Ansvarlig redaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen (til venstre) og ansvarlig redaktør Steinar Ulrichsen i Sandefjords Blad (til høyre) er bekymret for NRKs siste eksperiment. Det har de ingen grunn til, mener distriktsredaktør Marius Lillelien (i midten).Foto: Kristine Sterud/Erik Waatland/Privat
NRKs nye tiltak bekymrer lokalavisredaktører: – Tøft for oss å konkurrere mot
NRK løfter nå opp lokalt innhold på sin forside. Det gjør at flere lokalavisredaktører frykter for konsekvensene.
Oppmerksomme lesere har nok lagt merke til endringer på nrk.no den siste tiden.
«Hei! Her kan du velge hvor du får nyheter fra» står det på rad nummer seks på fronten til allmennkringkasteren.
Ved å velge et fylke får man nyheter fra samme region.
NRKs distriktsdirektør Marius Lillelien viser til oppdraget som NRK har fått av Stortinget, om ha et regionalt innholdstilbud på internett, når han forklarer bakgrunnen for eksperimentet.
– Det vi gjør nå er det samme som vi har gjort på radio og TV i over 50 år, nemlig å tilgjengeliggjøre innhold fra der du bor og hele verden på samme «kanal», sier han til Medier24.
– Dette er innhold vi lager også i dag, men som vi nå tester å tilgjengeliggjøre tydeligere på forsiden til NRK.no, sier Lillelien.
– Tøft
Men NRKs strategiske endringer blir ikke tatt imot med en utelukkende positivitet fra redaktører i lokale og regionale aviser.
Eivind Ljøstad, ansvarlig redaktør i Fædrelandsvennen, uttrykte bekymring mot tiltaket allerede under Nordiske Mediedager tidligere i vår.
Han står for kritikken også nå.
– Det er nok et knepp hvor en statsfinansiert kringkaster jobber med å styrke brukeropplevelsen på et allerede åpent og annonsefritt nettsted. Det er klart at det er tøft for oss å konkurrere mot, sier Ljøstad når Medier24 ringer.
Samtidig forstår han at NRK trenger flere innloggede brukere og at de derfor tar dette valget.
– Hvordan tror du dette vil påvirke dere?
– I den konkurransen vi står i så må det være en verdi å abonnere på Fædrelandsvennen. Vi har mer og bedre innhold enn NRK Sørlandet. Men alt de gjør som kan styrke opplevelsen om at man får det man trenger hos NRK, svekker oss, svarer Ljøstad.
Ansvarlig redaktør i Sandefjords Blad, Steinar Ulrichsen, er ikke kjent med NRKs tiltak når Medier24 tar kontakt, og tar derfor forbehold når han svarer.
Umiddelbart er han ikke imot tiltaket, bare bekymret.
– NRK er fine å samarbeide med og en fin nyhetstjeneste som mange er glad i. Men det er alltid bekymringsfullt når de blir gode på det vi er gode på. Vi lever av inntektene vi skaper selv. Slik er det ikke med NRK, sier Ulrichsen til Medier24.
Han synes ikke noe om tiltaket.
– Nå følger jeg nøye med. Det hender at de siterer oss. Så jeg håper ikke de vil legge ut sitatsaker på våre lukkede saker.
Ulrichsen mener dette reiser et prinsipielt spørsmål om hvordan man ønsker at mediene i Norge skal finansieres.
– Vi har folk som skal spare penger og lurer veldig på hvordan de skal hente inn det. Da blir dette en utfordring.
– Hvorfor kan dette bli en utfordring?
– Folk kan tenke seg at de kan klare seg uten Sandefjords Blad, som selvsagt leverer mye mer og bedre innhold. Så sparer de penger. Våre inntekter kommer hovedsakelig fra abonnentene våre som betaler for det, svarer Ulrichsen og påpeker at han vil følge nøye med fremover, sier Ulrichsen.
Ansvarlig redaktør Helge Nitteberg i Nordlys er heller ikke kjent med tiltaket fra NRK når Medier24 tar kontakt.
Han mener at det ikke vil være et problem, så lenge det ikke innebærer at NRKs distriktskontorer skal lage mer stoff enn de gjør i dag.
– Men om de har planer om å lage mer lokale nyheter på nettflatene, så er det en utvikling som ikke er bra slik jeg ser det, sier Nitteberg, og påpeker at han tar et stort forbehold.
NRKs distriktsdirektør Marius Lillelien mener tiltaket ikke skal bekymre bransjen.
– Vi tester en ny måte å publisere innholdet vårt på fordi vi ikke ønsker å gå i direkte konkurranse med lokalavisene gjennom å bygge opp satsing på lokale fronter, skriver Lillelien.
Han forteller videre at NRK har stor respekt for lokalavisene.
– Vi ønsker å spille en annen rolle og bidra til mediemangfoldet å ta et mer regionalt perspektiv, og med en annen publiseringsløsning.
– Betyr dette at NRKs distriktskontorer vil lage enda mer innhold til nrk.no?
– Dette handler ikke om å lage mer innhold, men å lage innhold som oppleves mer relevant for publikum og som er enkelt å finne, svarer Lillelien.
Han er klar på at dette ikke er et eksperiment som endrer NRKs redaksjonelle profil.
– NRK skal ikke være lokalavis, men lage gode saker som speiler hele landet, sier han.
– Dette handler ikke om å lage mer lokale saker, men om å dekke saker på fylkes- og regionnivå, slik vi har gjort med distriktsnyheter på TV og radio siden starten på utbyggingen av distriktskontorene for veldig mange tiår siden, sier Lillelien.