Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, Andreas Fosse, sjef for KI og brukerdata i E24 og kommunikasjonsdirektør Bjørn-Martin Bache Nordby.
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, Andreas Fosse, sjef for KI og brukerdata i E24 og kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby.

Mister data etter Schibsted-splitten - øker satsinga på innlogging

Etter Schibsteds oppdeling får ikke avisene vite like mye om brukerne sine som før. – Betyr bare at vi øker trykket på innlogging selv, sier VG-redaktør.

Publisert Sist oppdatert

Da Schibsted bare var ett selskap, hadde man også bare én Schibsted-konto, som man var innlogget med både hos Finn.no og de forskjellige avisene.

Etter splitten av selskapet, har det vært en overgangsperiode før det fra nyttår ikke lenger ble delt brukerdata mellom selskapene.

Det betyr at avisene ikke lenger får brukerdata fra aktivitetene i Schibsted Marketplaces.

– Vi mister jo data som vi tidligere har hatt fra markedsplassene, for tidligere var det felles innlogging for alle, sier leder for brukerdata og KI i E24, Andreas Fosse.

Han forklarer at de har vært forberedt på overgangen, som har vart det siste halve året. Mye av dataene de forholder seg til i redaksjonen er data de fortsatt har tilgang på, sier han.

Får to kontoer

De som har hatt én Schibsted-konto får i løpet av det neste kvartalet to, forklarer kommunikasjonssjef i Schibsted Media, Bjørn-Martin Bache Nordby.

– I løpet av første kvartal kommer vi til å splitte den tekniske plattformen, som gjør at disse brukerne vil få to separate kontoer til henholdsvis mediene til Schibsted Media og markedsplassene til Schibsted Marketplaces, skriver han i en e-post.

Enn så lenge er det én felles konto - selv om selskapene ikke lenger deler data seg imellom.

– Vi har egne data fra brukerne av mediene våre som i det store og det hele gjør at vi er på samme nivå som før. Vi har noe mindre data på bil og eiendom, men her har vi spennende initiativ som veier opp for dette, uten at jeg vil gå i detalj på det nå, skriver Bache Nordby.

Han mener de i stor grad har det de trenger for å gi brukerne gode personaliserte tjenester og relevante annonser.

– Men vi ønsker naturligvis at enda flere brukere skal logge inn for å få en mer personalisert opplevelse, og arbeidet med ulike tiltak for å oppnå dette pågår for fullt på tvers av Schibsted Media, skriver han.

Større fokus på innloggede

Fosse i E24 forteller at det er mange måter å få brukerinnsikt på, og i E24 har de lenge drevet med for eksempel undersøkelser og kvalitative intervjuer.

E24 skal jobbe med å få flere innloggede brukere fremover, sier Fosse.

– Hvordan skal dere få til det?

– Dette er et viktig fokusområde, uten at jeg kan gå inn på tiltak. Men jeg er trygg på at vi skal få det til. 

Også hos VG blir det større og større fokus på innloggede brukere.

– Gjennom splitten mister vi noe, og for VG betyr det bare at vi øker trykket på innlogging selv. Å kjenne brukerne våre gjennom innlogging er helt sentralt i strategien vår. Det gjør både at vi kan personaliserte innhold slik at tilbudet vårt blir mest mulig interessant for hver enkelt, og at vi kan tilby relevante annonser, skriver utviklingsredaktør Øyvind Brenne i en SMS.

Det jobbes fortsatt med å fullt og helt dele Schibsted-selskapet. Overgangsperioden varer frem til slutten av 2025, forteller kommunikasjonssjef Bache Nordby.

– Frem til da vil et stort antall felles tjenester og systemer gradvis bli avsluttet, overført eller erstattet med tjenester og systemer som er tilpasset et rendyrket medieselskap. For noen områder er dette allerede gjennomført i 2024, og arbeidet vil fortsette i 2025.

Presisering: I første versjon av denne saken var Bache Nordby omtalt som kommunikasjonsdirektør, det riktige er kommunikasjonssjef i Schibsted Media.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS