(TRONDHEIM) I biler rundt omkring i Norge, kommer det hver
dag trafikkmeldinger som bryter inn i den vanlige radiosendingen.
Meldingene er
det NRK Trafikk som står bak. En liten redaksjon på Tyholt.
– Vi får til utrolig mye med relativt lite bemanning, sier prosjektleder
Eirik Kjos til Medier24.
Redaksjonen har ansvaret for å levere trafikkmeldinger til
NRK i hele landet, på alle plattformer. Men hovedoppdraget er meldinger til DAB-radio.
– Hovedoppdraget er å levere geolokalisert varsel på lyd,
hvor man bryter inn i radiosendingene på DAB for de som har godkjent det. Så
der er vi en samfunnsaktør, forklarer Kjos.
Forskjellig fra region til region
Meldingene knytter seg til regionen man kjører i. Så hvis du
er nord i Trøndelag, kan du få varsel fra den andre enden av fylket.
– Og så er det terskel på hvor bredt man skal gå ut,
avhengig av viktigheten. Men så er det jo slik at det både finnes korte og lange
kjøreturer. Og hvis man skal kjøre fra Oslo til Trondheim, vil man ha beskjed
om Østerdalen blir stengt i lengre tid, sier Kjos og legger til:
– Så er det forskjellig fra region til region. Det er noe
helt annet om noe skjer på en ringvei i Oslo enn på en vei i Finnmark. Det sprer
seg mye mer i Oslo.
Han forteller at trafikkmeldingene er den mest etterspurte tjenesten.
– Og brukerne vil ha den regionbasert, på lyd, i bil. Fordi
det er da man trenger det. Og da trenger man stedsnavn og detaljer.
Lydmeldingene spilles inn i redaksjonen på Tyholt, og går ut på DAB-nettet
etter noen sekunder.
I tillegg til lydmeldingene, leverer de også tekst og bulletiner
til distriktskontorer og NRK nasjonalt.
Da Norge var delt i to
Alle trafikkmeldingene fra hver region,
sendes til de distriktskontorene det gjelder.
– Hvis det er store ting, leverer vi overalt. På TV, nyhetsmorgen
og distriktssendinger.
Og på de store hendelsene, som ekstremværet Hans i fjor
sommer, ble samfunnsoppdraget til NRK ekstra viktig.
Da måtte teamet løpe fra
studio til studio for å fortelle hvilke veier som var stengte.
– Da kokte det godt, og det ble en del overtid. For da var Norge
i praksis delt i to i en periode. Da gikk det ekstremt mange meldinger.
Jørgen Aune Hagen var en av de som jobbet under ekstremuværet
Hans i fjor.
Han jobber ikke lenger i NRK Trafikk, men i en annen rolle på Tyholt.
– Jeg hadde de verste vaktene. Både kvelden da det braket løs
og morgenen etter. Det var veldig hektisk, men utrolig gøy, sier Hagen.
Han forteller at da det sto på som verst, var de på alle
flater.
– Vi var inne i nyhetsmorgen på radio og TV, vi var på God
Morgen Trøndelag og vi var på Dagsnytt.
– Hva lærte dere av Hans som dere kan ta i bruk nå på f.eks. Ingunn?
– Hans gjorde at vi fikk forsterket samhandlingen med nyhetsmiljøene i alle deler av NRK, sier Kjos og legger til:
– Om noe er vi nå mer etterspurt enn før og som redaksjon har vi nok også blitt enda flinkere på rask oppdatering med situasjonsbilder som radio, TV og nett kan bruke uten selv å måtte orientere seg i et vell av kilder. Vi har også fått økt fokus på å forsterke redaksjonen raskt når vi forventer at det blir travelt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no