Norsk teknologi rulles ut globalt: – Vi løser et bransjeproblem

Jan Thoresen, CEO i Labrador CMS.

Norske Labrador CMS har vokst til å ha etablert seg i 17 land med over 300 nettsider.

Publisert

Kortversjon:

  • Det norske teknologiselskapet Labrador CMS har kunder i 17 land og ruller nå ut publiseringsplattformen sin til flere mediehus verden over.
  • Strategien med å kapre mange mindre kunder – vil få de store til å komme etter hvert, mener Labrador-sjef Jan Thoresen.
  • Nå oppskalerer selskapet, og har ambisjoner om å satse hardere internasjonalt.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

– Vi har hatt filosofien om at vi bare har lyst til å selge til de som har lyst til å kjøpe Labrador.

Ordene kommer fra CEO i det norske techselskapet, Jan Thoresen. Og filosofien kan ha fungert. For på få år har selskapet ekspandert til flere land, og har større planer om vekst.

Thoresen tegner et bilde av en medieindustri som presses ned, og at det er vanskeligere å få tak i trafikk og annonsepenger enn tidligere.

– Og de største organisasjonene må spare litt penger, og tidligere dyre vaner er nødt til å gjøres billigere og mer effektivt. Da skal det ikke mye til før du føler litt på tyngdekraften, og at du også kjenner på at du trenger det vi har, sier han.

Thoresen bjudar på, om man bare vil.

En av grunnleggerne, Jon R. Hammerfjeld, forklarer to trender som skjer i medieindustrien, som ikke er isolert til kun Norge: De som har hatt omsetning på papir eller TV mister inntekter, mens de som satser på nett vokser.

– Vi jobber med begge deler, og begge kommer til oss, sier han.

Sprer teknologi

Labrador CMS ble født i Dagbladet, men ble skilt ut i 2017 og fikk TV 2 med på eiersiden. Nå eies de av TV 2/Egmont, Aller Media og investeringsfondet Skagerak.

Thoresen forteller at det gikk en god del år før de skjønte at man kan selge systemet til mange og få det til å vokse.

– Ideen var at vi skulle ta på veldig mange små «siter» for å komme i gang. Det er lavere terskel for en liten «site» å ta i bruk et nytt system enn en stor organisasjon, forklarer Hammerfjeld, som utdyper:

– Det er sånn teknologi sprer seg. Det er lettere å ta små organisasjoner først, så vil de store kommer etter hvert. Og de kommer nå.

Store kunder

Thoresen forteller at de holder på med ni store kunder akkurat nå. En av dem er Südwestdeutsche Medienholding, som eier selskapet Ultima Media.

– Akkurat nå jobber vi med å lansere 17 av deres B2B-sider på Labrador, der den første (adt.media) er live, forteller han.

Til sammen har de 130 kunder og 322 «siter» live i 17 land. Noen av de ansatte jobber i Taiwan, Filippinene, Spania/Frankrike, England og USA. Totalt er de ca. 30 ansatte.

Og flere skal de bli.

– Det blir flere på support, onboarding, salg, utvikling – og KI, selvfølgelig, forteller Thoresen.

Nå lanserer de rundt to «siter» i uka, og mellom 16–20 «siter» som til enhver tid er på vei inn i Labrador.

– Alle vi snakker med sier at de sitter litt fast i sin egent teknologi, sier Hammerfjeld, og peker på hjemmelaga systemer.

– Det er veldig dyrt å drifte, fortsetter han, før Thoresen skyter inn:

– Vi løser et bransjeproblem som alle har lyst til å løse enklere og billigere enn i dag.

Offensiv ekspansjon

De har tro på at de kan bygge enda mer i Labrador-systemet. Det har de lyst til å finansiere med flere kunder.

– Siden hele verden tilsynelatende har lyst på Labrador, så er det dumt å ikke satse på det, kommenterer Thoresen.

Hammerfjeld forteller at de gikk i minus i fjor, men at det var planlagt.

– Akkurat nå så kunne vi gått i pluss hvis vi ville, men vi skalerer fortere enn inntektene tilsier. Den store dugnaden her er at vi putter utviklingen tilbake i systemet, og utvikler mye fortere nå enn for fem år siden.

Labrador CMS holder til på Mesh i Oslo. Nylig flyttet de ned en etasje og doblet arealet.

Det de ikke bruker mye penger på er markedsføring. Mye går ifølge dem via jungeltelegrafen.

En annen ting som hjelper på er at det er «Made in Norway».

– I Norge ligger vi langt framme med nettaviser. Det vi kommer med er på en måte enda mer moderne og mange år fremme i tid, forteller Thoresen i møte med kunder fra USA, Sør-Europa og Asia.

– Det er en bra ting å komme fra Norge med teknologi til media.

I Japan har de nylig landet avtale med selskapet TNL Mediagene som skal selge Labrador-systemet i regionen.

– Vi jobber med å bli større, men vi er også utrolig opptatt av å passe på kundene vi har fra før, sier han.

For ordens skyld: Medier24 benytter Labrador CMS som publiseringsverktøy.

Powered by Labrador CMS