Dagbladets Frode Hansen sier det var tøft å gå gjennom nedbemanning. Nå forteller han om veien videre for avisen.Foto: Kristine Sterud
– Jeg tror vi aldri kommer til å vinne tillitskampen
Avisen har vært gjennom kutt, omorganisering og misnøye hos ansatte - nå mener Frode Hansen Dagbladet er rustet for nyhetskampen. Likevel er han forberedt på å tape en annen.
Han skryter av hvordan redaksjonen har stått i det. I tillegg til nedbemanningen var avisen i gang med en større omorganisering.
Det er imponerende hvordan redaksjonen har vært i den perioden, synes Hansen.
– At vi samtidig har levert journalistikk av høy klasse. Det er klart at det er krevende å kjøre to sånne prosesser på en gang for en organisasjon.
Har registert misnøye
Både i Journalisten, og blant kilder Medier24 har snakket med, har det vært uttrykt misnøye med nedbemannings- og omorganiseringsprosessen.
Hansen sier han registrerte misnøyen i mediene.
– Så må jeg ta til meg, og vi i ledelsen ta til oss, at det har vært noen saker hvor det har vært kritikk. Det har jo gått på kommunikasjon og åpenhet.
Ledelsen i avisen har hele tiden hatt som mål å gi god informasjon, være transparente og tilgjengelige. Han sier redaksjonsklubben også har vært tett på hele prosessen.
– Men som i alle prosesser, så er det jo alltid noe man kan lære. Det er alltid noe man kan ha gjort bedre.
Dagbladet skal evaluere prosessen. Hansen sier han kommer til å savne de flinke folkene som har sluttet.
– Jeg kommer ikke til å sitte her og si at vi kommer til å bli bedre på alle områder etter en nedbemanning. Men det betyr at vi må prioritere hardere og jobbe smartere.
Sideforflytninger
Etter omorganiseringen skal redaksjonen jobbe mer på tvers.
– Etter ny organisering, så mener jeg at vi har skapt en mer spissa og dynamisk organisasjon, som gjør at vi kan sideforflytte ressurser basert på prioriteringene vi gjør, forteller Hansen.
Det ser de allerede resultater av. Han trekker frem sakene om Marius Borg Høiby som eksempler.
– Hvor reporterer fra mange avdelinger har bidratt.
Klubbleder Kjetil Kjær Andersland fortalte i høst at det var «en håndfull» personer som ble flyttet mot sitt ønske.
Sondre Hansmark gikk fra rollen som kommentator til nyhetsjournalist. Det mente han hadde skjedd mot hans vilje, og han har nå sagt opp jobben.
– Er folk fornøyde med å jobbe med det de jobber med nå?
– Det må ansatte svare på selv. Jeg kommer ikke til å kommentere antall personer på de ulike avdelingene. Men vi har sideforflyttet noen av strategiske årsaker. Og det er en dialog vi har hatt med den enkelte.
Tre hovedprioriteringer
Hansen sier det siste året har vært tøft. Han peker på makroøkonomien, som har vært tøft for mange i bransjen, nedgang i papir og trafikk.
Likevel synes han Dagbladet er i god form og rustet for nyhetskampen.
– Vi har en spissa og dynamisk redaksjon bestående av journalister i Champions League-klasse. Dagbladet har hatt vekst de siste årene, og vi har styrka oss i lesermarkedet, og vi har styrka oss finansielt.
Nyheter, sport og underholdning er og blir hovedprioriteringene deres.
– Vi ønsker å være blant de beste i landet, både på breaking news og på egensaker. Vi ønsker å være først med siste nytt, samtidig som vi har egne dagsordensaker. Og så skal vi samtidig underholde, ha «oi-saker» og være tabloide.
Han trekker også frem meningsjournalistikken, og påpeker at Dagbladet har leder hver dag.
– Vi er også stolte av boksatsingen vår. Den går bra, og vi er vel en av de ytterst få tabloidavisene som har egne boksider.
– Aldri kommer til å vinne tillitskampen
«Tabloid» er et hedersord for Hansen, selv om de får kritikk for front-valgene de tar.
– Fronten vår funker, det er det ikke tvil om. Og jeg er ærlig på at vi er trolig den mest tabloide avisa i Norge på layout.
Han er klar på at det også kan koste:
– Jeg tror vi aldri kommer til å vinne tillitskampen. Det ligger i tabloidens natur, men det ligger også i den prestentasjonsformen vi har valgt å gjøre.
Tillit er viktig for Dagbladet, sier han, selv om han tror de aldri vil være på topp. Sammenlignet med tabloide aviser i Sverige og Sveits ligger de jevnt, forteller han.
– Og faktisk over en del såkalt seriøse aviser i England, ifølge Reuters-rapporten.
Dagbladet har valgt en tabloid presentasjonsform for å gi vekst trafikkmessig.
– Vi kunne valgt en annen type presentasjonsform, vi kunne valgt en andre typer stoffkategorier og områder. Men jeg er overbevist om at hvis du skal ha vekst i det digitale markedet, så må du være best på hoveddriverne i kategorien du er i.
– Vi er i tabloidkategorien.
Mål om vekst
Noe av det viktigste fremover er å få opp direktetrafikken ytterligere. Hoveddelen av trafikken kommer herfra, og på sikt vil Hansen at Dagbladet skal bli mindre avhengig av tredjepartsplattformer.
– Facebook-trafikken akkurat nå er jo dårlig for egentlig alle medier. Vår strategi er jo å være der leseren er. I dag er det Facebook og Google, i morgen kan det være noe helt annet.
Målet er å vokse, men Hansen vil ikke gå ut med noe tall.
Hansen har selv jobbet i Dagbladet i over 30 år. Han sier han er stolt og glad for å kunne gå på jobb hver dag.
– Mange mediesynsere har opp igjennom årene dømt Dagbladet nord og ned. Men vi står nå her da. Vi er Norges nest største avis.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no