Ellen Eriksen og Henriette Marvik Berg i Vink.

Profilbygging har gitt kjempeboost for Vink

Aftenpostens Vink satser hardt på eget innhold i sosiale medier. Men profilene Ellen Eriksen og Henriette Marvik Berg er tydelige på at de ikke er sponsede influensere.

Publisert

Profilene Henriette Marvik Berg og Ellen Eriksen har det siste året vært Vinks ansikter utad, som SoMe-journalister. 

Sosiale medier er ett av flere bein Vink satser på for å øke trafikken. I tillegg har de jobbet aktivt med søkeroptimalisering, og har samarbeid med VG.

Det har gitt resultater.

– Med å jobbe veldig strategisk og rettet mot nye plattformer har faktisk Vink klart å tidoble artikkel- og postvisninger på innholdet siden oppstartet for to år siden, forteller Vink-redaktør Cecilie Asker.

Hun forteller at de har omtrent like mye trafikk på sosiale medier som på sin egen plattform i løpet av en uke.

– På en god uke har vi omtrent en million artikkel- og postvisninger til sammen, deler Asker.

Vink-redaktør Cecilie Asker.

Hun er klar på at hvis de kun hadde satset på å publisere på Aftenposten så ville de ikke vært i nærheten.

– Hvis du satser på innhold du allerede har, jobber med det strategisk og tenker litt større enn bare din egen plattform, så kan du faktisk få til ganske mye trafikkøkning på kort tid, forklarer Asker.

Eksperimentering

På sin egen landingsside har Vink innhold som mat og drikke, byliv og guider, film og serier og topplister.

På sosiale medier har de snevret seg inn på bare mat og drikke.

– Vi har testet både å ha trender og lignende på TikTok. De går ekstremt bra, men vi har ønsket å spisse oss mer. Vi ser at algoritmene liker når man har spisset seg inn på ett tema, forteller Marvik Berg.

TikTok-kontoen hadde under tusen følgere, mens Instagram-kontoen var på ca. 15.000 da Berg og Eriksen begynte i januar.

Nå nærmer Instagram-kontoen seg 70.000 følgere, mens de på TikTok ligger på ca. 23.500 følgere.

Etter et halvt år med eksperimentering fant de til slutt formen, blant annet ved hjelp av en workshop med Max Social.

– Vi har jobbet aktivt med å bygge profil. Vi er personlige i stilen, og snakker ikke ned, men til våre følgere. Vi bruker oss selv og hvem vi er for at folk skal bli kjent med oss, forklarer Eriksen.

– Vi er ikke sponset. Vi betaler alt, sier Henriette Marvik Berg i Vink.

Selv om de er personlige, er de ikke private, understreker Asker.

– De er ikke redde for å lære ting av influensere, men alt må tas tilbake til det journalistiske universet, sier hun.

Det er også profilene klare på.

– Vi er journalister, og ikke influensere. Men de gjør mye riktig og engasjerer enormt, så å se til dem er helt naturlig.

Vink på Tiktok.

Én ting de har lagt merke til er at selv om de «gir bort» innhold på Instagram, så har ikke det gått negativt utover trafikken.

– Man må ikke tease for å få folk inn. Vi kan gi bort mye på sosiale medier, og de kommer fortsatt til å lese innholdet på Vink, forteller duoen.

Tillit

I et landskap med haugevis av kommersielle aktører prøver de ofte å fortelle til sine følgere at det de produserer er «uavhengig redaksjonelt innhold» – men sagt på en enklere måte.

– Vi skiller oss ut fra andre aktører fordi vi har fem anmeldere med enorm kompetanse, vi har journalister og vi følger Vær varsom-plakaten. Det gjelder å få fram det, at vi har betalt for det selv, sier Eriksen.

– Det har vært vanskelig for folk å forstå. De er så vant til at folk er sponset med alt. Men vi er ikke sponset. Vi betaler alt. Det er journalistisk innhold, supplerer Malvik Berg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS