Journalist Oda Cecilie Folde og redaktør Maiken Gjærevold Woldseth i Selbyggen i studiio

Lokalavisen laget julelåt til bygda: – Folk stopper oss på gata

Redaksjonen i Selbyggen brukte to uker på å lage en låt og musikkvideo til ære for Selbu og Tydal. Nå håper de stuntet skal fange nye lesergrupper. 

Publisert Sist oppdatert

Avisen Selbyggen laget i desember en helt egen julelåt som en kjærlighetserklæring til bygdene. Avisen dekker Selbu og Tydal og har laget låten «Hjertet i Trøndelag».

 – Vi er en redaksjon full av ideer. Litt for mange for vårt eget beste, innimellom. Så i en lunsj begynte vi å snakke om å lage en julelåt, forteller ansvarlig redaktør Maiken Gjærevold Woldseth til Medier24.

Hun legger til at avisen består av flere musikalske talenter, men de har aldri skrevet en sang før.

– Journalist Oda Cecilie Folde er den som er mest musikalsk, begynte å skrive, og vi skjønte fort at dette ble veldig bra. Så hun skrev den ferdig på et par dager, forteller Woldseth.

Har med barna

På bare to uker ble det skrevet låt, de fikk med seg John Oddstein Aune og sønnen Henrik i StudJO, og fikk laget musikkvideo ved hjelp av Ørjan Gulbrandsen

Alle i avisen er med og synger.

– Vi ville at det skulle være et fellesprosjekt. Og så er det jeg og Oda som synger mest.

I tillegg til at hele redaksjonen er med på låten, har avisen også tatt med barna i studio.

– Vi er en gjeng med flere barn. Så da fikk vi vist fram de også. Det var også for å kunne vise fram at det er grunner til at vi ikke alltid kan stille opp på arrangementer overalt, vi er familiefolk. I tillegg var det koselig å kunne gjøre noe sammen med barna.

Hele avisen og barna i studio mens de spiller inn julelåt og musikkvideo

– Er dette en ny tradisjon i avisen nå?

– Vi har tullet med at vi skal gi ut album neste år. Men hei, vi har nok for mange ideer.

Redaksjonen i Selbyggen har også laget en pepperkakebygd.

– Så det er mange prosjekter på en gang. Jeg tror vi skal ta det roligere neste år, ler Woldseth.

Gått «bygdalt»

– Har dere fått noen tilbakemeldinger på stuntet?

– Ja, herlighet, det har tatt litt av. Vi gjorde dette som en artig greie på jobb, og en julegave til dalføret. Men videoen har hatt 140 000 visninger på Facebook, og folk stopper oss på gata, sier hun og legger til:

– I tillegg har vi fått melding fra flere utflyttere som får hjemlengsel. Og vi har fått tilsendt konfekt. Vi har kanskje ikke gått viralt, men vi har gått «bygdalt».

De to bygdene har om lag 5000 innbyggere.

 Omdømmebygging

Og selv om julelåt–prosjektet var et hyggelig sideprosjekt, er det også en del av en større strategi om omdømmebygging i avisen.

– Vi er en veletablert avis som har eksistert siden 1889. Men vi har falt i del feilen av at vi har blitt vant til hvordan vi har det. Så vi har hatt en omfattende omdømmebygging for å spre budskapet om lokalavisen til de unge.

Woldseth forteller at de i likhet med mange lokalaviser er papirtunge.

– Vi merker en endring der. Og så håper vi på digital vekst, det har vært stabilt i den siste. Men vi tenker relasjon og omdømme kan være med å redde avisa på lang sikt.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS