(TRONDHEIM) I august kom nyheten om at Stig Jakobsen forlater
Nidaros og blir ny sjefredaktør og daglig leder i Avisa Nordland (AN).
Onsdag hadde Jakobsen sin første offisielle dag
i Bodø-avisen, men i Nidaros er det ingen erstatter på plass. Det betyr at
redaktøren skal passe på to aviser samtidig.
– Formelt sett er jeg blitt sjefredaktør i Avisa
Nordland.
– Men du er fremdeles også sjefredaktør i Nidaros?
– Ja, inntil det er en midlertidig arvtaker på plass er jeg jo
det.
– Har vært i stormer før
Jakobsen forteller at han nå både reiser litt imellom de to
avisene, og kjører digitale møter.
– Men man har da vært ute i stormer før, så dette får
vi til. Heldigvis er dette to utrolige redaksjoner som får løst alt. Så er det
bare at jeg må ha overoppsyn, sier han og legger til:
– Det er samme måte å jobbe på i de to avisene, så det er ikke så
mye som er nytt. Forskjellen er at AN er en regionsavis, mens Nidaros er en
Trondheimsavis, så det er flere ting å passe på og flere områder man må ta med.
– Jeg tipper at Amedia har planen klar innen den
tid, sier han og legger til:
– Da jeg kom inn i Nidaros tok det en stund før
man fikk roet ned gemyttene, etter en lengre periode med uroligheter. Det vil være dumt om man forhaster seg og lander
på feil løsning for avisen, så jeg tenker det er bra at de er grundige, sier
han.
Kommunikasjonssjef i Amedia, Hallgeir Westrum, sier til Medier24 at det alltid har vært planen at Jakobsen skal jobbe ut november i Nidaros.
– Og så vil det komme en løsning for han innen den tid, sier han.
Satser på gravejournalistikk
Nå har Jakobsen sammen med resten av AN begynt å legge en
plan for avisen skal bygges videre.
– Vi skal sette organisasjonen på nytt, uten å
gjøre dramatiske endringer. Først og fremst skal vi se på hvordan vi skal gjøre
ting bedre.
En av områdene Jakobsen vil legge mer fokus på fremover er reportasjer og gravende journalistikk.
– Dette er noe vi har hatt stor suksess med i Nidaros dette året, sier han og trekker fram Odin-saken, som avisen gikk inn i sommeren med.
– Der fikk vi et voldsomt trøkk, vi hadde 181 salg, bare på den første artikkelen i serien, og 80 prosent av våre abonnenter har lest den.
Jakobsen forteller at han og AN nå ser på hvordan de kan prioritere mer hverdagsgraving og feature-stoff i avisen.
– Nå kaster vi alt opp i lufta og ser på hvordan
vi kan løse det bedre, sier Jakobsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no