Mener de ble nektet filmplakat som annonse i Morgenbladet: – Uakseptabelt
Distributør av filmen «Praying for Armageddon», mener seg sensurert av Morgenbladet. – Han er ikke sensurert, men avisen er redigert, sier Morgenbladet-redaktør Sun Heidi Sæbø.
Da teamet bak filmen «Praying for Armageddon» ønsket å
annonsere hos Morgenbladet, ble de avslått, og fikk beskjed om det skyldes en
redaksjonell avgjørelse.
Det får distributør Tor Fosse i Tour De Force til å reagere.
Filmen omhandler hvordan evangelikale kristne i
USA bruker sin enorme makt og innflytelse på amerikansk politikk for en
uforbeholden støtte til staten Israel.
Krigen i Midtøsten har gjort at filmen blir veldig
aktuell.
Filmens plakat viser en Jesus-lignende figur ridende på
en hvit hest med maskingevær.
– Fikk ikke forklare oss
– Vi var veldig sene med å levere, og var nok litt
over fristen. Og så fikk vi beskjed om at vi ikke kunne bruke den annonsen,
forteller Fosse til Medier24.
Han avviser at filmen handler om Israel og Palestina.
– Og vi fikk ikke forklart
oss, vi fikk beskjed om å levere noe annet med en gang.
Han forteller han spurte om hvor avgjørelsen kom fra.
– Da fikk vi vite at det var en redaksjonell
avgjørelse, sier han.
Distributøren måtte ta en annonse for filmfestivalen i
Bergen istedenfor.
– Det er ikke akseptabelt å bli sensurert slik. Vi
kan forstå at de ikke ville trykke noe de ikke visste hva var, plakatmotivet
vårt er veldig hardtslående og sterkt. Men da kunne de spurt.
Ikke sensurert
Ansvarlig redaktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø er gjort kjent med kritikken.
– Han er ikke sensurert, men avisen er redigert. Denne filmen var bestilt som førstesideannonse forrige uke, forklarer hun.
– Vi synes det var veldig uheldig å sette «Praying for Armageddon», med en illustrasjon av en Jesus-lignende figur utstyrt med automatvåpen rett under et oppslag med bilde av lidende mennesker fra Israel og Gaza og tittelen «Hvor er vi når vi er ferdige med dette?»
Hun utdyper med at det ville være et usmakelig samspill mellom oppslaget og annonsen, men at det ikke er noen i veien for å trykke annonsen en annen gang.
– Filmen handler ikke om Israel og Gaza?
– Nei, men det er samspillet og hvordan det blir seende ut på front. «Praying for Armageddon» under et oppslag som handler om en krig med store menneskelig omkostninger synes vi ikke passer seg, svarer hun.
Hun legger til at det ikke er uvanlig at annonsører selv tar kontakt og ber om å bli fjernet fra annonseplass når det skjer store dramatiske nyhetshendelser.
På spørsmål om påstanden om at de ikke fikk forklart seg, svarer hun:
– Det var ikke jeg som hadde dialogen med ham, men dette er en beslutning som ble tatt, og det var kort tid til deadline. Da hadde vi ikke tid til diskusjon.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no