tidspunktet, men noen gjør det. Vi er veldig fornøyde med den ansettelsen og tenker at samarbeidet med Netlife bidrar til at vi kan bygge et sterkt samarbeid på tvers, sier hun.

– Men når du sier du har snakket med mange, men så har dere bare ansatt en person, betyr det at dere ikke får tak i de rette folkene for tiden? Har det vært vanskeligere i denne byen enn dere trodde?

– Nei, det tror jeg ikke. Vi har snakket med mange, men akkurat nå var vi ute etter en journalist med redaksjonell erfaring.

Må fange oppmerksomheten

Svardal sier at det nå handler om at hun og Try Råd og Try-huset må bygge kjennskap i Bergen fremover. Mye av det har de gjort ved å snakke med folk og kartlegge kompetanse og status.

– Det handler om å gjøre folk oppmerksom på at vi finnes, at det er en mulighet, og hvilke muligheter som er der, sier hun.

– Når året er omme, hva er status for Try i Bergen?

– Da håper jeg vi har fått litt flere forskjellige typer inn, at vi har både rådgivere og flere innholdsprodusenter på plass som kan serve de kundene vi har i Bergen nå, sier hun.

De største kundene Try har i Bergen nå er UiB, BKK og Grieg-gruppen. Men hun legger ikke skjul på at de jakter flere kunder og hun mener Try har andre muligheter å tilby enn hva konkurrentene i Bergen har.

– Det er ingen av aktørene i Bergen som har Try-huset sine muligheter og vi spiller på ressursene i hele Try-huset. Det er ikke geografi som vil ha så mye å si for det laget vi byr på, men vi kommer til å bli flere enn vi er i dag. Geografi har ikke så mye å si for det laget vi byr på, men vi kommer til å bli flere enn vi er i dag, sier hun.

Try og Svardal har kjøpt seg inn i selskapet til Øyvind Storli Hoel, Netlife Bergen. De holder nå til i felles lokaler midt i Bergen sentrum.

– Den retteste partneren for oss

Try deler lokaler med Netlife, omtrent midt i Bergen sentrum. Men selv om beliggenheten er optimal, er det begrenset plass til vekst og hun ser ikke vekk fra at de er på flyttefot neste sommer, om veksten fortsetter som hun håper.

Det er bare noen uker siden det ble kjent at Try går inn 15 prosent i Netlife Bergen, som har 18 ansatte. De hadde da i flere har lett etter en lokal partner for å få større bredde i kompetansen.

– Vi tenker i alle fall at Try er den retteste partneren for oss. Vi har den praktiske og faglige erfaringen, og sammen med Try sitt strategiske blikk kan vi lage gode løsninger for kundene i Bergen, sier Øyvind Storli Hoel, daglig leder for kontoret i Bergen

Hoel sier samarbeidet gir synergier. Han peker på at kundene på Vestlandet ikke bare vil ha en nettside eller en sosiale medier-strategi eller visuell identitet eller kommunikasjonsrådgiving. Han peker på at alt henger sammen.

– For om man kommer til oss og skal ha en nettside, kan vi lage det ganske bra. Men vi kan ikke det som Try kan, som er å se hva slags rolle skal nettsiden spille inn i samfunnet. Vi er gode til å lage ting og Synnøve og de er gode til å se hva som er det relevante i samfunnet til en hver tid. Fugleperspektivet, sier han.

P.S: Det er ikke noe kjent slektskap mellom artikkelforfatter og Try-sjefen, tross likelydende etternavn.

Powered by Labrador CMS