Helene Olafsen og Jørgen Nilsen var programledere for Gullfisken i 2020. Juryen som kårer de beste reklamene i Norge årlig har de siste tre årene vært ledet av byråledere fra TRY-eide byråer-

TRY-eide byråer leder Gullfisken-juryen for tredje året på rad

– Det blir nok ikke et fjerde år, sier TV 2.

Publisert

Lørdag 5. februar i år ble POLs prisvinnende reklame «When Harry met Santa» kåret til den beste reklamen i Norge i 2021.

Juryleder da var Lars Mitlid fra TRY, han etterfulgte Kjetil Botten Skogly fra det da 50 prosent TRY-eide byrået POL. Et byrå TRY nå eier 75 prosent av.

Årets juryleder kommer også fra POL og er byråsjef Therese Becke.

Det mener Gullfisken-eier TV 2 er helt uproblematisk.

– Friskt pust

– Det går på rundgang mellom de største byråene. Hele konkurransen handler om å fremme norsk reklamebransje. Da er det byråene som lager mye TV-reklame som blir valgt, sier Marit Brøntveit, som er ansvarlig for ekstern markedsføring hos TV 2.

Hun sier juryprosessen begynner med å velge en juryleder, som må være en byråleder. Deretter velger de to kreatører som har erfaring med å lage profilerende TV-reklame. Juryen skal og bestå av tre fra kundesiden, i år er det blant annet fra Posten og KIWI. Produsentsiden har også en med.

Brøntveit forklarer valget av Becke slik:

– Det er bare så og så mange store reklamebyråer i Norge. Becke er ny i POL og har vært et friskt pust inn der. Jeg kjenner henne fra mediebyråbransjen og vet hun er en veldig, veldig dyktig dame, sier Brøntveit, som sier Becke er valgt for hun er ny i rollen sin, selv om fjorårets juryleder var fra TRY.

Therese Becke

Hun peker på at det blir stilt visse krav til jurymedlemmene, slik at man skal unngå inhabilitet.

– Hun kan ikke stemme på filmer fra TRY eller POL og havner de på shortlist får ikke de være med inn i diskusjonene, sier hun.

– Er det problematisk at det er en juryleder fra det samme konsernet tre år på rad?

– Vi har ikke tenkt at det er problematisk, men det har vært oppe til diskusjon, bekrefter hun.

– To separate byrå

Gullfisken har vært arrangert helt siden 1993 da med Kjetil Try som den første juryformannen. Han ble etterfulgt av Ingebrigt Steen Jensen.

Alle de norskproduserte filmene som gått på en TV 2-kanal i løpet av ett år er med i konkurransen. Det betyr at det er mellom 400 og 600 filmer som er kvalifisert til å være med.

En sølvfisk blir kåret hver måned og ut fra det blir det kåret en gullfisk.

Den som har lagt føringene for juryen er Bjørn Gunnar Rosvoll, som er markedssjef i TV 2.

– Jeg ser på TRY og POL som to helt separate byrå, sier han og legger til:

– Det ble tre år og det blir helt sikkert ikke et fjerde år.

Som Brøntveit peker han på at Becke er ny i rollen og at hun kommer fra en annen bakgrunn.

Han sier de ikke har fått noen tilbakemeldinger på at samme byråkonstellasjon har jurylederen tre år på rad.

– Vi har noen habilitetsregler, så vi føler oss veldig trygge på at det blir veldig fair. De fleste større byrå har vært representert med juryleder og medlemmer og vet det er profesjonelt og en veldig trygghet rundt dette, sier han.

KOM24 har vært i kontakt med årets juryleder Therese Becke fra POL. Hun sier til oss at det er TV 2 som velger juryleder, og hun har full tillit til at TV 2 gjør grundige vurderinger fra år til år.

– Dyktige og dedikerte

Becke sier hun så på det som en tillitserklæring å bli spurt om å være juryleder.

– Da jeg fikk forespørselen fra TV 2 rådførte jeg meg med noen av mine dyktige og erfarne kollegaer i POL, og gjorde en vurdering av hvor ressurskrevende det ville bli, for å sikre at jeg hadde kapasitet til å utføre jurylederrollen på en ordentlig måte. Med årets jury bestående av dyktige og dedikerte bransjekollegaer på tvers av annonsører, reklamebyråer og produksjonsbyråer opplever jeg at vi hver måned har gode og konstruktive diskusjoner som resulterer i sølvfiskvinnere som alle kan stå bak, sier hun.

Becke begynte i jobben sin i 2021 og fikk umiddelbart oppleve at byrået hennes sikret seg Gullfisken. Hun sier det er en pris som det betyr mye å vinne.

– Når selve Gullfisk-kåringen skal gjøres så skjer det i prime time på en lørdag kveld, der det er TV-seerne som skal kåre den reklamefilmen som de synes er aller best – og det er jo nettopp disse, vi ønsker å treffe og påvirke med kommunikasjonen vi skaper.

Powered by Labrador CMS