Budstikka endte fjoråret med 108 millioner kroner i inntekter, en økning på 10 millioner fra året før. Det viser årsregnskapet for 2021.
Økonomidirektør Anders Berggrav-Sørensen sier til Medier24 at suksessen skyldes særlig tre ting.
– Sterk digital abonnementsvekst, kombinert med lavt frafall av avisabonnenter. I tillegg har vi hatt god annonseinntekstutvikling gjennom året, som endte i inntekter over pre-covid–nivå, forteller Berggrav-Sørensen.
Han legger til at begrensede muligheter for mange aktiviteter kombinert med streng kostnadskontroll ga lave driftskostnader.
Hacking førte til utsettelse
Avisen hadde et driftsresultat på 17,9 millioner kroner, som er en dobling fra 2020. I 2019 endte driftsresultatet på 792 000 kroner.
Ansvarlig redaktør i Budstikka, Karianne Stensland, forteller til Medier24 at 2022 er et overgangsår for avisen, med alt det innebærer.
– På grunn av blant annet hackingen Amedia ble utsatt for i romjulen i fjor, ble onboardingen av Budstikka forsinket. Det førte til en del «dobbeltkjøring» av feks IT-systemer, som er kostbart.
– Men på sikt vil systemskiftene øke effektiviteten og gi oss mange gode og nye verktøy som vi mener vil gi ytterligere digital vekst. Det merker vi allerede effekten av, snaue en måned etter at vi ble en fullverdig Amedia-avis, sier Stensland.
Populært produkt
Hun legger til at de også i år ser en god utvikling i både abonnementsinntekter og annonseinntekter.
– At vi nå kan tilby abonnentene produktet pluss alt, merker vi godt - det er et populært produkt, sier hun og påpeker at de samtidig som mange andre merker økte priser på papir og distribusjon.
Stensland er likevel litt bekymret.
– Det er mange mørke skyer i horisonten, i samfunnet generelt, som vi må regne med får konsekvenser også for oss. Folk får dårligere råd, det er samtidig mange ledige jobber som gir hard konkurranse i arbeidsmarkedet. Samtidig er det viktig for Budstikka å fortsette den store digitale endringen, av abonnenter og på annonsesiden, sier hun.