NRK dominerer fortsatt TV-skjermene på nasjonaldagen, men TV 2 øker. En ny analyse viser at NRKs seertall var høyest i 2023, men at TV 2 stadig tar innpå i konkurransen om seerne.
NRK dominerer fortsatt TV-skjermene på nasjonaldagen, men TV 2 øker. En ny analyse viser at NRKs seertall var høyest i 2023, men at TV 2 stadig tar innpå i konkurransen om seerne.

Hvem vinner TV-kampen om 17. mai? Slik har det gått de siste årene mellom NRK og TV 2

NRK dominerer fortsatt TV-skjermene på nasjonaldagen, men TV 2 øker. En ny analyse viser at NRKs seertall var høyest i 2023, men at TV 2 stadig tar innpå i konkurransen om seerne.

Publisert

17. mai er ikke bare en festdag for folket, men også en hard konkurranse om seernes oppmerksomhet mellom NRK og TV 2. I fjor var NRKs sending definitivt mest sett av det norske folk, men TV 2 har gjort betydelige fremskritt.

Det viser tall Medier24 har fått innsyn i fra NRKs analyseavdeling.

TV 2 kaprer seere

Analysen viser at NRK hadde en markedsandel på 64 prosent i 2023, mens TV 2 økte til 15 prosent. Selv om NRK fortsatt leder klart, viser tallene at TV 2 er i ferd med å kapre flere seere.

Pandemien hadde en betydelig påvirkning på seertallene i 2020 og 2021, hvor sendingene varte lengre og flere var hjemme for å se på TV. I disse årene hadde NRK høyere seertall, med henholdsvis 430 000 og 451 000 seere i snitt for hele sendingen. Etter pandemien ser vi en nedgang i 2022 til 271 000 seere, før det økte igjen til 305 000 seere i 2023.

Analysen viser at seertallene varierer betydelig mellom ulike aldersgrupper. Blant de viktigste gruppene for NRK er voksne (30-49 år) og godt voksne (50-66 år). I 2023 hadde disse gruppene henholdsvis 100 000 og 146 000 seere. Barn og tenåringer utgjør en mindre andel av seerne, med henholdsvis 31 000 og 14 000 seere.

Pandemien ga økning

En detaljert minutt for minutt-analyse viser at seertallene holder seg relativt stabile gjennom dagen, med små topper og daler. I 2023 var det en økning i seertallene mot slutten av sendingen, noe som indikerer en høyere interesse for de siste delene av dekningen.

NRKs 17. mai-sendinger fortsetter å være en viktig tradisjon for mange nordmenn, med betydelige seertall hvert år. Selv om pandemien ga en midlertidig økning i seertallene, ser vi at interessen forblir høy også etter pandemien. NRK dominerer fortsatt markedet på denne dagen, selv om TV 2 også opplever økte seertall.

Da gjenstår det å se hva tallene viser når 17. mai-isen har sunket ned i kroppen og fasiten kommer etter hvert.

Gratulerer med dagen!

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS