– Det er helt essensielt at man klarer å vise hvem man er på en god måte så de forstår akkurat hva du leverer, sier Tore Woll.

Slik ble sjefstanta Tore Woll anbudskonge

– Man skal ofte kunne alt, men det viktigste er at du er helt ærlig – ikke jug. Fortell hva du er god til, og tør å si hva du ikke kan.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2020 vant Tante Randi Reklamebyrå sitt første anbud. Men det var først etter 20 «mislykkede» forsøk».

– Det var en ren konsekvens av de 20 anbudene som vi ikke vant, forteller kreativ leder i Tante Randi, Tore Woll til KOM24.

Og 20 forsøk ga viktig lærdom.

– Vi fant raskt ut at i det offentlige er man tvunget til å gi en tilbakemelding hvordan byrået blir rangert og vektet. Det er vinn-vinn. De som utlyser anbudet er tvunget til å fortelle deg hvordan du jobber, og det gir deg et godt bilde av hvordan du jobber, og hvordan du kanskje bør jobbe.

Full panikk

De første anbudene tantene tapte, kom ikke overraskende på Woll.

– Vi «visste» at vi kom til å tape, men vi lærte mye, og slik har vi klart å vinne flere anbud senere. Da vi begynte å sende inn anbud, var det perioder hvor vi sendte ut flere enn ett i måneden. Og da vi endelig vant, var det langt mer erfaring i sjappa. Det henger sammen.

Veldedighet ble inngangen til en rekke suksessfulle anbudsrunder for tantene.

– Vi trengte å vise det offentlige at vi kunne gjøre veldedig arbeid, og dette jobbet vi pro bono med, blant annet for Unicef. Det å vise at vi kunne jobbe med samfunnsnyttige aktører ble snarveien inn, og et godt referansegrunnlag i fremtidige anbudsrunder.

Tante Randis første anbud seier kom med Utdanningsetaten (UDE).

– Den ble utlyst i januar 2020, men det ble gjort en feil i utlysningen og denne ble derfor trukket. Dette var ganske langt inn i prosessen, opplyser Woll.

10 byråer var med i kampen om anbudet, som senere ble lyst ut på nytt.

– Men da var det andre tider – Pandemi, nedstenging og full panikk. Plutselig var det 17 byråer med i kampen om anbudet. «Alle» var med, og vår første tanke var at denne vinner vi aldri.

Men Tante Randi tok seieren foran de 16 andre byråene.

– Da skjønte vi at måten vi tenker på og nivået vi leverte, var oppskriften.

Siden har byrået vunnet sju kontrakter.

– Ikke jug

Likevel har ikke anbudsbesvarelsene endret seg drastisk.

– Vi har en forretningsidé i bunnen som handler om å jobbe kreativt med analyse som vi legger inn i vår kreative prosess med «Slabberas». Men det krever mye å forklare dette godt i et dokument.

Wolls tips er å huske på hvem som leser anbudet.

– De som skriver anbudene er ofte «innkjøpsavdelingen», om du vil, og består av jurister med et politisk språk. Men de som leser anbudet er kommunikasjonsfolk, og det er de du må snakke til. Ikke dem som skriver det.

I besvarelsen er det viktig å skille seg ut, samtidig som evner å vise personlighet.

– Det er helt essensielt at man klarer å vise hvem man er på en god måte så de forstår akkurat hva du leverer.

Et anbud lister mange behov, og Woll sammenligner det med kravene i en stillingsannonse.

– Man skal ofte kunne alt, men det viktigste er at du er helt ærlig – ikke jug. Fortell hva du er god til, og tør å si hva du ikke kan. Vi er 13 personer, så det sier seg selv at vi kan ikke alt. Men vi kan få med oss noen som kan det vi ikke kan. Det er ikke vanskeligere enn det.

Powered by Labrador CMS