I februar presenterte Amedia sin egen KI-sandkasse for sine over tusen journalister fordelt på over hundre aviser.
Leder for Amedias KI-nettverk, Mathias Høibakk Bergquist forteller at mesteparten av fokuset har vært å gjøre teknologien lett tilgjengelig for de som har lite eller ingen erfaring med KI fra før.
Like etter lanseringen hadde de rundt 200 brukere, før det gikk ned til rundt 150.
– Vi begynte jobben med å preke det gode ord og vise at dette har noe for seg, forteller Bergquist.
Nå er den ukentlige bruken på mellom 5–600 unike brukere totalt på en uke, med et snitt på 2,5 dager med innlogging.
– Vi har fått gode resultater av å kjøre workshops, samlinger og å komme med tips og triks på regionnivå og enkeltavisnivå, forteller Bergquist.
Fokuset da var å vise til konkrete eksempler på bruk.
– Når vi har gjort det over tid for mange nok, så har bruken steget sakte, men sikkert.
De som virkelig tok det til seg var sommervikarene.
– Vi hadde kurs for alle sommervikarene der KI var egen bolk. Vi så en kjempeboost i bruk av KI-sandkassa vår de ukene vi hadde flest sommervikarer innom. De kastet seg over det som om det var et helt vanlig verktøy, sier han.
Verktøy og effekt
I dag består verktøykassen til Amedia av sju verktøy samt en chat med språkmodellene Gemini, Claude og ChatGPT.
Av det som er mest brukt er chatten, mens også tittelforslag og tekstforbedring er mye brukt.
Bergquist understreker likevel at det er ikke et mål i seg selv å bruke KI. Det skal oppleves at journalistene får noe igjen for det.
– Det opplever vi at de gjør, når det så mange måneder senere har stabilisert seg på et høyt nivå. Men det er et sted for testing og eksperimentering, sier han.
KI-sandkassa til Amedia:
Chat
Tekstforbedring
Facebook-tekst
SEO-forslag
Oppsummering
Tittelforslag
Bilde og lyd
Om det har hatt effekt er vanskelig å kvantifisere.
– I starten kan det hende det like gjerne hadde til dels en negativ effekt, hvis du ser på det rent kyniske med om vi har spart tid. Kanskje har vi til og med brukt litt ekstra tid fordi vi leker oss litt i sandkassa, sier han.
Bergquist tror likevel at bruken av verktøyene kan gi positiv gevinst i det lange løp. Og allerede har han eksempler å vise til, som da en journalist sparte tid på å lage en samlesak på arrangementer på 17. mai ved å mate inn PDFer av program.
– Det er ikke noe vi hadde sett for oss eller tenkt på, men det er eksempler som dukker opp når vi tilgjengeliggjør verktøy, sier han.
Et produkt som rundt ti aviser tester ut nå er «Dagen oppsummert» som skal være et rekkeviddeprodukt for ikke-abonnenter, der oppsummeringen blir generert.
Vil videreutvikle
Han håper med tid og stund at de klarer å utvikle sandkassen videre og tilgjengeliggjøre verktøy so mer avanserte enn dagens.
En ting de allerede har testet litt er å «snakke» med arkivet for enkelte aviser, gjennom RAG (Retrieval-Augmented Generation).
– Vi har indeksert alle artikler for en periode for enkeltaviser, og et RAG-søk på toppen sli kat du kan «snakke» med arkivet. Det følger vi med på og ser an bruksmulighetene, forteller Bergquist.
Det nærmer seg også skattelister. Her ser Amedia på hva de kan gjøre med KI.
– Men der har vi en gjeng på redaksjonell utvikling som har laget veldig gode rammer og rutiner. Flyten i dag er ekstremt god. Så er spørsmålet om det er noe KI kan gi oss på toppen av dette? Vi får se. Vi har noen spennende ideer, så får vi se hva som eventuelt rekker å materialisere seg, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no