Administrerende direktør og ansvarlig redaktør i ABC Nyheter og Startsiden, Espen Udland.

– Dette er den største endringen i Startsidens historie

Skal gjennom store endringer og har investert millioner - nå ligger det i planen at de på sikt skal begynne å ta betalt.

Publisert

– Dette er drita gøy. Jeg er både urolig og fryktelig stolt, og kjempespent. Det er masse følelser som er i kroppen når du skal gjøre såpass store endringer.

Det sier Espen Udland, adm. dir og ansvarlig redaktør i Startsiden og ABC Nyheter.

Selskapet ABC Startsiden AS, som driver blant annet startsiden.no og abcnyheter.no. er i ferd med å avslutte sitt første av et tre år langt moderniseringsprosjekt.

Nylig ble det kjent at de henter inn Svein-Erik Hole fra TU Media som «Transition editor».

Dette året har de drevet en del testing, og «tonnevis» av research.

– Vi har virkelig satt oss ned og gjort grundig research på tingene vi ønsker å gjøre. Vi implementerer nå en del av suksessene som vi ser andre medier har fått til, og vi føler at vi har en ganske god grunnmur, sier Udland.

– Moderniseringen gjør vi fordi konkurransen på det digitale øker ytterligere, sier Udland.

Blant annet skal Startsiden konsolideres med ABC Nyheter, men det betyr ikke at de slås sammen.

– Det kan forstås sånn, men det er galt. Vi kjører alt inn under én URL; abcnyheter.no. Alt av produkter, tjenester og innhold skal legges inn under den. forklarer Udland.

Startsiden vil fortsatt bestå, men de fleste ressursene vil gå til ABC Nyheter.

– Startsiden vil fortsette å være en trafikkmotor for ABC Nyheter, som vil bidra med store mengder av et godt voksent publikum. Så må vi parallelt bygge et yngre publikum direkte på ABC Nyheter, forteller Svein-Erik Hole.

Testing og abonnement

Duoen forklarer at de ønsker å være en del av det mange andre mediehus gjør, med blant annet bruk av data og kunstig intelligens (KI).

– Moderniseringen gjør vi fordi konkurransen på det digitale øker ytterligere. Vi ser også at sosiale medier fortsatt stjeler en betydelig del av annonseinntektene. Vi ser også behovet for å nå enda mer ut til et yngre publikum, og gjerne kvinner, sier Udland.

Testene de har gjort virker lovende, og gir dem tro på vekst.

– Vi har veldig tro på strategien vi har lagt, som er en slags treårs rakett, kommenterer han.

Svein-Erik Hole, påtroppende transition editor.

På tampen av det siste moderniseringsåret, altså 2026, vil ABC Nyheter gå over til brukerbetaling. 

Frem til da vil de legge til rette for at produktet blir så bra som mulig for at folk har lyst til å betale for stoffet som blir forbeholdt abonnenter.

– Reisen har en verdi i seg selv før vi kommer til abonnement. Å tenke at man skal være attraktiv for abonnenter betyr at du må være best på en del ting. Du må skille deg ut og ha høy kvalitet. Det er en kvalitativ øvelse å forberede seg til abonnement, sier Hole.

– Hva skal man være best på da?

– Det skal vi prate om internt først, svarer Udland kjapt.

Investerer og lojalitet

Hole er den siste ansettelsen av flere de siste årene som skal rigge dem for omveltningen. De ser for seg flere ansettelser i løpet av det første halvåret, ifølge Udland.

Men omveltningen er ikke gratis. Udland anslår at de investerer en håndfull millioner.

– Dette er den største endringen i Startsidens historie, slår han fast.

Begge to er klar over konkurransen fra andre norske aktører, men mener de har et godt utgangspunkt.

– Vi har mange lojale lesere av ABC Nyheter. De må vi videreutvikle. Vi skal slåss vi også, som alle andre, for hver eneste bruker som er der ute, forteller Udland.

Det vil også ta noe tid før abonnement blir en viktig inntektskilde, understreker Hole.

– Derfor er jeg opptatt av trakten; først må vi få inn så mange som vi kan, så må vi få registrert brukere og få dem til å bli med i «klubber» før vi begynner å ta betalt, sier han og legger til:

– Når vi skal ta betalt, skal vi ha en litt tydeligere posisjon enn i dag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS