Amedias redaksjonelle utviklingssjef, Eivor Jerpåsen har latt seg imponere av både VG og NRK i år.
Amedias redaksjonelle utviklingssjef, Eivor Jerpåsen har latt seg imponere av både VG og NRK i år.

Julepraten:

NRK og VG imponerte Amedias utviklingssjef i 2020: – Imponerende stykke arbeid

Eivor Jerpåsen oppsummerer 2020 i #Julepraten.

Publisert

I tradisjonen tro stiller også Medier24 i år en rekke spørsmål til mediemennesker i spalten #Julepraten.

Neste person ut er Amedias redaksjonelle utviklingssjef, Eivor Jerpåsen.

– Hva gjør du i jula?

– I jula skal jeg hjem til Lier, og feire sammen med nærmeste familie. Ellers blir det jo en rolig jul sammen med kjæresten, og kanskje en tur på fjellet i romjula. 

– Hva må til for at det blir ordentlig jul for deg?

– Det blir skikkelig jul lille julaften hjemme hos mamma og pappa når Grevinnen og hovmesteren starter, etter at det har vært noen banneord under treet for å få det til å stå rett i foten, at knutene på julelysene er kveilet opp og treet er ferdig pyntet. Det er fast tradisjon!  Så må jeg alltid få med meg Tre nøtter til Askepott og gjerne ut på tur før julemiddagen. De dagene har vært like hvert år så lenge jeg kan huske, og da kommer julefølelsen for fullt. Det gleder jeg meg litt ekstra til i år, når mye har vært utenom normalen.

– Hva husker du best fra medieåret 2020?

– Det er vanskelig å komme unna dagene midt i mars da Norge stengte ned, og innsatsen som ble lagt ned i redaksjoner over hele landet den uka. Koronaspesialen til VG blir nok stående for meg som et imponerende stykke arbeid til inspirasjon og en oversikt jeg selv har brukt svært aktivt som leser gjennom året som har gått.

– Jeg lot meg også imponere og lærte mye av klimasaken til NRK nå i høst. Grundig journalistisk metode, og en sak formidler et komplisert og viktig tema på en enkel, forståelig måte, tett på og relevant for alle.

– Som ansatt i Amedia og innbygger i Oslo vil jeg nok huske oppstarten av Avisa Oslo desidert best fra høsten 2020. Det har vært utrolig moro å følge engasjementet som har vært siden oppstarten. 

– Hva var det morsomste som skjedde i 2020?

– Jeg har helt sikkert glemt noe, men i sum mener jeg noe av det mer positive fra 2020 er alle de komiske situasjonene som har oppstått på digitale møterom siden mars. Enten det er innblikk i kollegers hjem, kreative møteantrekk, usynkrone bursdagssanger eller møtedeltakere som havner opp ned ved en feil. Det har vært svært kjærkomne humorøyeblikk på et litt stille hjemmekontor.

– Hva var det pinligste som skjedde i 2020?

– Da andre bølge av smitte traff oss for alvor, og nye innskrenkninger var annonsert, synes jeg det var provoserende, men aller mest pinlig å se Kari Jaquessons video på Instagram der hun nærmest håner dem som går med munnbind og ellers begrenser livene sine kraftig i en felles dugnad.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2021?– Det er vel ingen tvil om korona kommer til å påvirke oss neste år også. Med en fortsatt usikker annonseøkonomi og økt digitaliseringstakt i hele samfunnet tror jeg vi får se enda mer innovasjon av redaksjonelt innhold og produkter, men også arbeidsmetoder. Selv om jeg gleder meg veldig til arbeidshverdagen er tilbake til normalen, er jeg optimistisk selv om dette skulle dra enda lenger ut i tid. Jeg synes man har fått til utrolig mye av høy kvalitet i 2020 og tviler ikke på at det vil prege det neste året også.

Powered by Labrador CMS