Grunnlegger av Elbil24 og adm. dir. for Aller X, Jan Thoresen.Foto: Ragnar Thoresen
Elbil24 runder 10.000 abonnenter
På fire år har Elbil24 gått fra å være et internt prosjekt i Aller X til 10.000 abonnenter. – Kjempegøy å se hvordan det har vokst, sier grunnlegger av Elbil24 og adm. dir. for Aller X, Jan Thoresen.
Denne måneden nådde Elbil24 en milepæl på 10.000 betalende abonnenter. Det har nisjemediet klart på fire år.
– Det er kjempegøy å se hvordan det har vokst. Vi er ganske stolte av at vi klarte å starte fra bunn for fire år siden med disse planene, sier grunnlegger av Elbil24 og administrerende direktør for Aller X, Jan Thoresen.
Han forteller at Elbil24 ble startet som et internt prosjekt med en minimal investering i forkant og kun én ansatt.
– Men det viste seg at vi ikke trengte sikkerheten. Annonseinntektene og trafikken begynte å komme fort, sier han.
Så et marked
Bakgrunnen for satsingen i 2018 var at regjeringen året før hadde lagt fram Nasjonal Transportplan (NTP) der de ville legge til rette for at det skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil, og legge til grunn at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.
– Vi valgte å tro på fakta, og tenkte at det var riktig å starte fra bunnen av med et hundre prosent rent elektrisk nettsted for bil, sier Thoresen, som fortsetter:
– Ambisjonen vår var å se at her er det et ledig marked. Her finnes det masse journalister som skriver om motor, men mange var det vi kalte for «petrol heads», som synes det var fantastisk med lyd av motor, komfort og en rask sportsbil. Men vi så at verden endrer seg. Vi visste det for lenge siden. Det er ikke slik at det kom som en overraskelse at Norge skulle bli et av verdens største land på elbil.
Satser på kvalitet
Noe av det Elbil24 satser på er biltester. Thoresen forteller at de har testet alle elbiler på markedet i Norge, og har profesjonell biltester som kjører i fast rute.
En av de siste testene Elbil24 har gjort er av Toyotas bZ4X, som avslørte at rekkevidden er lavere enn opplyst. Toyota sier i en uttalelse til nettavisen at de tar funnene på største alvor.
– Det er tilfredsstillende når grundig journalistikk på denne måten har ført til at forbrukere slipper å gjøre bomkjøp, sier han.
Thoresen forteller videre at i starten trodde de at Elbil24 ville være mer annonsefinansiert, men de fleste inntektene i dag kommer fra brukerbetaling.
– Nøkkelen er å gå ned på kvantitet og heller ha noen få saker som er bra. Så er det å gjøre det over tid, konkluderer han.
De merker også at andre motorredaksjoner skriver gradvis mer om elbil.
– Det er naturlig, men vi er fornøyde med at vi har klart å beholde posisjonen som den beste og største nettredaksjonen om elbil i Norge og sikkert også i Norden, kommenterer han.
– Hvordan blir veien videre?
– Det er å jobbe enda mer med innholdet. Denne bransjen blir større, og det blir mer mainstream nå enn da vi startet.