Ingrid Skogrand Konserndirektør for nyhetsmedier, Norge, Amedia.

Utfordreren

Ingrid Skogrand har ansvaret for Amedias konkurranseutsatte aviser. Og utelukker ikke at de en gang skal starte avis på Sunnmøre.

Publisert Sist oppdatert

Amedia jobber med prosjektet «Morgendagens mediehus». Prosjektet skal hjelpe avisene å få fart og retning inn i innspurten til en heldigital hverdag. 

– Det handler om hva lokalavisene skal levere på, hva er publikums- og markedsforventningene, og hvilke økonomiske rammebetingelser har vi, sier Ingrid Skogrand.

Hun er konserndirektør for nyhetsmedier i Amedia, og forteller om bruk avframskrivingsmodeller, der de ser på lesernes forventninger og de økonomiske rammene for hver avis.

– Når vi legger dette oppå hverandre, tror jeg vi får mange gode og viktige diskusjoner i hver enkelt avis. «Morgendagens mediehus» er ikke noe konsernprosjekt som skal tre en rekke malverk nedover hodet på redaktørene. Men mange av avisene våre står i samme problemstillinger, forklarer hun.

Hun ramser opp spørsmål som:

  • Hvordan kan du publisere god journalistikk “hele døgnet” når du er en relativt liten redaksjon? 
  • Hvordan kan avisen lage videojournalistikk og i tillegg tilby lydinnhold? 
  • Hvilke roller og hvilken kompetanse mangler vi? 

– Det viktigste vi i Amedia gjør, er å legge til rette for at avisene kan lære av hverandre. Samtidig er det vårt felles ansvar å sikre løpende, sunn økonomisk drift.

Omstrukturert

Skogrand har nå ansvaret for det de kaller «utfordreravisene». 

Der avisene under konserndirektørene før kun var sortert på region og størrelse, er de nå også sortert etterhvem som ligner på hverandre i antall abonnenter og redaksjonelle ansatte, og slags posisjon de har i sine markeder.

Ingrid Skogrand Konserndirektør for nyhetsmedier, Norge, Amedia.
Ingrid Skogrand fortsetter som styreleder i en rekke aviser.

– Det vil si den delen av Amedias avisportefølje som kanskje er mer konkurranseutsatt. De som ikke er nummer 1 i sine markeder, forklarer Skogrand om «sine aviser».

Tidligere har hun hatt ansvar for storbyavisene. Det fortsetter hun med. 

Blant annet Nettavisen, Nationen og fagbladene i Tun Media ligger under henne, men også utfordrerne som KRS i Kristiansand, RA Stavanger, iHarstad og Bodø Nu.

Den største endringen er at flere aviser får nye styreledere. Morten Nilsen, som også er konserndirektør i Amedia, får ansvar for det de kaller etablerte aviser.

Lære av hverandre

– Vi tror det er mer å hente på å profesjonalisere over hele linja. Lære mer av hverandre, og finne gode måter å hjelpe avisene i det siste digitale pushet, sier Skogrand om den nye organiseringen.

Det er redaktørene som er driverne i avisutviklingen, og som har det siste ordet på hva avisene skal satse på. 

– Det viktigste vi styreledere gjør, er å legge til rette for at de lykkes. Samtidig er det vår oppgave å sørge for at Amedias aviser kan levere digitale UX i takt med utviklingen.

Skogrand trekker fram Fredriksstad Blad som en pioner på korte videoklipp, mens Bergensavisen har produktifisert morgennyhetene sine med automatiserte tjenester. Nordstrands blad har jobbet fram sterk vekst blant lesere i alderen 30-49.

Hele bransjen bak

Amedia har over 100 aviser og partneraviser. Skogrand sier de utvikler seg og samarbeider i to hovedspor – deling av kostnader og produktutvikling.

– Alt handler grunnleggende sett om å sikre fortsatt sterke lokalaviser - og et levende demokrati.

Produktutviklingen er best når de klarer å koble teknologi og redaksjonelle miljø, sier hun. 

– Som gjør at vi stadig produktutvikler og flytter oss på alt fra bruk av kunstig intelligens i arbeidsprosesser, til personalisering til utvikling av bedre arbeidsverktøy.

Samtidig tror hun hele bransjen må innse at de nesten ligger litt bak på produktutvikling.

– Introduksjonen av KI kommer til å endre hvordan vi vil konsumere og ta til oss nyheter, det har vi ikke begynt å se konturene av enda.

Internt – eksternt

I Amedia skal de gjøre flere medieteknologiske løft fremover. 

Skogrand nevner bedre videoopplevelser, bedre input og output på automatiserte tjenester og KI som forbedrer arbeidsprosessene.

Hun sier de gjør mye på personalisering, men at de her har mer å gå på.

– Vi er jo ikke ordentlig i gang med å produktutvikle med KI ut mot publikum.

Journalist i Avisa Oslo, Ulrik Edh Hasselgård og konserndirektør Ingrid Skogrand.
Journalist i Avisa Oslo, Ulrik Edh Hasselgård og konserndirektør Ingrid Skogrand.

Flere Amedia-aviser balanserer mellom hvor mange saker som skal være åpent for alle, og hvilke som er kun for abonnenter. Nyhetsdirektør Markus Rask Jensen har tidligere uttalt at de kanskje må gi bort mer gratis for å få nye brukere.

Skogrand forteller at de som ikke har abonnement, gjerne ser en front med mye lukket innhold.

– Vi eksperimenterer med åpnings- og lukkingsgrad. Vi er nødt til å kunne tilby mer og bedre innhold til ikke-abonnenter. Abo-vekst fordrer at vi øker rekkevidden.

Ålesund next?

Av avisene Skogrand er konserndirektør for, er RA Stavanger den nyeste. Den gikk live i oktober, og redaktør Geir Søndeland sa nylig at det går over all forventning.

Verken Søndeland eller Skogrand vil dele tall eller antall abonnenter, men hun sier avisen ligger foran det som var målet. Og når den skal bli lønnsom?

– Den skal i hvert fall være det om to og et halvt år tenker jeg. Og på KRS bør vi i løpet av dette året nærme oss et positivt bidrag.

Amedia har aviser over nesten hele landet, men på Sunnmøre er de knapt til stede.

– Når skal dere lage lokalavis i Ålesund?

– Vi skal ikke gjøre det akkurat nå. Amedia er jo også gått inn i Danmark, så akkurat nå har vi nok på tallerkenen. Vi konsentrerer oss om å videreutvikle de posisjonene og avisene vi har.

Men:

– Jeg utelukker ikke at vi også kommer til å gjøre noe der.

– Når da?

– Jeg har ikke noe tidspunkt på det. Kanskje en gang der fremme. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS