Antallet publiseringer på faktasjekkertjenesten Faktisk.no har sunket jevnt siden tjenesten ble lansert i 2017. Det viser en oversikt Medier24 har satt sammen.
Tjenesten har siden oppstarten publisert over 1100 artikler og faktasjekker.
Den første måneden publiserte
Faktisk.no 38 artikler og faktasjekker. I de neste årene hadde de
gjennomsnittlig et sted mellom 10–18 publiseringer i måneden.
I mars 2020 økte antallet kraftig,
for så å falle til mellom 10–20 publiseringer igjen.
Fra oktober 2022 har det
falt jevnt.
Prioritert langsiktige prosjekter
Sjefredaktør i Faktisk.no,
Stian Eisenträger, sier til Medier24 at de har publisert noe
mindre enn tidligere siden høsten 2022, og at publiseringsvolumet har tatt seg
opp igjen fra april 2024.
– Den midlertidige nedgangen er i hovedsak forårsaket av andre
satsinger og langsiktige prosjekter som er prioritert, først og fremst
verifiseringsprosjektet, sier Eisenträger.
«Faktisk Verifiserbar» ble
startet opp i mars 2022 for å verifisere bilder og videoer fra Ukraina-krigen. Journalister
fra flere mediehus jobbet sammen i baren på Pressens hus med å verifisere
informasjon som kom fra krigen.
Prosjektet skulle vare til
september samme år, men fortsatte ut året. I februar 2023 ble prosjektet lagt
på is, da finansieringen gikk ut. I oktober samme år gjenopptok IJ, NRK og Faktisk.no
prosjektet igjen, etter terrorangrepet i Israel og den påfølgende krigen på
Gaza.
I mars i år flyttet
Verifiserbar opp i hovedredaksjonen til Faktisk.
Eisenträger forteller at
Verifiserbar førte til et lavere publiseringsvolum, spesielt når det kommer til
tradisjonelle faktasjekker.
– Ikke alle bilder og videoer som blir verifisert publiseres
som artikler eller faktasjekker hos oss, men legges i NTBs mediebank slik at
norske medier kan bruke dem, sier han og legger til:
– Verifiseringsarbeid er
også mer tidkrevende enn tradisjonelle faktasjekker.
Videoer på TikTok
Eisenträger forteller at Faktisk.no
også har brukte mye ressurser på journalistiske prosjekter som
barnevernsprosjektet og podkasten om Sørlandsnyhetene, samt arbeidet med
innsyn.no.
Faktisk.no har også begynt å publisere innhold på TikTok. I sommer fikk de to millioner kroner til pilotprosjektet «Faktasjekk for unge». Eisenträger forteller at de publiserer innhold på TikTok som ikke publiseres på Faktisk.no
– TikTok er en egen publiseringskanal med andre krav til innhold og format, men vi har saker på Faktisk.no som blir videoer på TikTok og TikTok-videoer som blir til saker på Faktisk.no. Det ønsker vi mer av fremover.
– Er planen at man skal opp på et lignende nivå som det man hadde i f.eks. 2019, på et sted mellom 15-20 saker i året?
– Det viktigste for oss er å være relevante for brukerne våre og mediene. Vi kommer til å fortsette å jobbe med verifisering, samtidig som vi jobber med tradisjonell faktasjekking av det norske ordskiftet, sier Eisenträger.
Han legger til at det betyr at de både skal utvikle nye formater, og etablere seg på nye plattformer, forfølge mer tidkrevende satsinger innen verifisering og undersøkende journalistikk, og opprettholde et sunt publiseringsvolum.
– Akkurat nå er det to store kriger i verden og et presidentvalg i USA som har store konsekvenser for Norge, og dermed den norske offentligheten, og det har selvsagt betydning for vårt fokus.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no