Kristina Fritsvold Nilsen har tatt over roret i Teknisk Ukeblad Media og har ambisiøse mål for fremtiden.
Til tross for omstilling og nedbemanning, er målet å gå med overskudd i 2025 og bli Norges største frittstående mediehus.
Nilsen ser for seg å nå dette målet gjennom digital vekst, kostnadskontroll og et fortsatt fokus på kvalitetsjournalistikk.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
I begynnelsen av mars gikk Kristina Fritsvold Nilsen inn dørene til Teknisk Ukeblad Media som ansvarlig redaktør og daglig leder for første gang.
Hun er den siste av flere større endringer som har skjedd det siste året i medieselskapet. Blant det som har skjedd er:
Jan M. Moberg gikk av som redaktør i mars 2024
Papirutgaven er kuttet etter 170 år
Overgang fra fagforeningsgode til digitale abonnenter
Satsing på to merkevarer: digi.no og Teknisk Ukeblad
Nedbemanning
Fritsvold Nilsen varsler allerede nå at det blir flere endringer fremover for organisasjonen som holder til i Grensen 3 i Oslo. Hun nevner prosjekter knyttet til innhold, produsering og produkter.
Mer konkret nevner hun at Teknisk Ukeblad må flytte.
– Det er for store lokaler. Det er for glissent og ikke tilpasset organisasjonen vi har nå. Det gyver jeg løs på nå, og vi skal på visninger allerede i mars, forteller hun.
Kristina Fritsvold Nilsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Teknisk Ukeblad Media.Foto: Kent Olsen
Fritsvold Nilsen kommer inn ikke lenge etter at organisasjonen var gjennom en nedbemanningsprosess, som ble løst med frivillige sluttpakker.
– Jeg har stor respekt for at det preger organisasjonen. Noen mister kanskje sin nærmeste kollega, eller har gjort det. Det kan være ganske tøft. Men det er også fint for meg at jeg kommer inn nå og ikke vet så mye om det, og kan være med å se fremover, forklarer hun.
– Det åpner også mange muligheter, og det har vært riktig for organisasjonen at det ble gjort.
Vil bli størst
Hun har knapt vært i jobben i to uker.
– Det har vært akkurat så hektisk, interessant og spennende som jeg hadde håpet, forteller hun.
Tiden har hun brukt på å sette seg inn i en haug med ting, men også å ha samtaler med hver enkelt ansatt.
– Det tar litt tid å snakke med rundt 50 mennesker, men det er kjempegøy. Dagene løper av sted, og denne uka er det også første styremøte. Det er både interessant og nervepirrende, sier hun.
Kristina Fritsvold Nilsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Teknisk Ukeblad Media, her med KI-ansvarlig Eirik Urke.Foto: Kent Olsen
Innimellom har hun fått tid til å lese Medier24, som hadde et lengre intervju med Klassekampen-redaktør Mari Skurdal. Fritsvold Nilsen liker Klassekampen godt.
– Men jeg må dessverre utfordre Klassekampen på posisjonen. I løpet av 2025 er ambisjonen å passere Klassekampen med god margin på antall abonnenter, sier hun.
Klassekampen har lenge vært den største frittstående avisen i Norge, men ble forbigått av Finansavisen ved MBLs siste måling.
Lenge siden
Det er gått 20 år siden hun sist jobbet redaksjonelt, da i NRK. Hun mener likevel at hun har nok redaksjonell erfaring til å være ansvarlig redaktør.
– Hvis ikke så hadde jeg ikke tatt jobben. Det er er også veldig flinke mellomledere her, og jeg vil lene meg på dem. Tor M. Nondal som var konstituert som ansvarlig redaktør inntil jeg startet, har jeg fått en kjempegod relasjon til og har stor tillit til, forteller hun.
Før comebacket var hun administrerende direktør i Romerikes Blad og regiondirektør i Romerike Innlandet. Da Amedia kvittet seg med toledermodellen i de siste mediehusene, ble rollen hennes endret.
– Jeg hadde tenkt at jeg skulle være med over i neste kapittel, men så ble det ikke slik, forteller hun.
Kristina Fritsvold Nilsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Teknisk Ukeblad Media.Foto: Kent Olsen
På slutten av sin Amedia-karriere tenkte hun at det kun var en redaksjonell lederstilling som kunne få henne bort.
– Jeg greide kanskje ikke helt å se for meg hva det skulle være, men da jeg ble kontaktet om denne stillingen så tenkte jeg at dette er perfekt, sier hun og fortsetter:
– Jeg får både utfordret meg med å komme tilbake til journalistikken, samtidig som jeg får brukt mye av det jeg har lært de siste årene i forhold til drift og utvikling av et selskap.
Under rekrutteringsprosessen leste hun seg opp på både TU og Digi.
– Det første som slo meg er at det er mange reportere med høy og helt spesiell spisskompetanse. Jeg blir ikke ekspert på noen av disse områdene, men å jobbe sammen med så flinke folk er kjempegøy, sier hun.
Må ha vekst
Teknisk Ukeblad eies av fagforeningene Tekna og Nito, og bladet har vært et gode til deres medlemmer.
Nå er hele abonnementsbasen digital.
– Det er litt befriende å komme til et sted hvor vi ikke har noen papirpublikasjon sier hun, og føyer til:
– Ambisjonen er å levere et plussresultat i år.
– Hvordan skal dere klare det?
– Det skal vi klare gjennom vekst, omstilling og kostnadskontroll.
Kristina Fritsvold Nilsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Teknisk Ukeblad Media.Foto: Kent Olsen
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no