Redaksjonsleder Henrik Odiin, og journalistene Tom Byermoen, Sondre Nilsen og Camilla Brække i avdelingen for redaksjonell utvikling i VG.

– Denne gjengen kaster digitalt stjernestøv på dekningen

VG redaksjonelle utviklere bruker emojier for å forklare vanskelige temaer: – Vi har kortere tid på å fange leseren enn noen gang, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne.

Publisert

 – I den digitale informasjonsstrømmen, er kampen om oppmerksomheten til leserne tøffere enn noen gang, og vi har kortere tid på å fange leseren enn noen gang. Da er vi avhengig av å tilby noe mer enn tekst.

Det sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne.

Avisens avdeling for redaksjonell utvikling jobber med å lage visuelt stoff og forklarende oversikter som skal som skal treffe de unge brukerne bedre.

De står bak suksesser som korona-oversikten, EM-profeten og flere valgoversikter.

– Jublet inni meg

Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG

I vår brukte de emojier for å forklare hvem som er venner og fiender i Midtøsten, og for en uke siden lagde de en lignende oversikt over hvem i AP som støtter statsminister Jonas Gahr Støre.

– Denne gjengen kaster digitalt stjernestøv på dekningen hele Norge oppsøker VG for å få med seg. For å opprettholde ambisjonene om å være primærdestinasjon for nyheter også fremover er det avgjørende for å tilby unikt VG-innhold. Vi lever jo i en tid hvor alle nettaviser har kort vei til å sitere hverandre, og etterlatt inntrykk for brukerne derfor kan ende opp ganske likt.

Brenne peker på oversikten med Gahr Støres støtte.

– Det er et helt ferskt eksempel på en genial vri, som gir oversikt og innblikk i det mange lurer på, men hvor en lang tekst aldri ville fått fram poengene på samme måte. Da jeg så den publisert, jublet jeg litt inni meg over at det var VG som nailet den ideen.

Ønsker seg flere sommervikarer på besøk

Målet med det digitale stjernestøvet er blant annet å nå yngre brukere, som ikke har det samme forholdet til lange tekstsaker.

Redaksjonsleder Henrik Odiin sier det ikke bare handler om å nå de unge.

– Vi ønsker ikke å nå bare unge, men også unge. Vi mener god fortellertekning, visuelle virkemidler og rytme er bra både for unge og gamle, sier han og legger til:

Tom Byermoen, redaksjonsleder Henrik Odiin, Sondre Nilsen og Camilla Brække i avdelingen for redaksjonell utvikling i VG.

– Voksne trenger også en guide til Midtøsten. Vi skal ikke miste leserne mellom 30–50 år.

I forkant av valget i USA, lagde de en visuell oversikt over vippestater i USA, og hvorfor noen stater er viktigere enn andre.

– Den traff veldig bra hos unge, sier Odiin.

– Så er det et skille. Vi lager ikke «ikke lov å le på hytta». Det tar noen andre seg av. Vi skal lage innhold som er seriøst, men bra for unge. Og så lager vi noe som er litt mer lekent innimellom.

Han trekker fram temperatur-oversiktene «dirrometer» og «svettometer», som viser temperaturene i de forskjellige kommunene i Norge, og EM–profeten.

Ideene kommer både fra journalistene i andre redaksjoner, og fra avdelingen selv.

– Fordelen er at vi alle er journalister, og mange ideer kommer herfra. Men vi trenger alltid å bli utfordret. Vi skulle gjerne sett at det kom flere unge, for eksempel sommervikarer, sprekkfulle av nye innspill og ideer, bort til oss.

Kastet sko på Bush

Tom Byermoen har jobbet i avdelingen siden 2007, og står bak flere valgomater og grafikk på store graveprosjekter i VG. Han mener de morsomste sakene er de løpende nyhetssakene, som Støre–oversikten.

– Alle kan planlegge seg til saker om tre måneder. Når det er konkurranse, at vi kan få ut en slik oversikt raskt, er ekstra gøy.

– Hender det at man tråkker over grensen, og lager for morsom grafikk på alvorlige saker?

– Det er sjeldent. Det eneste jeg kan komme på er et spill der man kunne kaste sko på Bush. Men det er mange år siden, sier Byermoen.

Camilla Brække startet på avdelingen i april, og jobber hovedsakelig med video.

VG har i likhet med mange andre mediehus gått inn for høydevideo som det nye formatet. I en julekalender, tester også VG ut kommentarfelt, hvor seerne skal gjette hvem som skjuler seg bak en nissemaske hver dag.

– Det er den nye generasjonen mediebrukere vi vil nå. Måten de konsumerer innhold på endrer seg hele tiden. Så det at vi kan eksperimentere oss fram til nye ting, som er litt utenfor malen, er veldig bra, sier Brække.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS