Anniken Elvik mener et godt fungerende salgsteam må ha fokus på samarbeid og åpenhet.

Anniken er ny key account manager i Aller: – Jeg trives best i mediebransjen

Som selger i mediebransjen får man muligheten til å være kreativ, sier hun.

Publisert

Anniken Elvik begynte i jobben som key account manager i Aller Media i oktober i 2021. Så langt er hun veldig fornøyd.

– Det er ingen tvil om at det skjer mye i Aller. Vi er definitivt i vekst, og det satses skikkelig. Det er utrolig spennende og gøy å få være med på det.

Tidligere har Elvik blant annet jobbet i Bauer Media, og TV Norge. Før hun kom til Aller hadde hun samme stillingstittel i Clear Channel Norge.

– Jeg trives jo først og fremst veldig godt i mediebransjen, og jeg har stort sett jobbet med salg. Dette er en stilling som krever mye av deg fordi bransjen er under stadig utvikling som du må følge med på og som setter krav til deg med tanke på å være en god rådgiver for dine kunder. Men det er også det som gjør det veldig spennende.

– Må finne løsninger for kundene

Aller Media vartet nylig opp med fire nye ansettelser i salgsavdelingen, der Elvik var en av dem. For henne handler jobben om veldig mye mer enn bare det å selge.

– En må ha kunnskap om kundene som en jobber med, og utfordringene de støter på. Det er viktig å ha kundene i fokus og avdekke deres egentlige behov gjennom å jobbe analytisk. Jeg er også veldig glad i å være kreativ i min tilnærming til rollen, og se etter muligheter istedenfor begrensninger. Kanskje må vi utvikle nye produkter og tjenester for å møte kundenes behov i større grad.

Konkurransen i bransjen er tøff, og det å tenke nytt blir bare viktigere.

– Evnen til å se helheten er viktig, i tillegg til det å kjenne sine egne styrker og svakheter. Du må vite ha kunnskap om konkurrentene og de ulike mediekanalene for å se totalen. Da kommer du med de beste rådene til dine egne kunder.

Lærer av hverandre

Innad i et salgsteam bør kunnskap og erfaringer deles med hverandre, mener Elvik. Slik oppnår man også en god salgskultur.

– Det å skape en god kultur innad handler mye om å være dynamisk, tror jeg. Man må ha en åpenhetskultur, og en vilje til å dele og lære av hverandres erfaringer. Da gir man hverandre rom og mulighet til å lykkes. Slik kan man også heie hverandre frem, og inspirere hverandre på tvers av ulike avdelinger.

I Aller vil hun få muligheten til å nettopp jobbe mer kreativt, sier hun.

– Jeg tror salg er ganske likt overalt, egentlig. Man er ikke lenger bare opptatt av å close avtaler, men å komme med de gode løsningene for kundene sine. Det å være en støttespiller som forsøker å dekke deres behov, og det gjelder nok alle bransjer. Men i mediebransjen jobber vi kanskje litt mer kreativt med konsepter, eventer og andre løsninger og formater. Vi har mye å spille på

Powered by Labrador CMS