Denne høsten ønsker VG å sette inn et ekstra løft på helsejournalistikken og oppretter en egen gruppe som vil bestå av rundt seks journalister.
Det bekrefter nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken overfor Medier24.
Hun forklarer satsingen med at helse er et viktig området for deres lesere.
– Det ligger et stort journalistisk potensial der. Det er mange interessante saker - både knyttet til den strukturelle delen - og ikke minst det med menneskemøter og det som angår folks liv, sier Håndlykken til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no
– Ligger i vårt DNA
Nyhetsredaktøren mener VG alltid har satset på helsejournalistikk.
– Det ligger i vårt DNA å være gode på det.
Men fram til nå har VG-journalister jobbet med helse i ulike avdelinger. Fremfor å sitte på hver sin tue, ønsker mediehuset nå å samle den ulike helse-kompetansen i én gruppe.
– Vi håper at det skal få effekt og at vi får enda bedre journalistikk ut til leserne våre, sier Håndlykken.
Schibsted-avisen har også gjennomført et større innsiktsarbeid på journalistikken deres det siste året.
Her var motivasjonen blant annet å se på hva de lykkes med i arbeidet i dag, og hvor de kan bli bedre.
– Vi så blant annet på hva vi kan prioritere opp, og hva vi kan være bedre til å prioritere ned. Ett av funnene var at innenfor helsejournalistikken så var det et større potensial enn det vi klarer å ta ut i dag, sier Håndlykken.
– Som regel henter man ressurser fra andre steder når man ønsker å satse på et annet området. Hvor henter dere ressursene fra?
– Litt fra ulike steder på huset. Men de som skal jobbe med dette har hatt helse som fagområde før. Det handler vel så mye om at vi samler krefter og hente kompetansen, svarer Håndlykken.
Vet hva de vil prioritere ned
– Så satsingen på helse vil ikke gå utover andre fagfelt?
– Det håper vi ikke. Men vi har også gjort noen funn på hva vi skal prioritere ned. Det er en del av journalistikken vår som ikke treffer like godt og som vi håper vi kan jobbe mindre med.
– Så vil vi jobbe mer med den journalistikken som engasjerer og vi ser at er journalistisk viktig at vi er til stede.
– Kan du si noe om hvilke funn dere fant som dere vil prioritere ned?
– Jeg kommer ikke til å gå veldig inn i detaljer rundt det. Men vi er et medium som tenker at vi kan nå mange med journalistikken vår når vi først setter av ressurser og tenker noe er viktig, svarer Håndlykken.
Og fortsetter:
– Det er det å jobbe mindre med saker hvor det er lite journalistisk potensial og som treffer en liten brukergruppe. Hver dag er det saker som kommer i den boksen. Det er en vanskelig øvelse å bli bedre på å sile ut de sakene før vi setter i gang.
– Trykker mer på gassen
Øystein Hernes er mannen som skal lede den nye helsegruppen. Det er et oppdrag som han gleder seg til.
– Helse er et ekstremt viktig stoff i norsk journalistikk, også for VG. Det er artig at VG skrur opp temperaturen på det og trykker mer på gassen, sier Hernes til Medier24.
På spørsmål om hvordan leserne til VG vil merke satsingen, håper Hernes at det vil produseres enda mer - og enda bedre helsestoff.
– Vi har sett på hvordan vi kan nå strategisk viktige grupper enda mer. Det gjelder blant annet kvinner og unge brukere. Vi ser at helsejournalistikk i flere varianter er noe som resonnerer godt med de to gruppene der.
Hernes håper også at helsesatsingen skal være salgsutløsende-journalistikk.
Han forklarer at VG har én nyhetsavdeling og én plussavdeling. Sakene til førstnevnte blir som regel åpne, mens sakene til plussavdelingen blir for abonnenter.
– Om en sak blir åpen eller lukket blir preget av hvilke avdeling du er i. Det skal vi prøve å røske litt i med denne organiseringen. Vi ønsker å lage journalistikk på måten vi mener blir best der og da.
–Så tester vi for å se om dette er journalistikk som er viktig å ha åpen eller journalistikk som vi vil at folk skal betale for, fortsetter han.