Like før jul i fjor gikk daværende Nationen-redaktør Irene
Halvorsen av på dagen etter uenighet om veien videre med Tun Media-sjefen Jannicke
Engan.
Engan
ble da konstituert ansvarlig redaktør for avisa som er eid av Tun Media.
I forrige uke ble Bente Rognan Gravklev blir nyhetsredaktør
i avisen, men avisen står fremdeles uten fast sjefredaktør etter fire måneder.
– Viktig at prosessen er bra
Klubbleder Andrea Sofie Aasvang sier til
Medier24 at det er klart at de ønsket en avklaring raskt.
– Vi er giret på å se hvem som blir vår nye sjef.
Samtidig er det viktig at det blir riktig person og en som passer inn, sier hun til Medier24 og legger til:
– Og det er viktig at prosessen er bra. Og det synes
jeg den er.
– Hvordan har det vært å stå uten fast redaktør
og nyhetsredaktør så lenge?
– Vi har egentlig hatt det ganske bra. Vi har
hatt en god driv denne våren. Enn så lenge fungerer vi godt selv om vi ikke har
noen fast i stillingen, så er det klart at vi gleder oss til å på plass det,
sier Aasvang.
– Det sier seg selv at det beste er å ha faste
redaktører, men jeg synes vi har fått til mye denne våren. Så gleder vi oss til
at det snart kommer en nyhetsredaktør inn, og at vi snart får landet
sjefredaktør, sier Aasvang.
– Vanskelig å si hvor lang tid
Administrerende direktør og konstituert
ansvarlig redaktør, Jannicke Engan, sier til Medier24 at de fremdeles er i prosess
med å finne ny ansvarlig redaktør.
– Og så endte det med at vi landet nyhetsredaktør
først, fordi vi fant en veldig sterk og opplagt kandidat for den rollen, sier
hun og legger til at de også startet med å lete etter nyhetsredaktør allerede i
november.
– Så den prosessen har også pågått lengre.
– Er det noe spesielt som gjør at det tar lang
tid?
– Ikke per nå. Så er det alltid vanskelig å si
hvor lang tid en slik prosess tar.
– Påvirker det redaksjonen å stå så lenge uten faste
redaktører?
– Det er det noen andre enn meg som må svare på, siden jeg er konstituert som redaktør. Men jeg vil si
at Nationen leverer veldig bra for tiden, og har hatt en formidabel digital
vekst. Så det påvirker ikke produktet, og det jobbes veldig bra.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no