Aftenposten har flyttet nyhetsstudioet på forsiden.
Avisen skal spisse sin breakingjournalistikk, og innebærer blant annet større overskrifter og en mer oversiktlig presentasjon av nyheter.
Endringene skal gjøre det enklere for leserne å raskt fange opp de viktigste nyhetene, både på desktop og mobil.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
I forrige uke gjorde Aftenposten flere store endringer på fronten
til Ap.no. Nyhetsstudioet er borte, og måten sakene presenteres på er endret.
Endringen skjer som
en del av Aftenpostens strategi for å bli spissere i breakingjournalistikken.
Hanne W. Lier, breakingsjef i AftenpostenFoto: Torill Henriksen
– Aftenposten har alltid vært
en nyhetsdestinasjon, men vi må være en tydelig nyhetsleverandør.
Det sier breaking-sjef Hanne W. Lier.
Hun forteller at der de for noen år siden hadde et større fokus på mer tidløs og forklarende journalistikk, skal de nå være tøffere på breaking.
– Det var oppdraget gruppen
som skulle se på dette fikk. Og nå har vi fått en front som nyhetsdesken er
veldig fornøyd med. Fordi den fungerer både til breaking, samtidig som den er
forklarende.
– Høyere terskel for saker
Nestleder på nyhetsdesken, Klaus Børringbo, forteller at en
av utfordringene med nyhetsstudioet i toppetasjen var at lesingen ikke var så god.
– Brukerintervjuer vist at
svært få skjønte at de kunne skrolle nedover og lese flere koste nyheter. Så
det ble ikke helt som tenkt. I tillegg var nyheter fra studioet vanskelig
søkbar i google.
– Nå publiserer vi heller
bare enkeltsaker, som legges i en «siste nytt»-boks. Dette gjør at det er litt
høyere terskel for å skrive en sak, men at det er mye mer oversiktlig for
leserne, sier han.
Den store forskjellen på hvordan desktop og mobil så ut,
gjorde også at rekkefølgen ble ulik på mobil.
– Merkelig nok måtte vi starte hele
prosjektet med å endre desktop, og gjøre den smalere. Tidligere brukte vi hele
bredden på desktop, som gjorde at sakene ikke kom i samme rekkefølgen på
desktop som på mobil. Nå er det mer likt, og mer «feed»-basert, sier kreativ
leder Christen Pedersen.
Han legger til:
– Selv om desktop er 20 prosent
av trafikken, var det viktig å gjøre den endringen først. For å tenke mobil først,
måtte vi endre desktop først.
Større titler
Kreativ leder i Aftenposten Christen PedersenFoto: Torill Henriksen
Det er under et år siden forrige gang Aftenposten gjorde store endringer på fronten til ap.no. Da gikk de over til personaliserte fronter.
Denne gangen har de gjort grep for å sørge for at leserne lett skal
se hva som er det viktigste.
– Nyhetsstudioet var en måte
å presentere mer breaking på, men det be for ufokusert. Vi mener det er blitt
tydeligere nå, det er lettere for leserne å se hva som er den viktigste saken.
Et av grepene er font og bildestørrelse. De har nå tre ulike størrelser på saker. I tillegg vil de aller viktigste
forsidehenvisningene få egen font på front.
– Vi har økt tittelstørrelsen,
så de viktigste sakene har større titler nå. Samtidig er de aller viktigste
sakene i en egen fetere font, sier Pedersen.
– Det blir en annen måte å
bruke stemmeleie på, legger UX-leder Martin Brændhaug til.
Til venstre er den nye fronten til Aftenposten, med siste saker i høyre marg, og en stor toppsak. Til høyre er forsiden fra før endringen i forrige uke, med nyhetsstudio i toppenSkjermdump: Aftenposten
– Bedre rigget for flere endringer
Arbeidet startet i høst med flere tverrfaglige workshops med
folk fra både produktavdelingen og fra nyhetsavdelingen.
I tillegg til Børringbo, Pedersen og Brændhaugen, deltok produktdesigner Ingvild Alette Jensen, kreativ leder Constantin Eberle, nyhetssjef Nina Selbo Torset, og frontsjef Synne Hellum Marschhäuser.
– Det er alltid utfordrende å
samle tverrfaglige team, fordi det blant annet er vanskelig å finne tid. Men
jeg mener vi har jobbet godt sammen og nå har fått mer av de verktøyene vi
trenger for å vise at vi er fremoverlente, sier Børringbo.
– Det har vært veldig gøy å
lage ting for leserne våre. Vi lager også verktøy for redaksjonen, så de kan ta
gode redaksjonelle vurderinger. Å finne den balansen har vært et veldig godt og
gøy samarbeid, sier Brændhaugen.
Han legger til at endringene de har gjort nå også gjør det
lettere å gjøre andre endringer.
– Spesielt på desktop, der
har det ikke vært så lett å putte videoer og lydklipp på forsiden. Det er vi
mer rigget for nå, fordi det rett og slett er mer plass.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no