7. september ble en milepæl i Medier24 da vi nådde 1.000 betalende abonnenter. Da hadde vi kjørt på sånn smått fra mai med brukerbetaling, men med full gass fra midten av august.
Og det i en nettavis som egentlig lovte å aldri ta betalt.
Men vi ville vært ganske dumme om vi ikke så at brukerbetaling var kommet for å bli. For vi har stadig latt oss inspirere av de største mediekonsernene, som har klart å gjøre journalistikken til sitt viktigste produkt igjen.
Og nå kan vi avsløre: Medier24 har nådd 2.000 betalende abonnenter! Og det er ikke det eneste som har skjedd i det siste.
Vi er nemlig ferdig med å rekruttere for nå - og består av Eira, Julie, Ole Gunnar, Ole Alexander og Erik. Og vi kommer med noen spennende nyheter snart - som vi gleder oss stort til å meddele våre lesere - enten dere abonnerer eller ikke.
Medier har gitt bort journalistikken gratis i mange år. Enkelte hevder at det var det dummeste vi kunne gjort – andre mener at det var det smarteste. Jeg støtter det siste.
I Norge har vi over tid bygd en nyhetsvane, der vi besøker flere av de største mediene for å orientere oss. Der andre land sliter med å nå fram til brukerne med journalistikk fra sine egne flater (og må ty til sosiale medier) har vi et helt annet utgangspunkt.
Det samme utgangspunktet er nå grunnlaget for å kapitalisere på gratisbrukerne. Og som vi alle vet: Det er lukrativt.
For Medier24 sin del, hadde vi ingen store planer om å tjene stort på abonnement med det første. Vi levde greit av stillingsmarkedet, men gradvis innså vi at vi er for avhengig av én fot – og trenger flere å lene oss på - for å vokse.
Og ingenting er bedre enn å kunne vokse på det vi virkelig skal holde på med: God og viktig journalistikk.
Målet vårt er å være Norges kjappeste, beste og mest utfordrende nettavis for mediebransjen. Det skal vi evne med å være tett på - alt fra det lokale til det nasjonale. Vi skal være med bransjen på oppturen - og nedturen.
Der vi før levde av små og kjappe saker, evner vi nå å bruke stadig mer tid på journalistikken.
Enten det er å følge arbeidsliv i norske redaksjoner, avsløre lugubre avtaler i mediebransjen, fortelle kuriøse historier, lage dybdesaker med lederne, være tett på det siste innen teknologi- eller å fortelle årsaken bak de viktigste nyhetene.
Og det er takket være dere - abonnentene våre.
Tusen hjertelig takk for at dere er med oss på reisen. Vi lover dere å hver dag kjempe for å skape den beste lokalavisa for mediebransjen.
I dag er vi så heldige å ha 2.000 abonnenter, men vi har på ingen måte nådd taket. Nå er det bare å kjøre på videre.
For vi er sultne som aldri før!