Daværende Facebook Norge-sjef Rune Paulseth i intervju med ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24 i 2019.

KOMMENTAR:

Se, en Facebook-sjef som faktisk svarte på spørsmål. I dag ville det vært utenkelig

«Facebook har gått fra å være en plattform for meningsutveksling og engasjement til å bli en arena for spam, svindel og falske nyheter. Vi, mediene, har vært med på å bygge opp dette udyret», skriver Erik Waatland

Publisert

Hvor mange ganger har vi ikke forsøkt å få Facebook/Meta i tale - vi mediene?

Daglig kan man se artikler i norske medier som forsøker å problematisere at kjente personligheter misbrukes i svindel - og lesere som blir utsatt for falske nyheter.

Hva er fellesnevneren?

Meta svarer ikke. De har gått fra å i alle fall prøve å være litt interessert i å delta i samfunnsdebatten - til å nå tilsynelatende gi fullstendig blanke.

Og det er vi som har skapt det dyret. Ved å gi dem milliarder av kroner verdt i PR gjennom våre artikler, og ved å la dem ta fra oss annonsekronene uten å lage bedre løsninger selv, har vi skapt et monster vi ikke kan temme.

Det var vi som gjorde Facebook kjent - og ga det norske folk en følelse av å ikke være med hvis de ikke lagde seg bruker.

Fra åpenhet til taushet

For noen år siden var Facebook Norge under ledelse av flinke folk som tilsynelatende var opptatt av både ordskifte, ytringsfrihet og pressens rolle i demokratiet.

Tilbake i 2019 fikk jeg en telefon av daværende Facebook Norge-sjef Rune Paulseth. Han lurte på om ikke jeg kunne intervjue han på et arrangement på Youngstorget. De skulle leie hele området og ha sitt første fysiske arrangement her til lands. Han ville svare på alt - og det eneste premisset var at jeg ikke måtte holde igjen.

Bakteppet var alvorlig - selskapet slet med tilliten etter alvorlig avsløringer med Cambridge Analytica-skandalen. Tilliten ramlet i gulvet, falske nyheter florerte og politikerne var rasende.

– Det er ingen tvil om at 2018 har vært et vanskelig, men også viktig år for Facebook. Året var preget av saker som viste at vi ikke har hatt et tilstrekkelig bredt syn på ansvaret vårt, men det var samtidig også et år der erkjennelse førte til handling. Vi har styrket vårt vern mot innblanding i demokratiske valg, og tredoblet teamet som har ansvar for å holde Facebook trygt og sikkert, fortalte Rune Paulseth, Facebook sin sjef i Norge da.

Jeg stilte alle kritiske spørsmålene jeg kunne i en direktesending som varte i en time. Og Facebook-sjefen var ganske svett etterpå. 

I dag ville det vært helt utenkelig. Meta gir, etter min mening, tilsynelatende fullstendig f i Norge - og sannsynligvis også større land enn oss.

Facebook Norge er nesten ikke-eksisterende, og selskapet viser liten interesse for å engasjere seg i den norske offentligheten eller svare på kritikk. Det eneste de gjør er å bygge opp et KI-senter her til lands.

Money, money, moneeeey.

Fra partner til problem

Datatilsynet i Norge har ilagt Meta dagbøter på til sammen 85 millioner for personvernbrudd i Norge for ulovlig bruk av persondata til overvåkingsbasert reklame.

Meta har også møtt motstand i EU, hvor de har fått en bot på 390 millioner euro for lignende brudd. Det er ganske åpenbart at selskapet ignorerer lovbrudd - og trenerer  implementeringen av nødvendige endringer.

Gunnar Stavrum i Nettavisen skriver at Meta sprer løgner om norske kjendiser gjennom falske nyheter som misbruker navn og bilder av kjente personer. Dette er  åpenbart en stor belastning for kjendisene som rammes. Til tross for at norske medier har forsøkt å kontakte Meta for å få en slutt på dette, har de ikke lykkes.

Meta kunne ha stoppet disse falske nyhetene ved å kontrollere annonsene bedre, men de har ikke tatt ansvar.

Jeg følger med interesse Stavrums initiativ til å gå sammen med andre medier om å anmelde plattformen.

Det er forståelig at mange nå velger å forlate plattformen.

Mediehus som tidligere har vært avhengig av trafikk fra Facebook, vurderer nå å trekke seg tilbake. Meta har annonsert at de ikke lenger vil betale for nyheter delt på plattformene deres, noe som ytterligere svekker forholdet til mediebransjen. De har allerede fjernet nyhetsfanen i flere land, inkludert Storbritannia, Tyskland og Frankrike.

Det virker som at selskapet kan gjøre hva de vil uten at det får konsekvenser.

Mediebransjen bør ta et tydeligere standpunkt mot Facebooks praksis. Vi i Medier24 vurderer å slette vår profil, og personlig vurderer jeg det samme. Jeg er rett og slett lei av å fore det dyret. Dessuten er ikke åpen trafikk viktig for oss lengre. I alle fall ikke den trafikken de kan tilby.

Jeg vil påstå at Facebook aldri har prioritert brukerne sine. Deres hovedfokus har alltid vært å tjene penger på brukernes data.

Når de nå også vil bruke vårt innhold til å trene sine KI-modeller, er det på tide at vi som brukere og mediehus tar en fot i bakken og skikkelig tenker over om vi vil være med på dette lengre. Heldigvis ble det nå utsatt. Men for hvor lenge?

Datatilsynets seier i Oslo tingrett viser at det er mulig å stå opp mot teknologigigantene, og det er seriøst på tide at vi alle vurderer vårt forhold til plattformen på nytt.

For de har fått herje fritt i Norge uten at det stilt særlig med krav. Jeg har dekt ganske mange medieministere nå gjennom årene, men ingen av dem har virkelig filleristet dyret - og stilt nødvendige krav.

For krav må de få. Vi må stille krav til personvern, moderering av innhold og ansvarlig bruk av data. Kun slik kan vi sikre at sosiale medier igjen kan bli plattformer for positivt samfunnsengasjement.

Jeg trodde jeg aldri skulle si det, men jeg savner tiden da kattevideoene herjet. Heller det enn falske nyheter, spam og ytterliggående politiske videoer.

Hvor er myndighetene?

Fremtiden for Meta og Facebook ser usikker ut, med krav om store endringer i både forretningsmodellen og praksisen. For du kan si mye rart om EU, men de har i alle fall sørget for at forbrukerne nå har muligheten til å kreve en mer rettferdig og transparent bruk av sine data.

Men det vil kreve en kollektiv innsats fra både brukere og reguleringsmyndigheter for å holde Meta ansvarlig og sikre at deres tjenester blir bedre for alle. Det er først nå - MANGE - år etter at de lanserte - at myndighetene begynner å komme på banen.

Endelig.

Facebook har gått fra å være en plattform for samfunnsengasjement til en søppelplass for svindel og falske nyheter. Det er en drøy påstand, men etter å ha vært der i 18 år, så tør jeg påstå at det ikke lenger bare er svogerforskning.

PS! Selvfølgelig vil jeg spørre Facebook og Meta om de vil svare på denne kommentaren. Sannsynligheten er kanskje….. Null? Noen som vil vedde i mot?

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS