NRK er i gang med sesong to av «113», programmet som følger helsearbeiderne som settes i gang når man ringer nødnummeret. I et innlegg i nordnorskdebatt skryter politisk redaktør Skjalg Fjellheim i Nordlys programmet opp i skyene.
Fjellheim mener at NRK bør gjøre mer av dette og benytte seg av «nasjonale produksjonsmiljøer utenfor Oslo».
– En bragd
Fjellheim kaller serien for «en bragd fra NRK» og skriver at det bare er å ta av seg hatten.
«Det vi får presentert, er bilder hentet rett fra kjernen i den norske virkeligheten. Med andre ord er det snakk om NRKs samfunnsoppdrag servert i kortform», skriver han.
– Jeg er ofte kritisk til NRK og det de holder på med, men dette er verdt å fremheve, sier Fjellheim til Medier24.
Han forteller at dette er godt faglig håndverk, både når det gjelder regi, foto og fortellerteknikk.
– Det er et høyt nivå på det som blir presentert, sier han og fortsetter:
– Det viser jo at det finnes veldig sterke journalistiske miljøer i NRK utenfor Oslo og det viser verdien av å desentralisere produksjonen i NRK. Dette tror jeg NRK bør gjøre mer - speile landet og vise mangfoldet, sier han.
Programredaktør Tone Lein i NRK Nord-Norge takker for skryten fra Fjellheim.
– Det er veldig hyggelig å få skryt, sier hun til Medier24.
– Det er en viktig serie som i tillegg til å inneholder mange følelsesmessig aspekter, også gir et unikt innblikk i hvordan helsevesenet vårt fungerer. Kanskje i den tiden vi er i nå kan det være veldig fint, sier Lein.
Hun forteller at NRK Nord-Norge i løpet av et år lager omtrent seks til åtte serier.
– Jeg tror at journalistikken styrkes ved at man har ulike geografiske ståsted, sier hun og legger til at hun tror det er bra for NRK at det lages programmer fra hele landet, sier Lein.
Programredaktøren tror at «113» ikke kunne blitt laget fra et annet sted enn i Nord-Norge.
– Universitetssykehuset i Tromsø har ansvar for største geografiske området i landet, og dermed får serien vist de utfordringene helsevesenet står overfor der, som ikke ville vært kommet frem om serien ble laget i Oslo eller Bergen, sier hun.
Programredaktøren forteller at de enda ikke har fått de eksakte seertallene fra søndagens premiere.
– Men på NRK sin tv-spiller ser vi at det er vel så godt som i fjor. Det er spesielt gøy at vi når ungt og bredt, sier hun og refererer til at målgruppen 20 til 29 år er hyppige seere av serien, sier Lein.