Det har vært flere nyheter om kutt og sluttpakker i norsk mediebransje det siste året.
Det har vært flere nyheter om kutt og sluttpakker i norsk mediebransje det siste året.

Mediebransjen preges av kutt – dette tror NJ om veien videre for arbeidsmarkedet

NJ-sjefen vil ikke svartmale situasjonen - dette er oppfordringene hans til de som ønsker fast jobb i pressen.

Publisert

Det er tøffe økonomiske tider i bransjen, og det siste året har man lest om ansettelsesstopp, nedbemanninger og kostnadskutt.

– Selv om nyhetsbildet preges av sluttpakker i flere konsern og mediehus, så er det også en del som ansetter. Både i fast stillinger og ikke minst i vikariat. Mens vikariater er kanskje ikke like synlige hvis de ikke blir lyst ut.

Det sier leder i Norsk Journalistlag, Dag Idar Tryggestad. Han sier forutsigbarheten og jobbsikkerheten i bransjen har gått opp og ned under hele 2000-tallet.

Tryggestad mener det ikke er noen tørke i markedet for de som søker jobb.

– Men veien til fast jobb er akkurat nå litt lengre. Man må være villig til å ikke gå for førstevalget, sier han.

Sluttpakker og kutt

Det siste året har det også vært nedbemanning hos blant andre Story House Egmont, SubjektNTB, DN Media Group og Journalisten.

Både i VG og Dagbladet ligger det ute tilbud om sluttpakker akkurat nå. 

Schibsted har tidligere sagt de måtte spare 500 millioner kroner mellom 2023 og utgangen av dette året. NRK ga tilbud om å søke på sluttpakke for alle ansatte vinteren 2022.

I Amedia måtte det også spares inn, og i deler av 2023 hadde de ansettelsesstopp. Også i Polaris Media ble det strammet inn og åpnet for sluttpakke til alle ansatte over en viss alder.

Også i 2016/2017 gikk Polaris Media og TV 2 gjennom nedbemanninger.

TV 2 har ansatt flere de siste årene, men måtte spare penger og nedbemanne rundt 45–50 ansatte vinteren 2023/2024. 

Det førte blant annet til at flere profiler fra TV 2 Nyheter takket for seg.

Ber folk være tålmodige

NJ-lederen tror det er en forsiktighetstankegang i mediehusene nå. Likevel peker han på at flere lokalaviser trenger folk, og i Stavanger kommer Amedia snart med en større satsing.

– Er du ny og på vei inn i yrket, må du kanskje ha litt mer tålmodighet og også være villig til å flytte på deg.

Medier24 skriver denne sommeren om hvem som er sommervikarer i de forskjellige mediehusene. Tryggestad kaller det en god gjeng med folk.

– Også blir det spennende å se til høsten hvor mange som får muligheten til å fortsette i mer langsiktige oppdrag.

Han mener nye journalister ikke skal være bekymret over jobbsituasjonen. Han sier medieøkonomi kan snu fort.

– Det er ikke grunnlag for å svartmale situasjonen for de som ønsker å satse i bransjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS