Morten Nilsen blir konstituert konserndirektør for mediehus i Amedia.
Morten Nilsen, konstituert konserndirektør for mediehus i Amedia og styreleder i Avisa Nordland.

Driftsresultatet er halvert i Avisa Nordland

– Avisa Nordland har hatt en liten vekst i opplagsinntekter, men ikke tilstrekkelig til å dekke fallet i annonseinntektene, sier styreleder Morten Nilsen. 

Publisert

Avisa Nordland endte fjoråret med et driftsresultat på 8,1 millioner kroner, over halvert fra året før, da avisen endte med et driftsresultat på 17,4 millioner.

Konstituert konserndirektør for mediehus i Amedia, og styreleder i Avisa Nordland, Morten Nilsen, skriver til Medier24 at 2022 på mange områder var et krevende år.

– I likhet med mange andre bedrifter ble Avisa Nordland blant annet preget av en svært krevende makroøkonomisk situasjon og en generell nedgang i markedsutviklingen lokalt. De to foregående årene var ekstraordinært gode år for mediebransjen grunnet pandemien, og mange har opplevd en svakere omsetning i 2022 og 2023. Det gjelder også AN.

Ikke tilstrekkelig vekst

Han legger til at avisen ser en generell nedgang både digitalt og på papir, men at særlig papirannonser har hatt en betydelig nedgang. 

Avisens inntekter gikk ned fra 113 millioner kroner til 108 millioner kroner. 

Annonseinntektene gikk ned fra 43,1 millioner kroner til 37, 1 millioner, mens opplagsinntektene økte fra 69,3 millioner til 70,2 millioner.

– Avisa Nordland har hatt en liten vekst i opplagsinntekter, primært digitalt, men ikke tilstrekkelig til å dekke fallet i annonseinntektene. Vi har klart å holde kostnadene nede. Med unntak av lønnskost, er kostnadene omtrent på samme nivå som i 2021 til tross for prisstigningen, sier Nilsen og legger til:

– Sunn og god drift har gitt AN en solid økonomi som likevel gir et handlingsrom

AN sine kostnader endte på 99,8 millioner kroner, opp fra 95,6 millioner.

Kommenterer ikke frekvens

Og Nilsen sier at 2023 så langt ser ut til å følge samme utvikling som vi så i 2022.

– Og vi ser ut til å lykkes med å nå de målene vi har satt oss.

– Vurderer dere frekvenskutt i avisen?

– I Amedia er frekvensreduksjon et lokalt initiativ og en lokal prosess. Når det gjelder eventuelle fremtidige frekvensreduksjoner kommenterer vi av prinsipp aldri på hvilke interne prosesser våre aviser selv har og ikke har før de er vedtatt av avisens styre og offentliggjort av redaktøren, skriver han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS