Tirsdag la MBL fram opplagstallene for andre halvår i 2024. Opplaget holder seg stabilt, men øker digitalt.
Se alle opplagstallene her.
Mens Finansavisen og KRS har kraftig vekst, faller Dagbladet med 40 prosent.
– God vekst digitalt
For konsernene er det fremdeles Amedia som har det største opplaget, men de går om lag 7.000 tilbake. Inkludert partneravisene går de tilbake 11.000.
Konserndirektør for abonnement i Amedia, Gustaf Eriksson,
sier til Medier24 at han ikke synes tallene er dårlige.
– Nesten 40 av våre aviser
har hatt frekvensnedgang i løpet av det siste halvannet året. Legger man det til
grunn, vil jeg heller si at vi har hatt god vekst digitalt. Så vi er ikke
misfornøyde med tallene.
Amedia har en vekst på åtte prosent digitalt. Tar man med partneravisene, er veksten tolv prosent.
Eriksson viser til at mange av komplett og papirabonnentene har
gått over til digitale abonnenter, og at de sånn sett har underliggende vekst.
– Og det er klart at vi er
stolte og glade over at så mange ønsker å bli med oss videre digitalt.
Schibsted Media krymper gapet opp til Amedia, og har en vekst på 16.600, tilsvarende 2.2 prosent.
– Det er selvfølgelig gledelig å se opplagsvekst for avisene i Norge. Så må vi huske på at dette er et øyeblikksbilde. Likevel mener jeg vi skal lese det som et signal om at folk fortsatt verdsetter kvalitetsjournalistikk og sterke redaksjonelle produkter, sier konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.
Fall for Aller og Mentor
Polaris Media kan også vise til vekst, og ender på et opplag på nær 454.000 og en vekst på 2,6 prosent. Veksten er blant annet oppkjøp av to nye aviser, men konsernet har også vekst i andre titler.
– Vi er godt fornøyd med opplagsutviklingen, som har vært positiv over flere målinger. Veksten skriver seg fra digitale abonnement, mens komplett abonnement som forventet har nedgang, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.
Aller Media og Mentor Medier er de som faller mest, med henholdsvis tolv og seks prosent. For Mentor Medier sin del inkluderer ikke tallene Morgenbladet, som ikke er med i målingen.
Aller Media har nedgang i alle titlene med unntak av KK Pluss som har 13 prosent vekst. Det blodigste fallet er Dagbladet, som faller med 40 prosent.
Minikonsernet Tvisyn Media kan vise til en vekst på 83 prosent. Det skyldes at de har fått tre nye titler inn i opplagsmålingen, Malviknytt, Hustadvikingen og Østhavet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no