Redaktør i Eidsvoll Ullensaker Blad, Bjørn Inge Salberg Rødfoss

Lokalavisen med tredobling av driftsresultatet på to år: – Har jobbet med å transformere oss

Eidsvoll Ullensaker Blad kan vise til gode tall de siste årene.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Eidsvoll Ullensaker Blad (EUB) kan se tilbake på to år i enorm vekst. Årsregnskapene for de siste to årene viser at lokalavisen har økt driftsresultatet fra 687 000 kroner i 2018, til 3,3 millioner kroner i 2020, som er en økning på 387 prosent.

– Gått bedre enn fryktet

Adm.dir og ansvarlig redaktør i EUB ,Bjørn Inge Salberg Rødfoss, forteller til Medier24, at det 2019 var et spesielt godt år, hvor de økte driftsresultatet med to millioner kroner.

– De siste to årene har vi jobbet med å transformere oss og nesten doblet antallet digitale abonnenter. Selv om vi går sakte, men sikkert nedover på papir, slik som alle andre, har det gått veldig bra, sier han.

Avisen har også økt godt under pandemien.

– Vi var veldig spente 12. mars i fjor. Men nå ser vi at det har gått mye bedre enn vi fryktet, sier han.

– Hovedgrunnen er at vi driver veldig effektivt. Vi har kuttet hardt i kostnadene og reforhandlet flere avtaler.

Avisen har i tillegg kuttet lønnskostnadene med 1,6 millioner kroner de siste to årene og gått fra 18 til 14 årsverk.

– Vi har mistet en del årsverk, men vi har klart å opprettholde effektiviteten og kvaliteten på produktet. Og vi skal fortsette å gjøre den gode jobben, selv om vi her færre hoder enn før, sier Rødfoss.

– I tillegg har vi klart å øke omsetningen innenfor abonnement, det har vært en god bidragsyter. Og så har ikke inntektsbortfallet på annonser vært så stort som vi først fryktet, sier han.

Egen «gladsak»-spalte

Rødfoss forteller at antall sidevisninger også har økt kraftig, med 50 prosent økning i år, og 100 prosent økning siden 2019.

– Og det er gledelig å si at det ikke bare er korona-stoff. Vi har blant annet laget spalten «EUB Hjerterom», med gladsaker som skal bryte med mye av det triste.

Han legger til at spalten er inspirert av NRKs lyspunkt-spalte.

Det gode året har også resultert i et utbytte på 200 kroner per aksje for eierne, som Rødfoss beskriver som historisk høyt.

– Vi synes også det er helt riktig å gi utbytte, siden vi leverer historiens beste resultat.

Han legger til at eierne tok ut et utbytte på 100 kroner per aksje i fjor.

Det gode året betyr at største aksjeeier, medieinvestor Odd Øie, får med seg 628.800 kroner i utbytte.

Powered by Labrador CMS