Den 125 år gamle avisen senket frekvensen på papiravisen i mai i år. Hovedgrunnen var kostnadsbildet.
– Hvis vi ikke hadde tatt ned frekvensen, så hadde vi antakelig måttet kutte årsverk i redaksjonen rett og slett. Det var såpass store besparelser knyttet til trykk og distribusjon, og da kanskje først og fremst distribusjon, sier ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik.
Avisen brekkes fortsatt hver dag, og kommer ut som e-avis også de dagene den ikke er på papir. Renslo Sandvik sier den blir brukt «i overraskende stor grad».
– Jeg var egentlig skeptisk til å opprettholde e-avisen. Men når vi gjorde et dypdykk, så viste det seg at Budstikka faktisk er i en særstilling i bruk av e-avisen. Det er et viktig produkt for våre abonnenter.
Har økt digital oppslutning
Renslo Sandvik startet selv i avisen for to år siden.
Da sto de i en skvis med stadig dårligere oppslutning på papir og en stor digital satsing måtte til, forteller hun. De daglige lesertallene tilsvarte 35 prosent av abonnentene.
– Det vi har jobbet veldig med de to siste årene har vært å øke pulsen digitalt. Få abonnentene til å forstå at budstikka.no er «the place to be», hvis du skal bli oppdatert på det som skjer i Asker og Bærum.
De har utvidet breakingdesken med øremerkede breakingjournalister, og prioritert hardere hvilke saker redaksjonen skal lage og jobbet med vinklinger, forteller hun.
– Og nå er vi jo der i august 2024 at de daglige lesertallene tilsvarer 60 prosent av abonnentene.
Målet er klart: at 90 prosent leser dem på nett hver dag. Når de vil nå det målet, er hun derimot usikker på.
– Jeg skulle ønske jeg kunne si nyttår, men så fort går det nok ikke. Det går sikkert to nye år før vi har kommet dit. Men vi ser jo heldigvis at utviklingen går fortere og fortere når man først har kommet litt i gang, sier Renslo Sandvik.
Fire hovedpunkter i strategien
De har også ansatt Trine Høklie Jonassen som nyhetsredaktør. Hun hadde jobbet 15 år i Dagbladet før hun startet i Budstikka i august.
Hun sier hun har gjort noen endringer, men har i hovedsak brukt tiden på å bli kjent med redaksjonen.
– Vi jobber aktivt med strategien vi har lagt, og har gjort små endringer på blant annet møtestruktur i det daglige og på ukesbasis. Vi har økt fokus på trafikk og leveringsfrekvens på individnivå. Og vi prioriterer nyhetssaker som skaper engasjement og som når bredt.
De jobber tydelig fra start og har et utgangspunkt for hva saken er, før man går i gang med saken.
Redaktør og nyhetsredaktør ramser opp fire hovedpunkter de nå jobber med:
Øke digitalt, med fokus på innhold som treffer målgruppen mellom 30 og 50 år
Bli mer synlige på sosiale medier
Bruke video mer
Løfte debatt-stoffet
Tar tilbake papir-grep
– Vi har to år bak oss der vi har vært nødt til å prioritere bort en hel del ting, og kun fokusere på innholdet. Nå er vi endelig der at vi også kan fokusere på sosiale medier og video på en helt annen måte, noe som jo føles som det er på høy tid, sier Renslo Sandvik.
De har også hentet tilbake et element fra papiravisens dager: Deadline.
– Det er veldig forfriskende og skjerpende for alle parter. Vi ser at det gagner hele produksjonen, og vi «killer noen darlings» på veien, som gjør at vi får satt punktum litt tidligere enn før, sier nyhetsredaktør Høklie Jonassen.
Hun sier en økt bevissthet på deadline har flere fordeler, blant annet at sakene ikke blir så lange.
– Vi ser at vi får komprimert sakene, og får opp frekvensen hos de flinke folka som jobber her.
Presisering: I en tidligere utgave av denne saken kom ikke ordet «antakelig» med i første sitat til Renslo Sandvik, som også ble brukt som tittel på front. Sitatet ble oppdatert 09.24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no