Klubbleder i Bergens Tidende, Erik Fossen.
Klubbleder i Bergens Tidende, Erik Fossen.

Kritisk til Schibsteds kutt-kommunikasjon: – Ikke imponert

Mener Schibsted blander underholdning med alvorlige nedbemanningsbeskjeder. Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes erkjenner at det første møtet om kutt var uheldig promotert.

Publisert

Kortversjon:

  • Klubbleder Erik Fossen i Bergens Tidende er kritisk til kommunikasjonen rundt Schibsted Medias nedbemanning internt.
  • Han påpeker at budskap om mulig nedbemanning ikke bør blandes med underholdning.
  • Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes bekrefter at et allmøte i desember var promotert som et talkshow, men at de prøvde å tone det ned da de skjønte at de måtte fortelle om kostnadskutt.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

I et digitalt allmøte like før jul presenterte konsernsjef Siv Juvik Tveitnes nyheten om at Schibsted måtte bli færre ansatte.

Medier24 er kjent med at flere i konsernet reagerte på at sendingen både handlet om nedbemanning og kutt, samtidig som det var video og «talkshow-stemning».

– Jeg er ikke imponert over konsernledelsens kommunikasjonsevner internt, sier klubbleder i Bergens Tidende, Erik Fossen, til Medier24.

– Det virker som det lenger oppe i systemet er en dragning mot å glamorifisere og festliggjøre den interne kommunikasjonen på en måte som ikke rimer med alvoret vi forholder oss til økonomisk og i det vi driver med. 

Klubbleder i Bergens Tidende, Erik Fossen.
– Jeg høres sikkert litt gretten og gammel ut, men sånn er det, sier Erik Fossen.

– Intern imagebygging med fancy musikk, videoer og ting som glitrer og spraker står ikke i stil med der vi er, og det økonomiske alvoret som formidles. Jeg kunne tenkt meg en mer nøktern linje i konsernledelsens kommunikasjon.

– Nedtonet møte

Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes er forelagt kritikken. I en e-post skriver hun at målet er å være så åpne og tydelige som mulig i sin kommunikasjon.

– Men vi erkjenner at det alltid er rom for forbedring.

Hun bekrefter at møtet i desember opprinnelig var planlagt som et internt talkshow, der ansatte skulle dele det hun kaller spennende prosjekter og sterke resultater.

Få dager før arrangementet ble det klart at de måtte gjennomføre betydelige kostnadskutt i 2025.

Siv Juvik Tveitnes, konsersjef i Schibsted Media.

– I stedet for å vente til etter jul med å informere, valgte vi å være åpne og omgjorde talkshowet til et mer nedtonet møte, der jeg delte den informasjonen vi hadde på det tidspunktet. Samtidig ønsket vi å gi plass til noen av dem som opprinnelig skulle delta, slik at godt arbeid fortsatt kunne løftes frem for resten av selskapet, skriver hun.

– Så er det naturligvis uheldig at det som endte med å bli et digitalt allmøte med et alvorlig hovedbudskap opprinnelig ble promotert som et talkshow da kalenderinvitasjonen gikk ut i november. Jeg har full forståelse for at det også påvirker totalinntrykket av kommunikasjonen gjennom denne prosessen.

Mener det blandes

Nesten tre måneder senere venter mediehusene på fasiten om hvem som forsvinner og hvem som får fortsette å jobbe i Schibsted. 

– Hva tenker du de skulle gjort annerledes?

– Man kan ikke blande jippo og kommunikasjon av budskap som går på om folk skal få beholde jobben sin eller ikke, sier Fossen.

Han mener det har vært «en god del» umusikalske øyeblikk det siste året.

– Som jeg hadde forventet at et mediekonsern klarte å unngå. 

Juvik Tveitnes sier de tar tilbakemeldinger på alvor, og at de forstår at dette er en krevende prosess for mange.

– I en prosess som denne, og med et stort antall ansatte, vil det alltid være mange meninger om måten informasjonen om endringene blir kommunisert på. Vi har stor takhøyde og en levende dialog med både ansatte og ansatterepresentanter, så vi får med oss tilbakemeldinger i alle valører. 

– Beste fall underkommunisert

Det er snart et år siden Schibsted delte konsernet og skilte ut mediedelen fra markedsplassene. Fossen har en tydelig mening om prosessene det siste året:

– Jeg er ikke imponert.

Han sier han setter pris på den tydelige viljen til å være et viktig mediekonsern, samtidig som han mener det ikke var tydelig nok før Schibsted splittet seg hvordan dette ville slå ut.

– I beste fall har det vært underkommunisert hvordan vi i mediedelen ville komme ut av denne splitten. Det vil si hvor mye ressurser som ville være bundet opp, både i splittprosessen, men også i administrasjonen og betjening av de systemene vi har.

Splitten er ikke grunnen

De økonomiske utfordringene til Schibsted Media er ikke en konsekvens av selve splitten, skriver Siv Juvik Tveitnes.

– Men et resultat av et krevende marked, med fall i print, sviktende annonseinntekter, og økende kostnader. Uavhengig av om vi hadde splittet konsernet eller ikke, ville vi måtte ta grep for å sikre bærekraften i vår nye virksomhet. 

Hun skriver at de har lagt stor vekt på åpenhet og involvering de siste månedene.

– Vi har ikke holdt noe tilbake, men har kommunisert i takt med at vi har fått ny innsikt i de finansielle rammene, og nye inntekts- og kostnadsprognoser. 

Forskjellige tilbud

Når det nå nedbemannes, tas to tredjedeler av kuttene i avdelinger som jobber med fellesfunksjoner.

– Vi synes det er alvorlig at vi som driver med teknologi og produktutvikling rammes så hardt, sa klubbleder i Parat, Thomas Ermesjø til Medier24 i midten av februar. 

Da mente han at konsernet satt yrkesgrupper opp mot hverandre, siden ikke alle fikk det samme sluttpakketilbudet. Ledelsen svarte at de forstår at nedbemanning skaper uro.

Organisasjonskartet skal tegnes på nytt. Blant annet slås abonnementsavdelinger fra Norge og Sverige sammen, og enkelte stillinger som tidligere har vært i hvert mediehus skal nå løses på tvers.

Fossen håper det blir mer transparens i konsernet.

– Så vi får se hvor mye vi driver med, og hva det koster.

Siv Juvik Tveitnes har fått spørsmålet hva man vil gjøre for å sikre transparens fremover:

– Vi vil fortsette å dele informasjon så tidlig som mulig, samtidig som vi sikrer at den er korrekt og basert på et solid beslutningsgrunnlag. Vi vil fortsette å informere de ansatte fortløpende når vi har ny innsikt og dessuten ha god dialog med ledere og ansatterepresentanter.

Håper på trygghet

– Har du troen på konsernledelsen og eierne deres?

– Jeg har troen på at Stiftelsen Tinius har helt klare premisser for hvordan de skal drive, og det må de også forholde seg til, sier Fossen.

Fossen og flere andre klubbledere sendte et brev til styreleder Ole Jacob Sunde like før jul. Der ba de stiftelsen åpne lommeboka for Podme og podkastsasting. Det har de ikke gjort. 

Derimot har de sponset Schibsted Medias kjøp av TV-kanalene TV 4 og MTV.

– Vi er ikke nødvendigvis enige i deres vurderinger, for eksempel hva som burde være investeringssaker og hva de mener er å sponse drift. Men jeg har tro på at de har gode hensikter.

Fossen håper det vil trygge mange av arbeidsplassene i konsernet om man lykkes med planen om å bli en stor nordisk medieaktør.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS