Aftenposten, Aftenposten-logo, logo, illustrasjon.

Opplagsfall for Aftenposten: 
– Nå må vi jobbe smartere

Aftenpostens opplag dalte med over 13.000. Kommersiell direktør mener det er flere grunner til fallet.

Publisert

Aftenposten er en av årets opplagstapere, viser opplagstallene for 1. halvår 2024. Det totale opplaget faller med over 13.000, og er nå på ca. 241.000, sammenlignet med samme periode i 2023.

Det er abonnementene med papirleveranser som faller, mens digital og løssalget øker.

Fallet har flere årsaker, mener kommersiell direktør Eirik H. Winsnes.

– Det store bildet er at vi fortsatt står i en transformasjon fra print til digitalt som går litt i rykk og napp, sier han.

Han viser til at det har vært flere endringer i komplett-tilbudet til avisa, blant annet at søndagsavisa ble lagt ned.

– Og vi merker at det er store endringer i distribusjonen, med avisen som ikke kommer ut i alle geografier like hyppig som før. Alle de tingene tror jeg påvirker tallet, kommenterer han.

Opplaget til Aftenposten har holdt seg relativt stabilt, viser tall tilbake til 2021. Men opplaget begynte å falle andre halvår 2023, og fortsatte nedover i 1. halvår 2024.

Må jobbe smartere

Fallet på 13.000 illustrerer utfordringene Aftenposten står i, mener Winsnes - å få den digitale veksten til å kompensere for fallet på print.

– Vi kommer fra noen år der den digitale veksten har vært veldig god og gjort at man har kompensert og mer for det man har tapt på papir, sier han.

– Nå må vi jobbe smartere for å få samme vekst nå og fremover. Det tror jeg tallene reflekterer litt.

Han tror ikke det er redaksjonens produksjon som er årsaken til fallet.

– Jeg synes Aftenpostens redaksjon leverer fantastisk journalistikk, men tallene kan også svinge noe i takt med endringer i nyhetsbildet og generell nyhetsinteresse, kommenterer han.

Eirik Winsnes.
Kommersiell direktør i Aftenposten, Eirik Winsnes.

Har tatt grep

Winsnes forteller at de har tatt grep, og at de tror på på vekst fremover. Ifølge ham tyder tallene etter sommeren også på det.

Blant annet mener han det ikke er så enkelt som bare å tenke digitalt eller å se abonnenter under én. Han forklarer at blant abonnentene er det flere brukergrupper med forskjellige behov innen papir, lyd og digitale produkter.

– Vi har en bred portefølje av produkter. Blir vi enda flinkere til å vise dem frem til riktig bruker, så tror jeg vi har muligheten til å vokse videre og øke kundetilfredsheten enda mer, uttaler Winsnes.

Han mener de må bli bedre til å forstå hvem kundene er og hvilke bruk og produkter de ønsker. Så må de bli flinkere til å tilby pakker og produkter som svarer på behovet.

– Det jobber vi selvfølgelig med, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS