Tenk skal være kjernen i ny storsatsing: – Alle må lære dette
Faktisk.no vil at senter for kildekritikk skal springe ut av deres skolesatsing, Tenk. Sjefen mener de har en enorm fordel i å gjøre journalistikken «lærervennlig».
Senteret for kildekritikk har de siste ukene fått både
kritikk og applaus etter at prosjektet ble annonsert i slutten av august.
Faktisk.no ønsker at senteret skal springe ut av deres skolesatsing Tenk, som lærer ungdomsskoleelever kritisk mediebruk, skrev de i et innspillsbrev til Kulturdepartementet i sommer.
Tenk-leder Sølve Kuraas Karlsen forteller at
det viktige med Tenk er at fagmiljøet består av lærere.
– I mediebransjen er det full
fart og breaking news, mens skolen har årshjul og legger planer for juni neste
år allerede nå, sier han og legger til:
– Skolen ser at
medielandskapet fyker av gårde. Men de har ikke tid til å sette seg ned på TikTok
og finne eksempler, eller følge en sak. Der har vi fordelen med at vi vet at vi
kan ringe journalister fylt av taus kunnskap og spørre.
– Pensum er fullt
Han påpeker at det tette samarbeidet gjør
at de kan gjøre nyheter og journalistikk «lærervennlig».
– Lærerne trenger den
kunnskapen på en måte som gjør det enkelt å ta det inn i klasserommet, og bakt
inn i en faglig forankring.
Han påpeker at det er slutt på tiden hvor det var masse tid
å ta av i skolen.
– Alt som skal inn, må matche
læreplanmålene. For det er så sykt mye som skal inn og som burde vært pensum,
men det er fullt.
Og Tenk – lederen mener at det ikke vil hjelpe å sette journalistene
inn i et klasserom.
– At en journalist kommer og
forteller om en avsløring, vil ikke gi en ramme for elevene. Det må komme i en kontekst
som eleven skjønner. At de lærer seg hvordan de kan sjekke kildene.
– Alle må lære dette
Tenk ble startet i 2019, og er det Faktisk.no får mest penger til. Satsingen får sju millioner kroner i året i støtte fra staten, og lager undervisningsopplegg for skolen om kildebevissthet og kritisk mediebruk.
Karlsen trekker fram Medier24-redaktør Erik
Waatlands tiltak mot desinformasjon, hvor han viser til en rapport fra UIO som
sier at det fortsatt er behov for å styrke undervisningen i kildekritikk.
– I tillegg til kildekritikk,
snakker vi ofte om kildebevissthet. Å lære opp elevene i at når redaktørstyrte
medier lager en sak og du ikke kjenner igjen ståstedet, så betyr ikke det at
det er løgn, men at det er en annen versjon av sakskomplekset.
I innspillsbrevet skriver faktisk
blant annet at senteret skal levere undervisningsopplegg til hele skoleløpet, i
tillegg til ungdommer i førstegangstjenesten.
– Så tanken er at man skal
lære opp alle som elevene?
– Alle må lære dette.
Medietilsynets undersøkelser viser at det er to grupper som er sårbare. Det er
de unge, og de eldre. Vi tar for oss ungdomsskole. Vi kunne også ha tatt VGS,
men det har vi ikke kapasitet til, sier Karlsen.
– Ikke bare pengene som gjør en forskjell
– Blir Tenk da en slags
fasilitator for dette senteret?
– Man må ta to skritt tilbake
og se på hva som fungerer når man skal opp i en slik størrelse, sier han og
fortsetter:
– Jeg kunne ansatt hundre lærere
og sendte ut på veien i morgen, og de ville vært fullt opptatt. Men det er ikke
sikkert det er det som har best effekt.
– Hvis vi skal lage et slikt
senter må vi tenke på hvordan vi skal gjøre det. Vi har jobbet fem år med
dette, og får gode tilbakemeldinger. Men det er ikke bare pengene som gjør en
forskjell. Det er en helhetlig tilnærming.
Karlsen forteller at det for mange unge i
dag har blitt et krav om å ta stilling, som gjør det ekstra viktig med
kildebevissthet.
– Man kan ikke stå og se på,
det er et krav om å ta stilling til en sak. Og det er vanskelig, for alle saker
er ikke svart hvitt, sier Karlsen og fortsetter:
– Da slår et annet moment
inn. Det at du ikke kan vite hva som er sant. Og det er skummelt, for det er
grunntanken i propaganda.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no