Olav T. Sandnes hadde rigget seg til i et hjørne av bryggen hvor TV 2 bodde under Arendalsuka.
Olav T. Sandnes hadde rigget seg til i et hjørne av bryggen hvor TV 2 bodde under Arendalsuka.

TV 2-sjefen om fremtiden: – Må gjenoppfinne oss selv litt

Det er ett år siden TV 2-sjefen annonserte kuttplanene på 400 millioner. Olav T. Sandnes var sikker på at kuttene var til det beste for TV 2, men han var også bekymret og frustrert.

Publisert

(ARENDAL): – Det er en erfaring å kjenne på avhengigheten av andre, som man brått kjenner på når man ikke kan bevege seg, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.

Han tar imot Medier24 i TV 2s sommerhus under Arendalsuka. Etter en fallulykke tidligere i sommer, er det begrenset for hvor mye Sandnes kan bevege seg rundt i Sørlandsbyen.

Det er ett år siden han satt i samme sommerhus og visste at snart skulle det annonseres at TV 2 måtte kutte inntil 400 millioner kroner.

Sandnes forteller at han var delt før de annonserte kuttplanene.

– På den ene siden var jeg sikker på at det var nødvendig og til det beste for TV 2. På den andre siden var jeg bekymret og frustrert, forteller Sandnes.

«Nå kjenner du virksomheten»

Bekymringen handlet ikke om det var riktig å gjøre, men finne en anstendig måte å gjøre det på, forteller TV 2-sjefen.

Fjorårets nedbemanning var ikke første gang Sandnes har måtte kutte i mediehuset. Da kuttene ble annonsert i fjor, var det en kollega som stoppet TV 2-sjefen i garasjen.

– Han sa: «Jeg er glad for at du er her, fordi nå kjenner du virksomheten. Det gjorde du ikke sist gang».

Sist gang TV 2 gjennomførte en stor kuttrunde var i 2016.

– Da var jeg ganske ny. Også da var det presserende å gjøre endring. Men det er annerledes.

Sandnes mener det finnes en vrangforestilling om at slike prosesser er en énmannjobb.

– Dette er summen av lagarbeid. Ikke et lagarbeid i en ledergruppe, men samarbeid mellom mange kolleger som vil vel og som erkjenner situasjonen.

TV 2-sjefen tror at forskjellen fra forrige nedbemanningsrunde, var at ledelsen hadde oppdatert om utviklingen underveis til de ansatte.

– Jeg tror mange var forberedt på at dette også var et mulig utfall.

Mediehuset endte med å gjennomføre tiltak som førte til at de vil bli færre ansatte. Noen måneder senere kunne de kommunisere ut at de var i mål med en frivillig nedbemanningen.

– Det er lett å si sånt fra min posisjon. Men det jeg har fått høre, ganske unisont fra hele organisasjonen, er at de som gikk ut av TV2 da, gikk ut med hevet hodet. De hadde valgt det selv. Det er jeg glad for å høre.

– Veldig vondt

Frustrasjonen bunner i den mye omtalte fjerningen av momsfritaket i statsbudsjettet for 2023, som slo ned som en bombe for mediebransjen - og spesielt TV 2.

Ifølge Sandnes skyldes halvparten av kuttene fjerningen av momsfritaket.

Det er ingen tvil om at han fortsatt er frustrert for endringen av momsreglementet.

– Det gjør fortsatt veldig vondt. Hadde det ikke vært for regjeringens endring i moms, så hadde vi ikke måtte kutte i redaksjonelle ressurser. Da hadde vi hatt en større redaksjonell kraft, sier Sandnes.

Strategien for TV 2 fremover skal ifølge Sandnes tidligere sitater sikre mediehusets slagkraft og styre for fremtidens utfordring.

Men hva er strategien?

Sandnes viser til at de har et dobbelt oppdrag som allmennkringkaster:

Sikre en sunn virksomhet og levere på samfunnsoppdraget som er definert gjennom allmennkringkasteroppdraget.

– Det er sålen i oppdraget vårt, og som ønsker vi å få til videre. Og så er det ingen tvil om at i likhet med tidligere tider, så må vi gjenoppfinne oss selv litt fordi verden endrer seg.

Derfor må TV 2 tenke nytt både om hvordan de klarer å levere på oppdrag, men også om hvordan de finansierer oppdraget, forteller Sandnes og viser til at de har en stiftelse som eier.

– Det betyr at det ligger ikke noen latterlige krav om å optimalisere det neste kvartalet med kjempehøy profitt. Men det er et veldig tydelig krav om at vi har en solid virksomhet.

Slik medievirkeligheten er nå, mangler det heller ikke på utfordringer, i Sandnes sine øyne.

– Vi ser en stadig større dominans av de globale aktørene innenfor underholdning og sport. Det betyr dyre sportsrettigheter, og det betyr dyr underholdning. Det er en tøffere konkurranse fra globale aktører rett inn i stuen.

– Viktig

TV 2-sjefen trekker også fram at de globale tek-aktørene tar stadig større del av reklamekaken.

– Det som vi her på berget har brukt til å finansiere journalistikk, bruker de til sine forretningsmodeller.

– Hvilke tanker har du rundt mulighetene for å få vekst på inntektene fra annonsesiden?

– Vi får tilbakemeldinger om at vi har et unikt verdiforslag for annonsører i Norge, med den samtidig dekningen vi kan skape, svarer Sandnes.

Han forklarer det med den klassisk reklamen på lineær TV, i kombinasjon med en reklamefinansiert strømmetjeneste.

– Det er nettopp den kombinasjonen som er viktig. At vi klarer å nå bredt og hurtig med alle våre flater. Med strømmetjenestene kan vi verdiøke tilbudet vårt til annonsørene enda mer, sier Sandnes og viser til at de kan spisse annonsene ut mot publikum i mye større grad.

–Så lenge AS Norge går rundt, så vil det være behov for reklame og gode reklameplattformer, legger han til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS