Her ser Aftenposten vekstpotensiale:
– Lyd kommer til å bli viktigere for oss

Utviklingsredaktør Jostein Larsen Østring har bygget videre på strategien i Aftenposten. Ettersom folks leservaner blir mer fast, tror han det er potensiale for å nå flere med lyd.

Publisert

Det er snart gått et år siden Jostein Larsen Østring forlot Amedia for å bli utviklingsredaktør i Aftenposten.

Overordnet har han strategiansvar for Aftenposten, men lydmiljøet i mediehuset ligger også i hans linje.

Det er et miljø og fag som han aldri har jobbet direkte med selv, men som allerede er - og blir en viktig del av Aftenposten fremover.

– Lyd kommer til å bli viktigere for oss. Der har vi mange naturlige styrker gjennom å ha satset på lyd i nesten ti år, forteller Larsen Østring til Medier24.

Men hvorfor? Gjennom flere måneder med analyser og justering av strategi har Aftenposten blant annet sett på hvilke kanaler som er i hvilken type utvikling, blant annet nettavisen.

– Pandemien var toppåret for nettavisen. Nå ser vi at jo yngre man blir, jo lavere bruk har man av nettavisen, sier han.

Utviklingsredaktør i Aftenposten, Jostein Larsen Østring har vært i mediehuset i snart et år.

Han spør om man kan forvente tilsvarende vekst i nettaviser som før, og hvor fast brukervanene til folk er etablert.

– Folk har mer eller mindre kodet inn i fingrene og hodet sitt hvor de skal gå for å finne nyhetene de er interessert i. Å bryte inn i det mønsteret er mye vanskeligere nå enn for ti år siden, sier han.

Trafikktallene fra medietall.no viser at det er små endringer fra år til år i toppen når det kommer til unike brukere på mobil forside.

– Aftenposten har den beste utviklingen i prosent de siste årene av de nasjonale nettavisene, og vi har jobbet veldig hardt for å oppnå det. Men det er altså en vekst på tre prosent som oppsøker oss daglig.

Tall fra medietall.no.

Aftenposten skal ikke slutte å satse på nettavis som produkt, sier han, og har fortsatt tro på at det er mulig å få til abonnementsvekst gjennom nettavisen.

– Men du kan ikke lenger anta at dette går oppover på samme måte som det har gjort før, mener han.

Er lyd løsningen?

Larsen Østring ser flere fordeler med å satse på lyd og podkast. Markedet er i vekst, ifølge tall fra Kantar fra august. Og nettavisene har en svak nedadgående trend.

Ifølge Larsen Østring har Schibsted Media-eide og Aftenposten-partner Podme god vekst i abonnement.

Nettaviser har en liten nedadgående kurve, mens podkast går oppover.

– Podkastmarkedet er ikke like sementert, sier han, og legger til:

– Vi tror fortsatt at det er et stort potensiale for å få flere brukere på vår journalistikk ved å også jobbe i den kanalen.

 Journalistisk trekker han fram at folk tar seg tid til å få med seg detaljer når de lytter.

– Mens nettavisen sjekker folk ofte på mobilen på tidspunkt de egentlig ikke har tid til å dykke inn i et tema, kommenterer han.

Ikke bare lyd

Det første halvåret av 2024 konsentrerte Aftenposten seg om å gjennomføre allerede igangsatt arbeid. Men i høst har altså redaksjonen jobbet med å oppdatere den redaksjonelle strategien.

Et av de nye målene i tillegg til lyd er å lykkes bedre nasjonalt.

En annen ting som også blir viktig er video.

– Vi har gått fra å ha videoansatte primært i Vink, til å ha et videoteam som jobber mot sosiale medier som sin viktigste kanal, forteller han.

Det har vært viktig for å bygge relasjon til yngre brukere.

– Teamet har primært som jobb å bygge kjennskap til Aftenposten blant yngre brukere, så må vi se litt om vi klarer å flytte brukerne til oss over tid. Nå er vi i fasen der vi trenger at unge folk vet hva Aftenposten er, forklarer han.

De har også snakket om hva oppdraget til Aftenposten er. Internt har de sagt at de skal «ivareta og styrke demokratiet og ytringsfriheten gjennom journalistikk du kan stole på».

– Podkastmarkedet er ikke like sementert, sier utviklingsredaktør i Aftenposten, Jostein Larsen Østring.

Larsen Østring utdyper at de har som mål å forklare hendelser og samfunnsendringer som skjer, og å være maktkritiske mot aktører med stor formell og uformell makt. I tillegg ønsker de å løfte fram ulike perspektiver på hva som skjer i verden.

Spesielt det med makt trekker han fram.

– Stadig flere får informasjonen sin og blir påvirket ikke bare av de man har tenkt på tradisjonelt, som aviser og politikere, men av influensere og folk de har direkte relasjon med på Tiktok eller gjennom podkaster de hører på, sier han.

– Det kan hende vi skal utfordre mer i den retningen fremover. Og så kan det hende vi skal utfordre og bygge nye konsepter gjennom lyd istedenfor å bare løse det med tekstartikler.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS