Rekorddag for VG Live: – Stor seier

Produktsjef for VG Live og VG Sport, Tord Overå, her med produktdirektør i VG, Ola Stenberg.

Nesten 700.000 unike brukere fulgte sportsdøgnet hos VG i helgen. Produktdirektør Ola Stenberg røper hva han tror er nøklene til redkordtallene. – Det har vært vekst over tid.

Publisert

Søndag forrige uke var en begivenhetsrik dag sett med sportslige øyne, med blant annet sesongavslutning i Eliteserien, toppkamper i Premier League, Formel-1 og skirenn.

Sportspakken sendte VG Live sine trafikktall til nye høyder, og landet på 697.000 unike brukere.

– Det er en stor seier og en stor milepæl, sier produktdirektør i VG, Ola Stenberg til Medier24.

Ser man på medietall.no var VG Live større enn flere mediehus i Norge, om man ser på gjennomsnittlige unike brukere i løpet av en uke.

– Det er utrolig gøy at vi ut av et mediehus i Norge vokser en sportstjeneste. Det er ikke bare søndagen. Det var et høydepunkt, men det har vært vekst over tid. Det er interessant at vi har fått til, sier Stenberg.

Produktdirektør i VG, Ola Stenberg.

Til vanlig ligger tjenesten i gjennomsnitt på 340.000 unike per dag, men har store svingninger etter hvilke sportsbegivenheter som foregår den dagen.

Bare det siste året har VG Live vokst ca. 20 prosent sammenlignet med året før, og det er trafikken som går til oversiktssiden til VG Live, og ikke direkte til for eksempel en kamp. 

Det gjør produktsjef for VG Live og VG Sport, Tord Overå, stolt. Han trekker fram at de har bygget lojal base over tid.

– Fokuset vårt i VG-sporten er ikke å treffe de mest hardcore sportsfansene. Vi sikter oss på folk flest som har en viss sportsinteresse. Det preger også hvordan vi lager VG Live, forteller han, og viser til at andre tjenester har mye mer avanserte analyser og statistikk enn dem.

– God business

Selv om de ikke ønsker å snakke om økonomien til VG Live åpent, forteller Stenberg at økonomien følger etter de gode tallene.

Han utdyper at en stor inntektsstrøm på VG Live er affiliate marketing, mens brukerbetaling gjennom sportsrettigheter og tradisjonelle annonser er andre viktige inntektskilder.

– VG Live er god business for VG, og det er noe av det som gjør at vi kan lage de store graveprosjektene innen sport, som i seg selv ikke er de store pengene, men som er viktig på grunn av samfunnsoppdraget, kommenterer Overå.

Samarbeid

Stenberg trekker frem at redaksjonen og de som utvikler tjenesten har et tett samarbeid som noe av nøkkelen til suksessen.

– De sitter tett på hverandre og utvikler alt i et nært samarbeid. Det er ikke bare en tjeneste som består av klassisk produktutvikling; den består også av en høykompetent sportsredaksjon og journalistikk, sier han.

Overå forklarer at ledelsen består av ham og redaksjonsleder for sporten som jobber tett sammen i en toledermodell. 

– Det er en ganske ny modell, men det funker bra fordi det gjør at ingeniørene og designere i mitt team får innblikk i hva redaksjonen brenner for i dag, forklarer han.

– Vi vet hva som trigger og ikke, og kan skreddersy det til norske brukere og ikke hele verden, sier produktsjef for VG Live og VG Sport, Tord Overå.

VG Live har holdt på i over 20 år, og begynte først med fotball, så introdusert nye sportsgrener. Overå tror det er to ting som gjør at VG Live skiller seg ut i mengden.

– Vi er enda tettere koblet på norsk sportskultur. Vi vet hva som trigger og ikke, og kan skreddersy det til norske brukere og ikke hele verden, sier han, og trekker fram at de dekker kamper tett, lager video, og interagerer med brukerne.

– Jeg tror vi må fortsette på bygge på det; vite hva vi er best på og gjøre det enda bedre på det, og godta at det er andre ting de andre er gode på, sier han.

Spydspiss

Overå forteller at de ønsker å være en spydspiss med å bruke kunstig intelligens (KI), og viser til et par konkrete eksempler.

Blant annet brukes KI til å lage en poll med forslag til kampens beste spiller, der vinneren blir kåret av leserne. 

Et annet eksempel er analyse i forkant av kamper, der et KI-verktøy får tilgang til all data om lagene og lager analyse ut fra det.

Men de bruker ikke KI bare for å bruke KI, understreker Overå.

– Vi er opptatt av å unngå keiserens nye klær-fella. Vi vet hvilke problemer vi må løse. KI tillater oss å gjøre det en del bedre. Vi løser problemene med KI. Du går ikke på jobb og bruker hammer. Du går på jobb for å bygge hus, slår han fast.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Ola Stenberg og Tord Overå på desk.
Powered by Labrador CMS