Bruken av nrk.no blant de under 30 økte såpass mye som følge av USA-innhold i forkant og under valguka i USA, at økningen har dratt opp hele årssnittet for bruken av forsiden.
Det forteller NRKs prosjektleder for USA-valget, Laurie MacGregor, til Medier24.
– Vi er blitt veldig positivt overrasket og ser med glede på den store interesse som unge målgrupper har vist for USA-valget i 2024.
Blant sakene som har nådd ut til unge er følgende:
Trump erklærer valgseier: – Vil takke folket (20,8 prosent ung-andel)
Trump tilbake til Det hvite hus - dette uroer norske politikere (18 prosent ung-andel)
Trump fra topp til tå (15,5 prosent ung-andel)
Saken om foreløpige og endelige resultater fra valget fikk nesten én million sidevisninger, på valgnatten og dagen derpå. En fjerdedel av dem var unge under 30 år.
– Det er bemerkelsesverdig sterkt levert, sier MacGregor.
Totalt publiserte NRK 98 artikler om USA-valget de siste fire ukene, noe som er færre enn forrige valg.
– Men hver og en av de artiklene har hatt over 100.000 sidevisninger, og en ung-andel på nesten 10 prosent, forteller hun.
Bred og stor interesse
Utenriksredaktør Sigurd Falkenberg Mikkelsen tror unge har behov for den type journalistikk som NRK tilbyr i brytningsøyeblikk som et valg, og søken etter hva som er sant og ikke.
– De fleste av dem har sosiale medier og «feeder» som er fulle av dette stoffet. Så kommer de, tror vi da, til oss for å se, enten for å få en bekreftelse eller avkreftelse på hvordan virkeligheten deres stemmer overens med redaktørstyrte medier, sier han.
Og han tror noe av interessen henger litt sammen med Trump, men også Kamala Harris, som var stor på TikTok.
– Det var et stort engasjement rundt dette valget, som gjenspeiles også i våre tall. Vi synes det er veldig gledelig at de unge også kommer til NRK, sier han.
Arbeidet med å nå unge er et løpende arbeid i NRK. At de klarer å nå ut med både det tunge og lette stoffet synes Falkenberg Mikkelsen er gledelig.
– Kanskje lyktes vi med den miksen denne gangen, sier han.
Avviser sensasjonalisme
Utenriksredaktøren trekker også fram at det var mange unge som var urolige for valget, og at det var et informasjonsbehov knyttet til både valget, hva som skjer med verden, Norge og om Trump som person.
– Jeg synes det er ganske nedpå. Vårt primære ønske var å få inn amerikanske stemmer, og ikke så mye på hvert eneste utspill som Trump kom med, forklarer han.
Samtidig legger han ikke skjul på at det er mye som skjedde rundt Trump i innspurten av valgkampen.
– Og valgkampmøtene hans gikk i en ganske ytterliggående retning, som også fikk en del oppmerksomhet. Men i sum så har vi ønsket å snakke om politikk, hva valget betyr for USA, hvorfor de velger som de gjør, og mindre på utspill og kontroverser, sier han.
Han og MacGregor trekker fram den 29 timer lange direktesendingen som eksempel på menneskemøtene NRK forsøkte å få til. Blant annet møter med folk utenfor det stereotypiske bildet.
– Det var veldig verdifullt. Blant annet en kvinne som Gry Blekastad Almås traff på en bar i Atlanta som var sosialt liberal, men som valgte Trump på grunn av den økonomiske politikken, sier han, og fortsetter:
– Når vi ser valgresultatet i etterkant, så ser vi at det var nettopp de type vurderingene som veldig mange gjorde, og som gjorde at Trump til syvende og sist vant.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no